سازمان ملل متحد شمار مسلمانان میانماری که از خشونت ارتش و بودائیان افراطی میانمار فرار کرده و به بنگلادش پناه برده اند را 603 هزار نفر اعلام کرد.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، به نقل از خبرگزاری آناتولی، «دنیا اسلام خان»  سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرنگار آناتولی اعلام کرد که تعداد مسلمانان آراکانی که از تاریخ 25 آگوست سال جاری تا کنون از خشونت ارتش میانمار و بودائیان افراطی فرار کرده و به اردوگاه‌های بنگلادش پناه برده اند به 603 هزار نفر رسیده است.

«جوئل میل لن» سخنگوی سازمان بین‌ المللی مهاجرت (IOM) نیز  روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی  شمار مسلمانان آراکانی که از تاریخ 25 اوت سال جاری به بنگلادش پناه برده اند را 589 هزار اعلام و به شرایط سخت این پناهجویان اشاره کرده بود.

پیش از این صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، با انتشار گزارشی اعلام کرده که بیماری‌های منتقله از آب آشامیدنی و شرایط نامناسب اردوگاه‌ها در بنگلادش، جان 320 هزار کودک آراکانی را تهدید می کند.

این در حالی است که دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از گفتگو با 65 فرد و گروه از مسلمانان راهینگیا در اواسط سپتامبر طی گزارشی اعلام کرد: «هدف از حملات ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا در ایالت آراکان، اخراج بدون بازگشت آنها به این مناطق است».

در همین حال، بنگلادش در نشست سازمان ملل که امروز برگزار شد تأکید کرد که نزدیک به یک میلیون آواره روهینگیایی که از خشونت ها در میانمار فرار کرده اند اکنون در بنگلادش مقیم هستند و این اوضاع را «نمی توان ادامه داد».

«شامیم احسان» سفیر بنگلادش در سازمان ملل در نشست کشورهای کمک کننده در ژنو گفت که کشورش با همکاری میانمار تلاش می کند که راه حل «دائمی» برای بحران پیدا کند لیکن میانمار به ادعا و توجیه خود برای تبلیغ درباره اینکه روهینگیا مهاجران غیرقانونی از بنگلادش هستند، ادامه می دهد.

 روزنامه هاآرتس اسرائیل نیز نوشت که سلاح های فروخته شده توسط این رژیم به میانمار، توسط ارتش میانمار در پاکسازی قومی علیه مسلمانان منطقه آراکان مورد استفاده قرار گرفته است.

نیروی دریایی میانمار که علیه مسلمانان آراکانی مرتکب جنایت شده، تصاویری از ناو جنگی که از اسراییل خریداری کرده را در صفحات احتماعی خود به اشتراک گذاشته است.

براساس این تصاویر، سلاح های موجود در عرشه کشتی جنگی خریداری شده و همچنین سامانه موشکی نوع طوفان متعلق به سیستم دفاع پیشرفته ارتش اسرائیل است.

علی‌رغم تحریم فروش سلاح به میانمار از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، رژیم اسرائیل همچنان به فروش سلاح و تسلیحات با این کشور ادامه می دهد.

تل آویو همچنین اعلام کرده است که فروش این سلاح ها بخشی از توافق فروش اسلحه بین رژیم اسرائیل و میانمار است. هاآرتس پیش از این نوشته است که میانمار کشتی جنگی، موشک و توپ از اسراییل خریداری کرده است.

یک شرکت اسرائیلی هواپیماهای جنگی برای میانمار را تهیه و تجهیز کرده و شرکتی به نام TAR Ideal Concepts که تدارکات تسلیحات وزارت جنگ اسرائیل بر عهده دارد را برای آموزش نظامیان ارتش میانمار انجام می دهد.

بنابر این گزارش، ارتش میانمار از تاریخ 25 آگوست تا کنون به بهانه «جنگ با شبه نظامیان مسلح» منطقه آراکان را هدف حمله قرار داده داست. در این حملات هزاران غیرنظامی جان باخته و حدود 200 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است. بیش از 603 هزار میانماری نیز که بر اساس آمارهای جدید سازمان ملل از خانه و کاشانه خود فرار کرده و به بنگلادش پناهنده شدند.از سال 1970 تاکنون نیز 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.