بی تردید عربستان سعودی به دنبال راه حل هایی است که این کشور را از بحران یمن که بیش از دو سال و نیم ادامه یافته است بیرون بکشد؛ بحرانی که تبدیل به فرسایش مادی و انسانی است که روی شانه هایش این کشور سنگینی می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت:روابط ائتلافی ،سیاسی، رسانه ای و نظامی میان دو قطب معادله یمن که با جنگ(تجاوز) ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات مقابله می کند، یعنی جریان انصار الله و حزب کنگره به رهبری «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن این روزها از اختلاف هایی رنج می برد و این اختلاف ها روز به روز بیشر می شود و به چند جبهه کشیده شده است.

آتش بس رسانه ای که دو طرف ماه پیش پس از درگیری مسلحانه طی و بعد از جشنواره سیاسی بزرگ که حزب صالح در میدان«السبعین» برگزار کرد، اعلام کردند و به آن پایبند ماندند به طور کامل از هم پاشیده است و هر کسی این روزها شبکه های اجتماعی و حساب های شخصی در شبکه های اجتماعی را پیگیری کرده باشد می بیند که میان دو طرف جنگ رسانه ای به راه افتاده است و شامل اتهام هایی مبنی بر خیانت و ربودن و قتل و فساد است.

شب شنبه روزنامه نگاران و فعالان در حزب کنگره خروج خود را از توافق آتش بس رسانه ای با انصار الله که به مدت بیش از یک ماه ادامه یافت را اعلام کردند و در بیانیه ای گفتند که آتش بس را « نه از بیم یا به دلیل تدابیر امنیتی که دستگاه امنیتی یمن که در کنترل حوثی هاست انجام دادند بلکه به دستور حزب»این کار را انجام دادند.

اعلام پایان آتش بس پس از آن صورت گرفت که حزب کنگره چندین بار از حمله حوثی ها به وزارت خارجه که وابسته به این حزب است و جلوگیری از ورود«هشام شرف»و شمار زیادی از کارکنان آن توسط حوثی ها و انجام همین حمله به وزارتخانه های  خبر داد و نیز مدعی شد که ریاست شورای سیاسی به حزب کنگره بر اساس توافقنامه میان دو طرف همچنان به تأخیر افتاده است.

این اختلاف های شدید میان حوثی ها و صالح ناشی از وخامت میزان اعتماد میان دو طرف و نیز وقوع دخالت های خارجی است که می خواهند این اختلاف ها بر اساس منافع شان تقویت شود چه در یمن چه در منطقه و به طور مشخص جزیره العرب.

در 11 اکتبر کنونی یک هواپیمای روسی در فرودگاه صنعاء با موافقت عربستان سعودی که بر حریم هوایی یمن سیطره دارد، فرود آمد و یک تیم پزشکی روس را به این کشور منتقل کرد تا عملیات جراحی فوری برای علی عبدالله صالح انجام دهد عملیات جراحی که با موفقیت انجام شد و صالح بهبود پیدا کرده و از تبریک گویان استقبال کرد.

رسانه های عربستانی گفتند که عربستان برای بار دوم جان صالح را نجات داد لیکن نگفتند که چگونه و برای چه این کار کرد این در حالی است که وی از سرسخت ترین دشمنان عربستان سعودی و بدترین دشمن این کشور است.این رسانه ها همچنین نگفتند که این عملیات جراحی چگونه و کجا انجام شد و برای چه عربستان سعودی اجازه داد این هواپیمای روسی محاصره را شکسته و در فرودگاه صنعاء فرود بیاید.

دو روایت در این زمینه وجود دارد که بر آن سایه می افکند:

اولی: می گوید که روسیه که گفته می شود عملیات جراحی رئیس جمهور سابق یمن در سفارتخانه اش در صنعاء انجام شد می خواهد جایگاه خود که در یمن از دست داده آن هم پس از وحدت دو بخش یمن در سال 1990 و از دست دادن پایگاه نظامی اش در«العند»که در زمان دولت مارکسیستی یمن جنوبی آن را در نزدیکی شهر«عدن» ساخت، این جایگاه را بار دیگر به دست آورد به همین دلیل اقدام به بهبود روابطش با صالح یکی از همپیمانان قدیمی کرد و از عربستان خواست که به هواپیمای تیم پزشکی پس از گرفتن چراغ سبز از سازمان ملل تعرضی نکند.

دوم :می گوید که عربستان سعودی دشمنی و عداوت اش با علی عبدالله صالح را به سفارش امارات کم کرد و هدفش از این کار ایجاد شکاف در ائتلاف «حوثی ها و صالحی ها» است که با عربستان دشمن است و این همان چیزی است که گزارش های رسانه ای در روزنامه و شبکه های تلویزیونی عربستان که به نجات جان رئیس جمهور سابق یمن برای بار دور مباهات کردند را تفسیر می کند.

دفتر صالح بیانیه ای صادر کرد و در آن تأکید کرد که عربستان سعودی هرگز در عملیات جراحی نقش نداشته است عملیاتی که بعدا مشخص شد در یکی از چشم هایش انجام شد و برای درمان عوارض سوختگی ای بود که طی عملیات انفجاری که وی را در مسجد «النهدین» در سال 2011 هدف قرار داد به وجود آمد. این بیانیه همچنین مواضع حزب کنگره در مقاومت در برابر تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان را تکرار کرد.

بی تردید عربستان سعودی به دنبال راه حل هایی است که این کشور را از بحران یمن که بیش از دو سال و نیم ادامه یافته است بیرون بکشد؛ بحرانی که تبدیل به فرسایش مادی و انسانی است که روی شانه هایش این کشور سنگینی می کند. برخی گزارش های خبری درز کرده به بیرون با قطع و یقین به این مساله اشاره کرده اند که پادشاه عربستان سعودی طی سفرش به مسکو از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواسته است که در این زمنیه کمکش کند و بعید نمی دانیم که در این زمینه اقدامات زیادی صورت گیرد و همه شیوه ها برای ایجاد اختلاف میان صالح و جریان حوثی ها مورد استفاده قرار گیرد و این بازی با ایجاد پل های تماس با حوثی ها و صالح با هم چه علنی چه مخفیانه صورت گرفت.

خطرناک تر از اینها این است که دولت آمریکا که بسیج هم پیمانان خود در جزیره العرب را برای رویارویی با ایران پس از امتناع ترامپ از تأیید توافقنامه هسته ای آغاز کرده است، طرح جدیدی را شامل افزایش حمایت نظامی از عربستان و انتقال مساله یمن از «حاشیه ای» به «مرکزی» برای رویارویی با ایران را اعلام کرد.

بالا گرفتن تنش نظامی منطقه ای و بین المللی به یمن کشیده می شود و نقشه ائتلاف ها اکنون در آستانه تغییرات استراتژیک است و هر طرف در جنگ در حال بازنگری در سیاست هایش است به گونه ای که منافعش تأمین شود و در همه حالت ها ملت یمن قربانی خواهد بود. زمانی که فیل ها با هم نزاع می کنند قربانی ملت یمن است لیکن ما در این روزنامه رأی الیوم یقین داریم که این ملت که بیشترین رنج ها را در همه جهان متحمل شده است از این محنت نیز عبور می کند همانطور که از محنت های سابق عبور کرد و پیروز از این محنت بیرون می آید. این جنگ برایش نوشته شد و انتخابش نبود و ملت های نیک و با عزت که خشم خود را فرو می خورند سرنوشت های خود را انتخاب نمی کنند لیکن در مقاومت و ایستادکی تردیدی نمی کنند.

خداوند به یمن در این اوضاع دردناکش کمک کند و نیز به رویارویی با آن چه در آینده بر سرش می آید نیز کمکش کند بارزترین نصیحتی که دوستداران این ملت کریم و بخشنده که در منطقه و جهان زیادند به آن می کنند این است که وحدت خود را حفظ کرده و با هم به سمت نردبان بروند اگر در مذاکرات باز شود همانطور که با هم به جنگ رفتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.