موضع اروپایی ها در دفاع از ایران در برابر ایالات متحده آمریکا ناشی از منافع اقتصادی است بیش از آن که ناشی از پایبندی آنها به اصول قوانین بین المللی باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت:  اختلاف ها درباره پرونده هسته ای ایران میان ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی اخیرا به شکل گسترده ای افزایش یافته است زیرا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که در صورتی که کنگره و هم پیمانان واشنگتن نتوانند «نقص های» آن را بر طرف کنند آمریکا از این توافقنامه خارج می شود و نیز تهدید کرد که « تحریم های شدیدی» علیه تهران اعمال می کند.

در مقابل، کشورهای اروپایی از دولت ایران دفاع می کنند و می گویند که آنها به توافقنامه هسته ای که میان ایران از یک سو و ایالات متحده، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان از سوی دیگر در ماه جولای 2015 امضا شد، پایبند هستند.

به موجب این توافقنامه تهران با محدود کردن برنامه هسته ای خود در مقابل کاهش تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران به دلیل این برنامه موافقت کرد.

 

منافع اقتصادی

«آلتای اتلی» کارشناس روابط بین الملل در مرکز سیاست ههای وابسته به دانشگاه غیردولتی «صبانچی» ترکیه در شهر«استانبول» در این زمینه می گوید که « موضع اروپایی ها در دفاع از ایران در برابر ایالات متحده آمریکا ناشی از منافع اقتصادی است بیش از آن که ناشی از پایبندی آنها به اصول قوانین بین المللی باشد».

آتلی بر این باور است که «ایران اکنون مورد توجه همگان است و سرمایه گذاران خارجی و اروپایی با هم برای سرمایه گذاری در ایران با هم رقابت دارند آن هم به دلیل نفت و گاز زیادی که دارد.علاوه بر اینکه ایران بازار بزرگ و نیروی کار ارزان و آموزش دیده دارد.این جدای از آن ثبات اش در مقایسه با دیگر کشورهای خارومیانه است».

وی تصریح کرد که شرکت های غربی سرمایه گذاری های کلانی در ایران کرده اند و به «امضای قرارداد کلان میان تهران و شرکت نفتی غول پیکر توتال فرانسه در ماه جولای گذشته به ارزش 5 میلیارد دلار» اشاره کرد.

این کارشناس ترک به قراردادی که گروه صنعتی «زیمنس» آلمان در زمینه انرژی با گروه «مپنا»ی ایران در زمینه انرژی برق در ماه مارس 2016 به ارزش 3.5 میلیارد دلار با هم امضا کردند، نیز اشاره کرد.

به باور آتلی شرکت های اروپایی تنها شرکت هایی نیستند که به بازار ایران اهمیت داده اند در حال حاضر رایزنی ها و مذاکرانی میان خطوط هوایی ایران با شرکت«بوئینگ» آمریکا برای خرید 80 هواپیما به ارزش 8 میلیارد دلار در جریان است.

پس از اعلام آغاز عملی شدن توافقنامه هسته ای در اوایل سال 2016 «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا تحریم هایی که کشورش از سال 1980 برای فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران اعمال کرده را برداشت.

با لغو تحریم هایی که اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای اش اعمال کرده بود ایران می تواند هواپیماهای مسافربری از «بوئینگ» آمریکا یا از شرکت« ایرباس» فرانسه بخرد.

آتلی بر این باور است که ایالات متحده آمریکا به اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران روی می آورد اما این کار می تواند شکاف عمیقی میان واشنگتن و پایتخت های اروپایی ایجاد کند که بعدها نمی توان به راحتی آن را پر کرد.

وی تأکید کرد که گزینه آمریکا باعث می شود که شرکت های اروپایی که در ایران سرمایه گذاری کرده اند در برابر مشکلات زیادی از جمله تحریم های آمریکا علیه آنها به اتهام همکاری با ایران و محرومیت از رسیدن به بازار آمریکا قرار گیرند.

 

حمایت از توافقنامه هسته ای

چند روز پیش شورای اروپا اعلام کرد که توافق هسته ای با ایران پس از تلاش های دیپلماتیک به مدت 12 سال امضا شد و این توافقنامه یکی از تکیه گاه های خلع سلاح هسته ای در جهان به شمار می رود.

این شورا در بیانیه ای تأکید کرد که آژانس اتمی بین المللی 8 بار تأکید کرد که ایران به توافقنامه کاملا عمل کرده است و این امر به ماندن برنامه هسته ای برای اهداف مسالمت آمیز کمک کرده است.

این شورا تأکید کرد که در حمایت توافقنامه هسته ای ایران ادامه می دهد به ویژه در این مرحله که تهدیدهای هسته ای زیاده شده است.

شورای اروپا تأکید کرد که لغو تحریم های تحمیلی علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای اش در تقویت همکاری تجاری و ایجاد پایگاه هایی برای گفت و گو با این کشور را تقویت کرد.

ترجمه: کریم پورزبید

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.