بالاخره دولت اسپانیا تصمیم به اجرای ماده 155 قانون اساسی گرفت و بر اساس آن مقام ‌های ارشد دولت منطقه ‌ای کاتالونیا را برکنار کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد کابینه «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا ساعاتی پیش از قصد خود برای انحلال دولت محلی جدایی‌ طلب کاتالونیا خبر داد و اعلام کرد که در این منطقه انتخابات جدیدی برگزار خواهد کرد. به این ترتیب مادرید مستقیما بر بارسلونا و کاتالونیا نظارت خواهد داشت.

ماریانو راخوی نخست ‌وزیر اسپانیا هشدار داده بود در صورتی که رهبر کاتالونیا از خواست استقلال عقب ‌نشینی نکند، اصل ۱۵۵ قانون اساسی را به اجرا خواهد گذاشت. این اصل به دولت مرکزی اسپانیا اجازه می ‌دهد به‌ طور مستقیم بر منطقه کاتالونیا حکمرانی کند.

نخست وزیر اسپانیا پس از نشست اضطراری کابینه در یک کنفرانس خبری حاضر شد. او گفت: «گفت و گو حرف قشنگی است و در شرایط حاضر به واژه ‌ای جادویی بدل شده است. اما دولت کاتالونیا قبل از این نمی‌ خواست گفت و گویی داشته باشد.»

 

4589C93B00000578-0-image-a-49_1508583265765

 

او ادامه داد به دلیل رویکردی که «کارلس پوجدمون» رئیس دولت محلی کاتالونیا در پیش گرفته، چاره ‌ای جز این باقی نمانده است.

 

00

 

راخوی گفت از سنای اسپانیا می ‌خواهد تا به او اجازه انحلال دولت محلی کاتالونیا را اعطا کند و اجازه دهد که تا حداکثر طی شش ماه در آن منطقه انتخابات برگزار کند. هرچند او گفت ترجیح می‌ دهد که انتخابات کاتالونیا هرچه سریع تر برگزار شود.

 

458A434700000578-5003425-image-m-7_1508585802750

 

حزب «مردم»، که راخوی رهبر آن است، اکثریت را در سنای اسپانیا در اختیار دارد و احتمالا خواسته ‌های نخست وزیر را تایید می ‌کند.

راخوی گفت به دنبال تعلیق خودمختاری کاتالونیا نیست و پس از برکناری رهبرانی که همه ‌پرسی را برگزار کردند، نهادهای دولت کاتالونیا مطابق قانون به کار خود ادامه می ‌دهند. او دولت پوجدمون را متهم به قانون‌ شکنی کرد و گفت دولت کاتالونیا نمی‌ توانست رفتاری بدتر از این داشته باشد.

مقام ‌های کاتالونیایی خبر دادند که پوجدمون قصد دارد در اعتراض به قصد دولت مرکزی به انحلال دولت محلی کاتالونیا امشب به اعتراض ‌های خیابانی پیوسته و سخنرانی کند.

 

458B4E7900000578-5003425-image-a-42_1508597384351

 

در حالی که هواداران استقلال این منطقه در حال ترتیب دادن اعتراضات جدیدی هستند، مخالفان جدایی نیز در بارسلون با به صدا درآوردن بوق خودروها از خبر قصد انحلال دولت منطقه ‌ای کاتالونیا استقبال کردند.

سه هفته پیش با وجود مخالفت های شدید دولت مرکزی اسپانیا همه ‌پرسی استقلال در کاتالونیا برگزار شد. هزاران مامور پلیس اسپانیا برای ممانعت از برگزاری همه ‌پرسی به کاتالونیا اعزام شدند و صدها نفر در جریان آن زخمی شدند.

مقام‌ های کاتالونیا می‌ گویند بیش از ۹۰ درصد به استقلال رای داده ‌اند، اما پوجدمون از پارلمان کاتالونیا خواسته است که استقلال معلق شود تا دولت محلی کاتالونیا در این زمینه با دولت اسپانیا گفت و گو کند.

منطقه کاتالونیا در شمال اسپانیا ۷.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و ساکنان آن به زبان کاتالونی سخن می ‌گویند. جدایی‌ طلبان می ‌گویند در حالی که اقتصاد این منطقه معادل با یک ‌پنجم کل اقتصاد اسپانیا است، درآمدها صرف‌ کل اسپانیا می ‌شود و در صورت استقلال این منطقه ثروتمندتر خواهد شد. اما مخالفان جدایی‌ معتقدند استقلال می ‌تواند بی ‌ثباتی و پیامدهای وخیم اقتصادی به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.