در شکستی آشکار، سومین فرمان رئیس جمهور آمریکا که قرار بود از امروز اجرایی شود و طی آن شهروندان ایران و چند کشور دیگر از دریافت ویزای ورود به آمریکا منع می شدند، توسط یک قاضی فدرال تعلیق شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: سومین فرمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که قرار بود از امروز -چهارشنبه- اجرایی شود و طی آن شهروندان ایران و چند کشور دیگر از دریافت ویزای ورود به آمریکا منع می شدند، توسط یک قاضی فدرال به طور موقت تعلیق شد. ساعتی بعد از این حکم،‌ سخنگوی کاخ سفید حکم قاضی هاوایی را «به شکل خطرناکی ناقص و مشکل ساز» خواند.

این حکم در پاسخ به شکایت دادستان کل هاوایی، جمعیت مسلمانان هاوایی و سه شخص دیگر به دادگاه فدرال صادر می شود. با این حال حکم قاضی شامل حال کره شمالی و ونزوئلا نمی شود زیرا ایالت هاوایی در این شکایت، به ممنوعیت ورود شهروندان کره شمالی و ونزوئلا اعتراض نکرده است.

چند دادگاه فدرال در آمریکا قبلا دو دستور مهاجرتی قبلی ترامپ را که در ماه های ژانویه و مارس صادر شده بود، متوقف کرده بودند. فرمان دوم برای 90 روز اعتبار داشت و 24 سپتامبر منقضی شد. ترامپ بلافاصله دستور مهاجرتی جدید را جایگزین آن کرد که اکنون به حکم یک قاضی فدرال هاوایی متوقف شده است.

قاضی فدرال ایالت «هاوایی» روز سه ‌شنبه نسخه تازه ممنوعیت مسافرتی ترامپ که محدودیت هایی برای صدور ویزای شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سوریه، کره شمالی، یمن، ونزوئلا و چاد از 18 اکتبر (امروز) اعمال می کرد، به طور موقت تعلیق کرد.

قاضی «دریک واتسون» قاضی فدرال هاوایی که قبلا هم یک فرمان اجرایی ترامپ را لغو کرده بود، روز سه شنبه در حکم خود نوشت: «به نظر می ‌رسد این طرح بر خلاف قوانین مهاجرتی فدرال آمریکا باشد.»

 

18TRAVELBAN-01-master768-v2

 

واتسون در حکم امروز خود نوشت که فرمان تازه ترامپ دقیقا مبتلا به همان نقایص و ایرادهای نمونه های قبلی این دستور است؛ زیرا به گفته او فاقد یافته های کافی است که نشان دهد ورود بیش از 150 میلیون نفر از شهروندان این کشورها برای منافع آمریکا زیانبار است.

او نوشت که این دستور آشکارا براساس ملیت (علیه افراد) تبعیض قائل می شود که مغایر اصول بنیادی است که آمریکا بر آنها بنا نهاده شده است.

وی در این حکم 40 صفحه ای خود نوشت: «این تعلیق 14 روزه است تا بعد تصمیم بگیریم فرمان منع سفر شهروندان این هشت کشور به آمریکا قانونى است یا خیر.»

 

واکنش تند دولت ترامپ

کاخ سفید در بیانیه ای به این حکم قاضی فدرال اعتراض کرده و گفته است: این حکم به طور خطرناکی «معیوب و ناقص» است و به تلاش های رئیس جمهورآمریکا برای تامین امنیت کشور آسیب می زند.

کاخ سفید در بیانیه خود تاکید کرده است: این محدودیت های سفر برای امنیت کشور ما بسیار حیاتی هستند، چرا که براساس آنها مطمئن می شویم که جهت یکپارچگی سیستم مهاجرتی ما، دیگر کشورها دستکم استانداردهای لازم را رعایت می کنند.

 

542861-378381

 

کاخ سفید همچنین می گوید این محدودیت ها براساس توانایی یا تمایل کشورها برای تبادل اطلاعات حساس مورد نیاز به منظور بررسی پیشینه افراد متقاضی روادید و همچنین ارزیابی تهدیدهای مرتبط با تروریسم اعمال شده است.

در همین زمینه، «یان پرایر» سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا نیز در واکنش به این حکم دادگاه فدرال گفت که این وزارتخانه هرچه سریع تر تقاضای تجدید نظر می کند.

سخنگوی وزارت دادگستری می گوید حکمی که صادر شد، نادرست بود و جایگاه تفکیک قوا را به درستی در نظر نگرفته است و این حکم ظرفیت بالقوه ای دارد که پیامدهای منفی و جدی برای امنیت ملی ما به همراه داشته باشد.

 

سه فرمان جنجالی

این سومین فرمان مسافرتی ترامپ است. دو فرمان اجرایی قبلی او هم توسط قضات فدرال تعلیق شده بود حتی شکایت دولت تا دیوان عالی پیش رفت اما عالی ترین نهاد قضایی آمریکا فرمان ها را بررسی نکرد.

دستور تازه ترامپ تاریخ انقضا ندارد و به علاوه کشورهای غیرمسلمان هم به آن اضافه شده اند که این استدلال دولت را تقویت می کرد که علیه مسلمان ها نیست.

براساس رویه دو فرمان قبلی، با توجه به این رای دادگاه فدرال، فرمان ترامپ امکان اجرایی شدن ندارد و دولت می تواند درخواست تجدیدنظر کند اما در این مدت شهروندان کشورهای ذکر شده می توانند درخواست ویزا به سفارت آمریکا بدهند.

 

فرمان جدید چه بود؟

ترامپ روز 24 سپتامبر (2 مهر) در دستور جدیدی ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران را با ویزای مهاجرتی یا غیر مهاجرتی لغو کرده بود. این دستور با ادعای «عدم همکاری دولت ایران» با آمریکا «در شناسایی تهدیدهای امنیتی» صادر شد.

با این حال در این ابلاغیه آمده بود دارندگان ویزای دانشجویی و ویزای مبادله دانشجو از ایران از محدودیت معاف هستند.

فهرست کشورهای شامل محدودیت اینک به هشت کشور ایران، لیبی، سومالی، سوریه، کره شمالی، یمن، ونزوئلا و چاد گسترده شده است. در اطلاعیه رئاست جمهوری آمریکا محدودیت هایی برای مقام های دولتی و اعضای خانواده های آنها در ونزوئلا اعمال شده که به نظر می رسد در ادامه ناخشنودی کاخ سفید از سرکوب مخالفان توسط دولت «نیکلاس مادورو» باشد.

کاخ سفید در دفاع از عدم قرار گرفتن شهروندان عربستان سعودی در محدودیت های سفر به آمریکا گفت که ریاض با واشنگتن در مورد پیشینه شهروندانش تبادل اطلاعاتی دارد!

همزمان با ابلاغیه جدید، ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «امنیت آمریکا، اولویت شماره یک من است. ما به کسانی که نمی‌ توانیم به درستی پیشینه آ‌نها را بررسی کنیم، اجازه ورود به آمریکا را نمی ‌دهیم.»

در حالی که از فوریه و صدور فرمان اجرایی ترامپ مخالفت هایی با آن صورت گرفت، رئیس جمهور آمریکا می گوید منع سفر شهروندان این کشورها در راستای تامین امنیت برای آمریکایی ها است.

فعالان مدنی ابتدا گفتند که منع سفر شهروندان کشورهایی نظیر ایران، یمن، سوریه و لیبی عملا تبعیض علیه مسلمانان است، اما دولت این اتهام را رد کرد. در ماه های گذشته نهاد های مدنی در آمریکا با اقامه پرونده های دعوی علیه دولت می گویند منع گسترده و عام موجب دربرگرفتن صدها هزار نفر از کسانی می شود که تهدیدی برای آمریکا نیستند و به عنوان دانشجو یا کار در آمریکا حضور دارند.

 

Protesters-Demonstrate-Against-President-Trumps-Travel-Ban.jpeg.CROP.promo-xlarge2

 

«عمر جدوات» مدیر اتحادیه آزادی‌ های شهروندی آمریکا به عنوان یک موسسه حقوق مدنی مهاجران، از تصمیم قاضی استقبال کرد و گفت: «خوشحالیم اما متعجب نیستیم که یک بار دیگر فرمان غیرقانونی و خلاف قانون اساسی رئیس جمهور برای ممنوعیت ورود مسلمانان، متوقف شد.»

دولت ترامپ خواستار اصلاح قوانین مهاجرتی و صدور ویزا به آمریکاست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.