رقابت بین مسکو و واشنگتن برای فروش سلاح و جنگ افزار به عربستان سعودی چه تبعاتی برای جنگ یمن خواهد داشت؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله گلوبال ریسرچ در گزارشی نوشت: توافق نامه های فروش سامانه های اس 400 و تولید کلاشینکف در عربستان برخی از بهترین روش های «دیپلماتیک نظامی» روسیه را ارائه می دهد که اساسی برای برقراری روابط راهبردی و طولانی مدت با عربستان در چارچوب تغییر رویکرد سریع و جامع ایجاد می کند. البته، این حرکت ها بدون بحث و جدال صورت نگرفته اند، زیرا یکی از نخستین واکنش ها از سوی آمریکا این بود که اعلام کرد که سیستم ضد موشکی تاد به ارزش 15 میلیارد دلار را به عنوان بخشی از معامله 100 میلیارد دلاری تجارت اسلحه که در اوایل سال جاری و در جریان سفر ترامپ به ریاض امضا شده بود، به عربستان خواهد فروخت. این بیانیه به وضوح با اقدام روسیه برای امضای توافق با عربستان همزمانی داشت و بر آن سایه افکند و در مورد روابط روسیه و عربستان سعودی شک و تردید ایجاد کرد، اما در عوض نشان داد که این پادشاهی به وضوح هدف رقابت بین مسکو و واشنگتن در جنگ سرد جدید کنونی تبدیل شده است؛ چیزی که یک سال پیش تقریبا غیر ممکن بود.

در جبهه رسانه های اجتماعی، این توافق نامه های نظامی از سوی کسانی که نگران تاثیرگذاری این اقدام بر جنگ ویرانگر عربستان سعودی در یمن هستند و از این می ترسند که این معاهدات به ویژه خشونت را بدتر کند، انتقاداتی را به دنبال داشته است. با این وجود این نگرانی های خاص بی اساس هستند، زیرا اس 400 تنها برای مقاصد دفاعی است، در حالی که ساخت کارخانه تولید تفنگ اتوماتیک کلاشینکف دستکم چند سال طول خواهد کشید. با این حال معاملات برای خرید موشک های ضد تانک کورنت-ام، سامانه های سنگین TOS-1A، و لانچرهای نارنجک AGS-30 می تواند به طور بالقوه فوری تر باشد، در نتیجه تغییر اساسی در میدان جنگ ایجاد کنند. به همین ترتیب این امر مرتبط با موضع رسمی روسیه در قبال جنگ در یمن است، زیرا «ولادیمیر دودوشکین» سفیر روسیه در یمن به تازگی در ماه مارس به جهان یادآوری کرده است که مسکو عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی را «رئیس جمهور قانونی کشور» می داند، اما در عین حال روسیه به مقامات عربستان سعودی به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان در تلاش برای بازگرداندن رهبر اخراج شده، هشدار می دهد.

در حالی که این نگرانی وجود دارد که سعودی ها بتوانند با مواجهه با هر گونه سلاح جدید روسی «وحشی تر» شوند، این احتمال هم وجود دارد که ریاض ممکن است از رهبری مسکو در طراحی یک راه حل سازش در یمن با استناد از فرایند صلح سوریه که در «آستانه» پایتخت قزاقستان شکل گرفته است، به منظور ایجاد شرایطی برای بهتر جلوه دادن وجهه خود پس از عقب نشینی بهره گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، پس از پیروی از این الگو، «شورشیان میانه رو» از تروریست ها متمایز می شوند و به حوثی ها با به رسمیت شناختن اینکه آنها القاعده یا داعش نیستند، مشروعیت بخشیده خواهد شد. در نهایت ممکن است پس از آتش بس و امضای توافق نامه ای «ایجاد منطقه عاری از تنش»، کانال های گفت و گو با قدرت های بزرگ برقرار شود.

مهم نیست که همه چیز چگونه به هم ریخته است، واقعیت این است که از سر گیری روابط روسیه و عربستان سعودی به سرعت در حال شکل گیری است و ابعاد نظامی-سیاسی این رابطه مستلزم پیامدهای مهمی برای جنگ در یمن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.