در تازه ترین زنگ هشدار، کره شمالی در مورد آغاز جنگ هسته ای قریب الوقوع میان طرفین درگیر در بحران شبه جزیره خبر داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد همزمان با رزمایش جدید آمریکا و کره جنوبی، نماینده هیئت عالی کره شمالی در سازمان ملل هشدار داده است که زمان حساسی است و یک جنگ هسته ای هر لحظه ممکن است رخ دهد.

«کیم این ‌ریونگ» معاون نماینده کره شمالی در سازمان ملل متحد در یک سخنرانی گفته است کشور او، تنها کشور جهان است که از سال 1970 به این طرف، از طرف آمریکا هدف تهدید مستقیم و شدید هسته ای قرار گرفته ‌است.

این دیپلمات کره شمالی با تکرار موضع پیشین پیونگ‌ یانگ گفته است کشورش حق دارد به‌ منظور دفاع از حاکمیت خود، سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد.

کیم این‌ ریونگ گفت: «تا زمانی که کشوری در اقدام‌ های نظامی آمریکا علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) شرکت نکند، ما هم نیتی برای تهدید یا استفاده از سلاح هسته ای علیه آن کشور نداریم».

این سخنان در حالی بیان شده که آمریکا و کره جنوبی یک رزمایش تازه را در منطقه آغاز کرده‌ اند. این رزمایش که قرار است پنج روز طول بکشد، یک تمرین نظامی مشترک دریایی‌ است و گفته می ‌شود از جمله رزمایش ‌های گسترده و بزرگ مشترک دو کشور است.

پیونگ‌ یانگ همواره می‌ گوید رزمایش ‌های مشترک آمریکا و کشورهای منطقه، تهدیدی مستقیم علیه کره شمالی و در واقع تمرینی با هدف آماده بودن برای یورش به این کشور است. واشنگتن، سئول و توکیو تاکید کرده ‌اند که تمرین ‌های نظامی تنها اهداف دفاعی را دنبال می‌کنند و برای آمادگی جهت مقابله احتمالی با تهدید نظامی کره شمالی صورت می ‌گیرند.

آمریکا حاضر به پذیرش خواسته چین و روسیه برای تعلیق رزمایش های خود در برابر تعلیق آزمایش کره شمالی نشده ‌است.

«دونالد ترامپ» در جریان نخستین‌ سخنرانی خود در سازمان ملل متحد به‌ عنوان رئیس‌ جمهور آمریکا گفته بود اگر پیونگ ‌یانگ از موضع فعلی خود عقب نشینی نکند، آمریکا چاره دیگری نخواهد داشت جز آن که کره شمالی را به طور کامل نابود کند.

ترامپ در اظهارات دیگری گفته است «در نهایت من آن کاری که برای آمریکا، و در واقع برای جهان مناسب است را انجام خواهد داد».

کره شمالی در سال ‌های اخیر بارها تهدید کرده است در صورتی که لازم بداند دست به «حمله هسته ای پیشگیرانه» علیه آمریکا می‌ زند. این کشور جزیره گوام، یا متحدان منطقه ‌ای آمریکا مانند کره جنوبی و ژاپن را نیز تهدید به حملات موشکی کرده‌ است.

دونالد ترامپ نیز زمانی در پاسخ به پیونگ ‌یانگ گفته بود این کشور در صورت تهدید با «آتش و خشم» آمریکا روبرو خواهد شد.

طی ماه‌ های گذشته، تنش ‌های میان پیونگ یانگ و واشنگتن با آزمایش‌ های موشکی، از جمله موشک‌ های قاره‌ پیما بالا گرفته‌ است.

«کیم جونگ ‌اون» رهبر کره شمالی گفته‌ است کشورش در حال حاضر یک قدرت اتمی‌‌ است که توانایی و ابزار پرتاب موشک با بردهای مختلف را دارد و تمام خاک آمریکا در تیررس موشک‌ های این کشور قرار دارد.

ناظران و کارشناسان هم بر این باورند که این کشور در زمینه جنگ ‌افزار هسته ‌ای و موشک‌ های بالستیک، پیشرفت‌ های گسترده ای داشته ‌است.

اخیرا «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد کشورش تا زمانی که نخستین بمب فرو نیفتد، به تلاش ‌های دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد. به نظر می رسد سخنان این ریونگ هم در واکنش به همین اظهارات تیلرسون بیان شده باشد.

این در حالی است که مقامات کره شمالی پیشنهاد مسکو برای مذاکره مستقیم با مقامات کره جنوبی را در جریان نشست بین المجالس شهر «سنت پترزبورگ» نپذیرفتند.

«رابرت گالوچی» از مذاکره ‌کنندگان هسته ای پیشین در دولت آمریکا، روز دوشنبه در جریان یک سخنرانی در دانشگاه «یون‌ سی» در شهر «سئول» پایتخت کره جنوبی گفته بود برخی در آمریکا بر این عقیده اند که کره شمالی تا زمانی که به توانایی تولید موشک ‌های قاره‌ پیما با برد کافی برای رسیدن به خاک آمریکا دست پیدا نکند، حاضر به مذاکره نخواهد شد.

به دنبال آزمایش های هسته ای و موشکی ماه های اخیر کره شمالی سازمان ملل تحریم هایی را علیه این کشور وضع کرد. روسیه، چین و اتحادیه اروپا نیز محدودیت ها و تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرده اند.

در تازه ترین آنها روز دوشنبه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه فرمان تحریم های پیونگ یانگ را در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت امضا کرد.

طبق این فرمان محدودیت های این قطعنامه، همکاری های تجاری، اقتصادی، مالی، علمی و فنی با کره شمالی تحت تحریم قرار می گیرد. همچنین همکاری علمی و فنی با افراد یا گروه هایی که نماینده کره شمالی هستند، باید به حالت تعلیق درآید. بنا بر این فرمان، 11 نفر از اهالی کره شمالی و 10 نهاد این کشور به دلیل برنامه هسته ای پیونگ یانگ تحریم می شوند. صادرات شماری از محصولات، فن آوری ها و مواد خام به کره شمالی نیز ممنوع شده است.

روز دوشنبه همچنین اتحادیه اروپا فروش نفت و محصولات نفتی را به کره شمالی ممنوع کرد.

اتحادیه اروپا به کره شمالی نفت نمی فروشد و این اقدام به عنوان نمادی مهم صورت گرفت تا دیگر کشورها را به محدود کردن همکاری های اقتصادی با کره شمالی تشویق کند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین فراتر از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، محدودیت هایی را در همکاری های بازرگانی با کره شمالی وضع کرده اند و تاکید کرده اند که اقدامات کره شمالی تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی محسوب می شوند.

از سوی دیگر «جان سالیوان» معاون وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه و پس از دیدار با همتای ژاپنی اش گفت که این کشور احتمال مذاکرات مستقیم با کره شمالی را کنار نگذاشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.