سعودی ها همچنان به گسترش ایدئولوژی وهابی خود در مدارس سراسر جهان ادامه می دهند و این کار را از کودکان آغاز می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اندیشکده آمریکایی «گیت استون» در گزارشی نوشت: با وجود درخواست جهانی، سایت‌ های اینترنتی فعال در حوزه آموزه‌ های وهابیت و کتب دینی مدارس عربستان همچنان پر از مفاهیم تبعیض آمیز و نژادپرستانه ضد شیعیان هستند.

متون موجود در این کتاب‌ ها اعتقادات و رفتارهای دینی شیعیان را محکوم کرده و به صورت مستقیم به تبعیض ضد شیعیان منجر می ‌شود. انتقاد از رفتارهای دینی شیعیان اقدامی مورد حمایت در عربستان است، اما مقامات این کشور نباید اجازه بدهند توصیفاتی نظیر «کافر» ضد شیعیان  در روش‌ های درسی آنها وجود داشته باشد.

کتاب ‌های دینی عربستان سعودی مناقشه گسترده ‌ای را طی سال‌ های گذشته به ‌ویژه بعد از حملات 11 سپتامبر سال 2001 ایجاد کرده است. اتهامات زیادی در این رابطه در زمینه انتشار محتویات ضد یهودی و ضد مسیحی در این کتاب‌ها مطرح است که جنگ با آنها را ترویج می کند.

دیپلمات ‌های سعودی در واکنش به این انتقادات ، تعهد به اصلاح روش ‌های آموزشی خود دادند و در نوامبر سال 2005 «ترکی الفیصل» نماینده وقت عربستان سعودی در سازمان ملل در کنفرانسی متعهد شد که روش ‌های آموزشی عربستان را اصلاح کرده و مواردی که دعوت به تعصب و افراطی ‌گری می‌ کند، اصلاح کند.

ترکی الفیصل در مارس سال 2006 مدعی شد که حاکمیت عربستان تمامی موارد موجود در زمینه تعصب در متون درسی را از بین برده، اما تحقیقی که پس از این تاریخ در رابطه با 12 کتاب دینی عربستان از سوی مرکز «فریدم هاوس» صورت گرفت، نشان داد که با وجود تغییر برخی از محتواها ، روش دینی همچنان به دنبال انتشار ایدئولوژی تنفر نسبت به افرادی شامل مسیحیان و یهودیان و شیعیان و اهل تصوف و اهل تسننی است که پیرو رویکرد وهابیت نیستند.

در ماه مه سال جاری، رهبران آمریکا و عربستان سعودی از تاسیس مرکز جهانی مبارزه با ایدئولوژی افراطی در شهر ریاض پایتخت عربستام سعودی، به عنوان بخشی از تلاش مشترک برای ریشه کن کردن تروریسم تحت حمایت دولت در هر جایی که منشاء آن است و رخ می دهد خبر دادند. عربستان سعودی، به عنوان یک متحد قدیمی آمریکا، برای شرکت در این تلاش پول و آغوش گرم از سوی واشنگتن دریافت می کرد. با این حال، سعودی ها همچنان به گسترش ایدئولوژی وهابی خود در مساجد و مدارس سراسر جهان ادامه می دهند.

وزارت خارجه آمریکا در سال 2011 مرکز بین ‌المللی ادیان و دیپلماسی را مسئول بررسی کامل کتاب ‌های دینی عربستان سعودی کرد، اما از انتشار نتایج این پژوهش خودداری کرد که این موضوع با انتقادات گسترده ‌ای مواجه شد. با این وجود وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که فعالیت خود با حاکمیت آل سعود برای اصلاح روش‌ های درسی را ادامه می ‌دهد.

در مارس 2016 کمیته حقوق کودکان وابسته به سازمان ملل متحد خواستار اطلاعاتی در این رابطه شد که آیا دولت عربستان روش‌ های تبعیض ‌آمیز اقلیت ‌های دینی در مدارس این کشور را اصلاح‌ کرده است. دولت عربستان به صراحت گفت که روش ‌های درسی آن شامل هیچ‌ یک از رویکردهای تبعیض ‌آمیز نیست. اما این کمیته از عربستان خواست تا اصلاح محتویات کتاب ‌های درسی را در اولویت‌ های خود قرار دهد.

مسئولان سعودی در فوریه سال 2017 بر اساس گزارش آمریکا در رابطه با آزادی ‌های دینی در جهان اعلام کردند که مرحله نهایی اصلاحات کتب درسی در دبیرستان‌ ها همچنان در دست اجرا است و اصلاحات صورت گرفته به زودی اعمال خواهد شد. با این حال کمیته مذکور اعلام کرد که با وجود اینکه سطح محتویات متعصبانه در این کتاب ها کاهش پیدا کرد، اما همچنان زبان توهین ‌آمیز ضد مسلمانان غیر اهل تسنن در آن وجود دارد.

همانگونه که «ویلیام مک کانتس» عضو ارشد موسسه بروکینگز در اوت 2016 به نیویورک تایمز گفته بود سعودی ها «هم آتش افروز و هم آتش نشانان» هستند. آنها یک شکل بسیار سمی از اسلام را گسترش می دهند که تکفیری ها را به عمل وا می دارد.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز در تاریخ 14 ژوئن 2017 به کمیسیون امور خارجه در مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد که یکی از طرح ‌هایی که مرکز جهانی مبارزه با افراطی‌ گری که مقر جدید آن در ریاض است در پیش گرفته، این است که کتب جدید درسی مخصوص مدارس موجود در مساجد تمامی نقاط جهان تدوین کند تا جایگزین کتب ‌درسی موجود شوند که رویکردهای افراطی وهابی و توجیه خشونت را در دستور کار خود قرار داده است. تیلرسون با این وجود به صورت مستقیم به کتاب های درسی عربستان سعودی اشاره نکرد.

با این تفاسیر، اکنون وقت آن رسیده است که دولت واشنگتن بر روی ریاض نفوذ کند و از دولت عربستان سعودی بخواهد که اصلاحات آموزشی را در نظام مدرسه اعمال کنند. کلاس های درس نخستین جایی است که عربستان بذر افراطی گری را در آنجا می کارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.