راهبرد جدید رئیس جمهور آمریکا در برابر ایران، واشنگتن را در مسیر منتهی به انزوا و رویارویی قرار می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی فارن افرز در گزارشی نوشت: در روز جمعه آمریکا به نقطه عطفی منفی در روابط خود با ایران رسید. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در یک سخنرانی کاملا تند، تهدید کرد که توافق هسته ای را تایید نمی کند مگر اینکه کنگره آن را اصلاح کند. با رد تایید این توافق نامه علیرغم پایبندی ایران، ترامپ اساسا کار نادرستی را انجام داد که واشنگتن را رو در روی تهران قرار می دهد. حرکت ترامپ، همراه با سایر اقدامات تحریک کننده - ادعا و متهم کردن سپاه پاسداران به حمایت از تروریسم - و همچنین نگرش خصمانه دولت ترامپ و نبود دیپلماسی، احتمالا نه تنها توافق هسته ای و اعتبار آمریکا را در میان متحدان کلیدی به خطر می اندازد، بلکه آمریکا را در مسیر تشدید تنش با ایران قرار می دهد. با توجه به این که آمریکا نتوانسته است کانال های معنی دار ارتباط با ایران را حفظ کند و این که تغییر سیاست های خطرناک این کشور به طور موثر پیشروی اقدامات دیپلماتیک را تضعیف می کند، این مسئله بیشتر مشکل ساز است.

ارسال پیام اشتباه

یکی از خطرات اصلی تایید نکردن توافق هسته ای (برجام) این است که آمریکا می تواند با انزوای بیشتر و از دست دادن اعتبار بین شرکای بین المللی خود مواجه شود. به جز آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، اتحادیه اروپا و انگلیس همگی طرفدار این توافق هستند. در پی پیشبرد مذاکرات هسته ای، این کشورها و دیگر شرکای بین المللی، از جمله هند، ژاپن و کره جنوبی، به تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران با وجود هزینه های سنگینی که بر اقتصاد داخلی آنها تحمیل می کنند، پایبند مانده اند. آنها این تصمیم را با اعتقاد بر این موضوع گرفته اند که آمریکا چشم انداز راهبردی روشن و قابل قبولی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران، از جمله یک تعهد معتبر برای دیپلماسی، دارد. به این ترتیب واشنگتن در تلاش برای دستیابی به توافق بین المللی در حمایت از حرکت فعلی خود خواهد بود. و بدون یک جبهه متحد، موقعیت ایران تقویت خواهد شد. علاوه بر این، اگر تهران در نهایت انگیزه خود را برای پایبندی کامل به برجام از دست دهد، آمریکا سرزنش خواهد شد.

تصمیم ترامپ می تواند منجر به تغییرات سیاست ایران شود که این امر می تواند به منافع آمریکا آسیب برساند. پاسخ کوتاه مدت تهران ممکن است محدود به اقدام متقابل در مجلس این کشور، شکایت به کمیسیون مشترک برجام و اعمال محدودیت بر تعهدات هسته ای این کشور باشد. مقامات دولت روحانی اعلام کرده اند که در حال حاضر رویکرد «بنشین و ببین» را اتخاذ کرده اند. اقدام ترامپ به راحتی فرصتی طلایی را در اختیار برخی قرار داده که با توسل به آن، تاکید کنند به آمریکا نمی توان اعتماد کرد.

بازخورد

همانطور که سخنرانی «جورج دبلیو بوش» در مورد «محور شرارت» نامیدن ایران در سال 2002 نقطه عطف منفی در محدود کردن همکاری آمریکا و ایران در 15 سال گذشته ایجاد کرد، تغییر سیاست ترامپ هم آسیب مشابهی خواهد داشت. سخنرانی بوش، همراه با مجموعه ای از دیگر موضوعات پیچیده در نهایت راه حل گفت و گو با غرب را تضعیف کردند. این امر باعث شد که موضع کسانی که در برابر گفت و گو با آمریکا و اروپا مقاومت می کردند، تقویت شود. در دهه پس از آن، ایران به شدت برنامه هسته ای خود را گسترش، و نفوذ منطقه ای خود را افزایش داد که هیچ کدام برای منافع آمریکا مفید نبودند. به همین ترتیب، تغییرات امروز پس از یک سطح بی سابقه تعامل میان ایران و آمریکا و نیز سطح همکاری گسترده بین ایران و جامعه بین المللی در مورد برنامه هسته ای آن دیده می شود. این تحولات اخیر در دوران دولت روحانی انجام شده است. موضع او بر اعتدال و گفت و گو متمرکز است. بنابراین آخرین تحریکات ترامپ، احتمالا به میانه روهای ایرانی ضربه خواهد زد.

در دهه های گذشته فعالیت های ایران همچنان منافع آمریکا را به شکل جدی به چالش می کشید. با این حال، ایران در حال حاضر به یک بازیگر منطقه ای بسیار قوی تری تبدیل شده است که نفوذ خود را در سراسر عراق، لبنان، سوریه و یمن گسترش داده است. اگر ما برجام را از دست بدهیم، ممکن است با یک بحران هسته ای در خاورمیانه مواجه شویم. به همین دلیل است که نیاز به یک راهبرد موثر نیاز داریم. دوره فعلی تشدید تنش ها، با خطر همراه است و پیامدهای محاسبات غلط را بسیار بیشتر می کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.