تشدید جدال لفظی میان مقامات آمریکا و کره شمالی در جریان سخنرانی های مجمع عمومی سازمان ملل و پس از آن، بار دیگر احتمال بروز جنگ در شبه جزیره کره را پررنگ کرده است.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، کره شمالی پس از پرواز بمب ‌افکن‌ های آمریکا بر فراز شبه جزیره کره، در حال جابجایی جنگنده ها و تقویت دفاع پدافندی خود در سواحل شرقی این کشور است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی ساعتی پیش اعلام کرد که کره شمالی پس از پرواز بمب ‌افکن ‌های B-1B آمریکا بر فراز شبه جزیره کره در اوایل هفته جاری، در حال انتقال جنگنده های خود به شرق این کشور و تقویت خطوط دفاعی اش است. 

به نظر می رسد که آمریکا عمدا مسیر پرواز این بمب افکن ها را فاش کرده است، زیرا به نظر نمی رسد که کره شمالی از این مسیر آگاه بوده باشد. اما سرویس اطلاعاتی کره جنوبی این گزارش را تایید نکرد.

منابع خبری کره ‌شمالی اعلام کردند بمب افکن های آمریکا حریم هوایی این کشور را نقض کرده و به پرواز بر فراز کره‌ شمالی پرداخته ‌اند. «ری یونگ هو» وزیر خارجه کره ‌شمالی در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرد که کشورش حق اقدام متقابل دفاعی برای سرنگون کردن هر هواپیمای متجاوز را برای خود محفوظ می‌ داند.

 

44B4A51700000578-4918094-image-a-167_1506355694946

 

او همچنین گفت: «جهان باید آگاه باشد که اول آمریکا بود که علیه وطن من اعلان جنگ کرد.»

کاخ سفید این بیانیه ها را «مضحک» خواند و پنتاگون هم به پیونگ یانگ اخطار داد دست از رفتار تحریک آمیز بردارد.

در واکنش به این سخنان، سخنگوی دفتر رئیس جمهور آمریکا هم گفت که ما علیه کره شمالی اعلان جنگ نکرده ‌ایم و صراحتا بگویم اظهارات وزیر خارجه کره شمالی بی معنی است

کره جنوبی نیز خواستار جلوگیری از تشدید تنش در شبه‌ جزیره کره شده است. 

«کانگ کیونگ هوا» وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به افزایش جدال لفظی بین آمریکا و کره شمالی گفته است که ضرورت کامل دارد که ما، یعنی آمریکا و کره جنوبی با همکاری یکدیگر در صدد اداره وضعیت تنش ‌آمیز کنونی برآییم و در غیر این صورت، هرگونه برخورد نظامی اتفاقی هم می ‌تواند به سرعت غیرقابل کنترل شود.

کانگ در سخنرانی در نشسست مرکز مطالعات استراتژیک و بین ‌المللی آمریکا در شهر «واشنگتن» گفت که نباید جنگ دیگری در شبه ‌جزیره کره رخ دهد زیرا عواقب چنین جنگی فاجعه‌ بار خواهد بود.

چین نیز از دولت‌ های آمریکا و کره شمالی خواسته است تا مانع از تشدید تنش شوند و هشدار داده که اوضاع به سرعت از کنترل خارج می‌ شود.

چین روز دوشنبه از همه طرف‌ های درگیر در بحران موشکی کره شمالی خواست تا از خود خویشتنداری به خرج داده و «بنزین روی آتش نریزند.»

«لیو جیی» نماینده چین در سازمان ملل گفته است که جدال لفظی بین آمریکا و کره شمالی به سرعت به شرایط خطرناکی رسیده و باید با توسل به اقدامات دیپلماتیک، مانع از وخامت بیشتر وضعیت شد. 

در هفته‌ های اخیر رهبران آمریکا و کره شمالی در مجادلات لفظی به شدت به یکدیگر حمله کرده‌ اند و حوصله رهبران منطقه و همچنین روسیه را سر برده اند.

یک دیپلمات ارشد روس امروز سه شنبه گفت: درگیری در شبه جزیره کره می تواند عواقب فاجعه باری در پی داشته باشد به همین دلیل وزارت خارجه روسیه در پشت پرده به دنبال یک راه حل سیاسی برای حل بحران کره شمالی است. 

«میخائیل اولیانوف» مدیر دپارتمان عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه نیز در این رابطه گفت: رویکرد آمریکا نسبت به کره شمالی کهنه و ابزار تحریم علیه این کشور تقریبا خسته کننده شده است.

در حقیقت جرقه دوباره جدال لفظی را رئیس جمهور آمریکا زد. ترامپ در سخنرانی خود در سازمان ملل «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خواند و گفت که او عازم ماموریت انتحاری برای خود و دولتش است.

 وی افزود: «زمان آن رسیده که کره شمالی بفهمد که غیر هسته ای شدن تنها آینده قابل قبول برای آن کشور است.»

 

44B4737500000578-4918094-image-a-168_1506355697195

 

وزیر خارجه کره شمالی روز شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل پاسخ این تهدیدات را داد و در پی این اظهارات، دونالد ترامپ در توییتی به این اظهارات پاسخ داد. ترامپ گفت اگر وزیر خارجه کره شمالی، صحبت‌ های رهبرش را تکرار کند این دو دیگر نخواهند بود.

رهبر کره شمالی نیز این سخنان تند دونالد ترامپ را نشانه هراس او دانست و گفت که «سگی که می ترسد بلندتر پارس می‌کند.»

 

449DBA3E00000578-4918094-image-a-145_1506352235568

 

او همچنین گفت: «می خواهم به ترامپ نصیحت کنم که وقتی در برابر جهانیان صحبت می ‌کند، ملاحظه به خرج دهد و در انتخاب کلمات محتاط باشد.»

در عین حال «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل گفته است که ادامه این جنگ لفظی به سوء تفاهم‌ های بیشتر دامن می‌ زند و تنها راه حل بحران کره شمالی را راه حل سیاسی دانست.

جنگ احتمالی در شبه جزیره کره فاجعه بار خواهد بود. ژنرال «راب گیفن» ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا در خصوص جنگ احتمالی در شبه جزیره کره معتقد است: این درگیری ها آن چنان دور هم به نظر نمی رسد. وی معتقد است که مطابق برآورد پنتاگون روزی 20 هزار نفر در کره جنوبی در نتیجه جنگ احتمالی کشته خواهند شد. وی افزوده است این جنگ در صورت آغاز، به بیرون از شبه جزیره کشیده می شود و کشورهای بسیاری را درگیر می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.