شورای امنیت سازمان ملل طی نشستی اوضاع مسلمانان میانمار را مورد بررسی قرار می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل گفت که شورای امنیت طی نشستی در روز پنج شنبه هفته جاری اوضاع مسلمانان میانماری را مورد بررسی قرار می دهد.

خبرگزاری آناتولی نیز اعلام کرد که «متیو ری‌کرافت» نماینده دائم انگلستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد: به همراه هفت کشور برای بررسی فجایع انسانی در میانمار از اعضای شورای امنیت سازمان ملل درخواست برگزاری نشست علنی کردیم و پذیرفته شد.

در این نشست که قرار است پنجشنبه هفته جاری در 28 سپتامبر برگزار شود، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز برای ارائه گزارش در مورد وضعیت مسلمانان آراکان در آن شرکت می‌کند.

شورای امنیت قبل از این نیز دو نشست غیرعلنی در باره خشونت در ایالت« آراکان» میانمار ترتیب داده بود که مورد اعتراض سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفت.

سازمان دیده بان حقوق بشر با انتقاد از شورای امنیت اظهار داشته بود که نشست غیرعلنی دردی را از مردم آراکان دوا نمی کند و حتی «چراغ سبزی» برای مسئولان میانمار و نیروهای امنیتی این کشور برای تداوم اقدامات خود بود.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز شمار آوارگان آراکانی که از خشونت‌ها در میانمار گریخته و به بنگلادش پناهنده شده اند را 436 هزار نفر اعلام کرده و نسبت به قربانی شدن و سواستفاده قاچاقچیان انسان از این آوارگان مسلمان هشدار داده است.

در همین حال، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با اشاره به ادامه وخامت وضعیت مسلمانان آراکان، هشدار داد درصورت عدم افزایش سریع کمک‌رسانی به منطقه مذکور، این بحران می‌تواند شدت یابد.

«فیلیپو گراندی»، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «وخامت وضعیت مسلمانان آراکان ادامه دارد. درصورت عدم افزایش سریع کمک‌رسانی به منطقه مذکور، این بحران می تواند شدت یابد».

وی در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین اظهار داشت:« در اردوگاه‌های مسلمانان آراکانی در بنگلاش که در چارچوب سفر سه روزه من از آنها دیدن کردم، با تعداد زیادی مسلمان روهینگیا که در معرض اقدامات وحشیانه غیرقابل درک قرار گرفته‌اند، گفتگو کردم.

این افراد شاهد سوزاندن روستاهای خود، قتل اعضای خانواده‌هایشان و تحمل اقدامات بی‌رحمانه به زنان و کودکان شده‌اند.

شمار زیادی از این افراد قصد بازگشت به منازل خود در آراکان را دارند، ولی باید ابتدا حوادث خشونت‌ آمیز در میان به پایان برسد و حقوق افراد مذکور مسترد شود.

از مردم و دولت بنگلادش نیز به خاطر میزبانی از تعداد زیادی مسلمان آراکانی قدردانی می کنم. راه‌حل این بحران در میانمار است، ولی اکنون نقطه تمرکز افزایش کمک‌های بشردوستانه نیازمندان آراکانی است».

گفتنی است که ارتش میانمار از 25 آگوست گذشته به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرده است.

در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان خود را از دست داده و حدود 200 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است.

رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان و پناهجویان شمار آوارگان مسلمانان میانماری از 25 آگوست تاکنون را بیش از 430 هزار نفر اعلام کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.