در پی اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی آلمان، شماری از مقامات اروپایی با انتشار پیام ‌هایی به پیروزی مجدد صدراعظم این کشور واکنش نشان دادند اما در این میان خوشحالی سیاستمداران افراط گرا از کسب آرای قابل توجه حزب راست گرای آلمان بسیار قابل تامل است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه وله گزارش داد: در پی اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی آلمان، سیاستمداران راست‌ گرای اروپایی به قدرت گرفتن افراط گرایان واکنش نشان دادند.

«مارین لو‌پن» سیاستمدار راست‌ گرای فرانسوی به حزب «جایگزین برای آلمان» به دلیل کسب نتیجه ‌ای بی‌ سابقه تبریک گفت و در پیامی در توییتر نوشت: «آفرین به متحدان ما در حزب جایگزین برای آلمان به دلیل این پیروزی تاریخی. آراء این حزب نمادی جدید از بیداری مردم اروپاست.»

«گیرت ویلدرز» حزب راست ‌گرای آزادی هلند مستقیما به جایگزین برای آلمان تبریک نگفت، اما بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات آلمان، رتبه بندی محبوبیت هر یک از احزاب ضد مهاجرت و پوپولیست اروپا را در توییتی به اشتراک گذاشت.

او برای برجسته کردن جایگزین برای آلمان به عنوان سومین حزب بزرگ آلمان، و حزب آزادی خود به عنوان دومین حزب بزرگ هلند در انتخابات آوریل در این کشور، افزود: «پیام روشن است. ما کشورهای اسلامی نیستیم.»

در عین حال «مائتو سالوینی» رهبر حزب پوپولیست «لیگ شمال ایتالیا» از موفقیت حزب جایگزین برای آلمان استقبال کرد و گفت: «امید به تغییر گسترش یافته است. این امر به ما بستگی دارد.»

در شهر «بروکسل» مقر اتحادیه اروپا در بلژیک هم نخستین دیپلماتی که واکنش نشان داد، «پیر موسکویسی» کمیسیونر امور اقتصادی و مالی بود که بر امواج حمایتی از حزب پوپولیست راست گرا تمرکز کرد.

موسکویسی در توییتی نوشت: «ورود حزب جایگزین برای آلمان به بوندستاگ یک شوک بزرگ بود و تردید را در جامعه اروپایی نشان داد.»

در پی انتخابات روز یکشنبه دموکرات ‌مسیحی ‌ها توانستند، 32.5 درصد از آراء را به دست آوردند و در صدر احزاب شرکت‌ کننده در انتخابات قرار گیرند.

نتیجه مهم دیگر این انتخابات، قدرت گرفتن حزب راست افراطی جایگزین برای آلمان بود. این حزب توانست با کسب 13.5 درصد آراء به عنوان حزب سوم راهی پارلمان شود. این اولین حضور یک حزب راست افراطی در پارلمان آلمان از زمان پایان جنگ دوم جهانی خواهد بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.