ترکیه اعلام کرد که قصد دارد اقلیم کردستان عراق را به دلیل قصدش برای همه پرسی تحریم کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش اعمال تحریم ها علیه اقلیم کردستان عراق به دلیل قصد این منطقه برای برگزاری همه پرسی استقلال را بررسی می کند.

ترکیه روز  گذشته نیز موضع مخالف خود علیه همه پرسی کردها برای استقلال از عراق را شدت بخشید و لوله های تانگ ها و توپخانه خود و نیز موشک اندازهای خود را به سمت مرزهای جنوبی نشانه رفت و تأکید کرد که تقسیم همسایه اش منجر به وقوع نزاع جهانی می شود.

اردوغان طی حضورش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در روز سه شنبه گفت که این همه پرسی باعث برانگیخته شدن نزاع های جدید در خاورمیانه می شود.

اردوغان در گفت و گو با خبرنگاران در مقابل هتل محل اقامتش گفت که شورای امنیت ملی ترکیه و شورای وزیران تحریم های احتمالی علیه شمال عراق را در نشست روز جمعه بررسی می کنند.

اردوغان همچنین تصریح کرد :« شورای امنیت ملی ترکیه برای بررسی مساله تحریم ها نشستی را برگزار می کند.در این بین شورای وزیران نیز نشستی برگزار می کند و این مساله را بررسی می کند. هر دو با هم مساله را ارزیابی می کنند و موضع خود را درباره نوع تحریم هایی که ممکن است اعمال کنیم در صورتی که این کار را بکنیم، ارائه می کنند».

آنکارا روابط تجاری گسترده و قوی با اقلیم کردستان عراق دارد و این منطقه روزانه صدها هزار بشکه نفت از طریق ترکیه صادر می کند و طرح هایی را به تصویب رسانده است که شرکت نفتی غول پیکر«روس نفت»روسیه برای سرمایه گذاری در شبکه خط لوله نفت برای انتقال گاز به ترکیه و اروپا پیشنهادهایی ارائه کرده است.

اردوغان همچنین تأکید کرد که « ایده های نهایی خود را درباره این امر پس از نشست شورای وزرا و شورای امنیت ملی اعلام می کنیم».

سخگوی دولت ترکیه نیز تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی جدایی را خطرناک و اشتباه دانست.

این سخنگو تأکید کرد که «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با آتش بازی می کند و باید از همه پرسی چشم بپوشد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.