«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مستقیما توافق هسته ای ایران را در صحن مجمع عمومی سازمان ملل هدف قرار داد و دست به بازی خطرناکی زد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله تایمز آمریکا در گزارشی نوشت: ترامپ یکی از سرنوشت سازترین تصمیمات خود را در دوره حضورش در کاخ سفید گرفت. او مستقیما به توافق هسته ای ایران تاخت.

این تهدید ترامپ اشاره مستقیم به تمایل ترامپ برای عدم تایید توافق هسته ای در ماه آینده است. با این حال دولت او هنوز هم هیچ جایگزین خوبی ارائه نکرده است. رئیس جمهور رویارویی خطرناک و بی ثبات کننده ای را در پیش گرفته است.

ایران به وضوح از مفاد برجام تبعیت کرده و ترامپ هم خود دو بار به این موضوع اذعان داشته است. اما به نظر می رسد رئیس جمهور می خواهد اظهارات متحدان آمریکا، جامعه اطلاعاتی خود و آژانس بین المللی انرژی اتمی را نادیده بگیرد.

توجیه تمایل به خروج از برجام کار دشواری است. توجیه ترامپ هر چه که باشد، یک چیز روشن است: تمامی گزینه های آمریکا در صورت خروج از برجام خطرات بسیاری دارد.

نخستین جایگزین، اعمال مجدد تحریم ها است. اما بازگشت تحریم ها با حمایت اروپا مواجه نخواهد شد.

گزینه دیگر که توسط افرادی در واشنگتن ارائه می شود، سیاست به چالش کشیدن نفوذ ایران در خاورمیانه با حمایت از ائتلاف ضد ایرانی و اقدام نظامی مستقیم از گروه های تحت پشتیبانی ایران در عراق، سوریه و یمن است. اما دخالت نظامی بیشتر امریکا در این درگیری ها به کاهش نفوذ ایران منتهی نمی شود و نیروهای آمریکایی را درگیر جنگ های بی پایان منطقه ای می کند.

گزینه های دیگری هم وجود دارند که آنها هم بی نتیجه خواهند بود.

ترامپ وارث توافق است که به محدود شدن برنامه هسته ای ایران منجر شده است. تضعیف این توافق تمامی دستاوردهای آن را از بین می برد. تصمیم ترامپ روابط ایران-آمریکا را برای چندین دهه بعدی شکل می دهد و ممکن است در نهایت به معنای تمایز میان جنگ و صلح باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.