ایران و توافق هسته ای 2015 یکی از محورهای اصلی سخنرانی شب گذشته «دونالد ترامپ» در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی در گزارشی نوشت: به نظر می رسد ترامپ با سخنرانی خود درباره توافق هسته ای ایران این پیام را داد که آمریکا به زودی عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام می کند.

دونالد ترامپ در بخشی از سخنرانی خود درباره برجام گفت: توافق (هسته ای) ایران یکی از بدترین و یک طرفه ترین معاملاتی است که آمریکا تاکنون به آن ورود داشته است. به صراحت باید عرض کنم که این توافق، مایه شرمساری برای واشنگتن است. فکر نمی کنم شما آخر آن را شنیده (دیده) باشید، باور کنید! توافقنامه هسته ای ایران را اگر پوششی برای توسعه برنامه هسته ای باشد نخواهیم پذیرفت. 

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا نیز خواهان بازنگری در برجام شده است. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه فاکس‌ نیوز گفت که توافق هسته‌ ای با ایران، نمی‌تواند این کشور را به طور قطعی از دستیابی به سلاح هسته‌ ای باز دارد و ایران با قدری تاخیر خواهد توانست برنامه هسته‌ ای خود را دنبال کند.

تیلرسون تصریح کرد: «اگر قرار است به توافق ایران پایبند بمانیم باید تغییراتی در آن داده شود.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل، تصریح کرد که برجام تقویت ایران را باعث می‌شود، بنابرین باید از اساس مورد بازنگری قرار گیرد.

وزارت خارجه آمریکا تلاش دارد در تماس با متحدان اروپایی نظر آنها را به «کاستی‌ های برجام» جلب کند تا به بازنگری در آن متقاعد شوند. برخلاف آمریکا، قدرت‌ های اروپایی بر حفظ برجام تاکید دارند و می‌ کوشند آن را گسترش دهند.

آلمان نه تنها بر اهمیت برجام تاکید کرده، بلکه آن را الگویی برای حل سایر درگیری های جهانی، مانند بحران کره شمالی دانسته است.

وزیر خارجه فرانسه هم روز دوشنبه پیشنهاد داد که مذاکراتی با ایران برای گسترش برجام به دوران پس از انقضای آن شروع شود.

پیش از این «فدریکا موگرینی» سرپرست روابط خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده بود که این اتحادیه به رغم مخالفت‌ ها و انتقادهای دونالد ترامپ همچنان به برجام پایبند است. موگرینی تصریح کرد که ایران تاکنون به تعهدات خود در مساله برجام عمل کرده و اتحادیه اروپا نیز در این راه تلاش خواهد کرد تا این توافق مهم که برای امنیت اروپا بسیار مهم است، معتبر بماند و به طور دقیق اجرا شود.

موگرینی اخیرا در واکنش به اظهارات ترامپ، تاکید کرد که برجام با جامعه جهانی منعقد شده و نه با دولت آمریکا.

این در حالی است که بازرسان هسته ای اخیرا اعلام کرده اند هیچ شواهدی دال بر تخلف ایران از توافق هسته ای وجود ندارد.

قرار است طرفین مذاکره کننده در برجام از جمله چین، فرانسه و آلمان به طور جداگانه در حاشیه مجمع عمومی با یکدیگر دیدار و گفت و گو داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.