نخستین سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با «تهدید به نابودی کره‌ شمالی» همراه بود، واکنش‌ های تندی از سوی تحلیلگران به همراه داشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: رئیس جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به تنش با کره شمالی پرداخت و این کشور را به شدت تهدید کرد.

او کره شمالی را به حمله نظامی تهدید کرد و گفت که کشورش در صورت نیاز و برای دفاع از خود یا هم‌ پیمانانش قادر است کره شمالی را به کلی نابود کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «مرد موشکی («کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی) در مسیر خودکشی حرکت می‌ کند.»

ترامپ، کیم جونگ اون را متهم کرد که ملت خودش را زندانی و شکنجه می‌ کند و می‌گذارد که آنها «از گرسنگی بمیرند». او در حین تاکید بر اینکه «آمریکا کشوری مقتدر و بسیار صبور است» حکومت کره شمالی را به خلع سلاح هسته‌ ای فراخواند.

«دونالد ترامپ» کره شمالی را به «نابودی کامل» تهدید کرد؛ این در حالی است که ماده 2 بند4 منشور سازمان ملل می گوید کشورها باید در روابط بین الملل خود از استفاده از زور و تهدید علیه دیگر کشورها اجتناب کنند. تنها استثنا در این خصوص در صورتی است که توسط شورای امنیت تحریم شده باشد یا اقدام برای دفاع از خود باشد.

بنابراین این سوال مطرح می شود که آیا ترامپ این تهدید خود را بر اساس دفاع از خود توجیه می کند؟

«کوین یان هلر» استاد حقوق در دانشگاه لندن گفت که او معتقد است ترامپ پا را فراتر از حد گذاشته است.

او این گونه استدلال کرد: «مشکل این است که دفاع از خود همیشه باید متناسب با حمله مسلحانه باشد، و ترامپ به وضوح به استفاده از نیروی نامتناسب تهدید می کند. اگر او گفت برای محو کردن کره شمالی از روی زمین به حمله هسته ای نیاز است، ممکن است این تهدید قانونی باشد. اما او تهدید را به هیچ وجه مشروط نکرد؛ برعکس، او پیشنهاد کرده است که کره شمالی در پاسخ به هر گونه حمله مسلحانه ای به آمریکا یا متحدانش نابود شود. این یک تهدید غیر قانونی است و نقض منشور سازمان ملل است.» 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.