مشاوران و طراحان سیاسی دولت آمریکا با توجه به مخالفتشان با رویکرد «دونالد ترامپ» برای خروج از برجام، طرحی را در دیگر مسائل غیر مرتبط با برنامه هسته ای ارائه کرده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از شماری از مقام‌ های فعلی و پیشین آمریکا نوشت: وزرای دفاع و خارجه، و مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهور آمریکا طرحی را ارائه کرده ‌اند که هدف از آن مقابله با نیروهای مورد حمایت ایران و برنامه موشکی این کشور است.

این طرح روز جمعه در جلسه شورای امنیت ملی، از طرف «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «هربرت مک‌ مستر» مشاور امنیت ملی و دیگر مقام ها به دونالد ترامپ ارائه شده‌ است.

در عین حال یکی از مقام ‌های طرف گفتگو با خبرگزاری رویترز می ‌گوید تقریبا تمام راهبردهایی که به رئیس‌ جمهوری آمریکا ارائه شده با هدف باقی ‌ماندن این کشور در توافق هسته ای، ولی افزایش فشارها در دیگر مسائل است.

این مقام‌ ها به رویترز گفته اند هدف از طرح تازه، که ممکن است تا پایان ماه سپتامبر در مورد آن تصمیم ‌گیری شود، افزایش فشارها بر تهران برای پایان دادن به برنامه موشک ‌های بالستیک و نیز پایان دادن به حمایت از برخی از کشورهای منطقه است.

این طرح در عین حال برخی از اقدامات دیگر، از جمله فعالیت های سایبری و برخی از دیگر فعالیت‌ ها را در بر می‌گیرد.

در طرح تازه، اقدامات سخت‌ گیرانه‌ تری از طرف آمریکا، برای جلوگیری از کمک به ارسال تجهیزات به حوثی ها در یمن و حماس در فلسطین در نظر گرفته شده ‌است؛ اقدامی که ایران آن را «سناریوپردازی» آمریکا می دانند.

یکی دیگر از اقدامات سخت ‌گیرانه علیه ایران که در طرح تازه ارائه‌ شده، مربوط به رویارویی با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس می ‌شود.

برای مشاوران و طراحان سیاسی دولت ترامپ، مخالفت رئیس‌ جمهور آمریکا با برجام وضعیتی دشوار را به ‌وجود آورده ‌است. به گفته شماری از مقام ‌های آمریکایی و به ویژه مشاوران امنیت ملی، خواستار آن هستند که آمریکا در برجام باقی بماند.

یک مقام دولت آمریکا گفته موضوع اصلی برای ما آن بود که رئیس ‌جمهوری از برجام دست نکشد. ولی او معتقد است که باید سخت ‌گیری‌ های بیشتری در مورد ایران در پیش گرفت.

به گفته این مقام، تقریبا تمامی راهبردهای ارائه‌ شده به ترامپ برای آن بود تا برجام را حفظ کند ولی در مورد مسائل دیگر، کاربرد دارد.

این در حالی است که در تازه ترین اظهارنظر در روز گذشته، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی عدم انحراف در فعالیت های هسته ‌ای ایران را تایید کرد و گفت: ایران تا امروز به تعهدات هسته ‌ای خود در قبال این توافقنامه عمل کرده است.

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس عدم انحراف در فعالیت های اعلام شده هسته ‌ای ایران را تایید می کند. ارزیابی‌ ها در خصوص نبود فعالیت ‌ها و مواد هسته ای اعلام نشده برای ایران کماکان ادامه دارد. وی افزود:‌ ما به اجرای پروتکل الحاقی از جمله دسترسی تکمیلی به سایت ها، همانطور که در کشورهای دیگر انجام می دهیم ادامه خواهیم داد.

تهران همواره تاکید کرده‌ است که به‌ دنبال ساخت سلاح هسته ‌ای نیست. مقام‌ های ایران در عین حال می‌ گویند برنامه موشکی آنها جنبه دفاعی دارد و مخالف توافق هسته ای نیست. اما آمریکا این فعالیت‌ ها را از جمله فعالیت ‌هایی می ‌دانند که روح توافق هسته ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نادیده می ‌گیرند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.