چشم انداز 2030 که بار دیگر تدوین می شود نگرانی بسیاری از عربستانی را بر می انگیزد و به شکل بزرگی بر میزان آمادگی شان برای پذیرش این تغییرات و پیامدهای آن بر آینده کشور تأثیر می گذارد.

 

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: یک سند درباره تحولات داخلی عربستان فاش کرده است که «تغییرات بزرگی» در سیاست ها و طرح های آینده عربستان در راه است.

در این سند آمده است که مضمون این سند که فایننشال تایمز مدعی است آن را به دست آورده است شامل تغییرات بزرگی در چشم انداز 2030 است که پیش از این شاهزاده «محمد بن سلمان» آن را مطرح کرده بود.

این روزنامه نوشت: اهداف این طرح تحول ملی است که ولیعهد عربستان برای اصلاحات در اقتصاد این کشور و پایان تکیه عربستان سعودی به نفت در اقتصادش است که به نظر غیر واقعی است.

در این سند آمده است که مهمترین تغییراتی که در طرح جدید که به «برنامه تحول ملی 2» نام دارد، انتقال اصلاحات است که در چارچوب برنامه تحول ملی اساسی به برنامه دیگری است و این کار در سایه تلاش حکومت برای تدوین دستورالعملی است که به شکل ساده تر بتوان آن را مدیریت کرد.

علاوه بر آن، طرح های دیگری مانند تامین مسکن برای همه گروه ها و نه فقط برای ثروتمندان و اصلاحات در بخش مالی است به طوری که خارج از چارچوب برنامه تحول ملی است و مورد نظارت وزارتخانه های مختلف است.

برنامه تحول ملی 2 یکی از برنامه های تحقق چشم انداز  است و ماموریت اساسی آن تحقق اهداف شاهزاده بن سلمان است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه به نقل از یک مشاور در دولت عربستان نوشت: این اعتراف به معنای آن است که بسیاری از این اهداف ماجراجویی است و چه بسا دارای تأثیر بزرگی بر اقتصاد این کشور دارد.

در این سند آمده است که چشم انداز 2030 در معرض انتقادهای گسترده ای است زیرا هیچ گونه مالیانی بر درآمد یا ثروت در حالی اعمال نمی کند که عربستان سعودی در نتیجه کاهش بهای نفت گرفتار کسری در بودجه سالیانه اش شده است.

همچنین در این سند آمده است که طرح بن سلمان در معرض چالش هایی است که مهمترین آنها این است که شاهزاده بن سلمان از حمایت کامل داخل خاندان حاکم برخوردار نیست؛ برخی از شاهزاده ها وی را متهور و بی مهارت می دانند. علاوه بر آن که اطلاعاتی که دولت منتشر می کند از شفافیت برخوردار نیست؛ امری که تضمین موفقیت طرحی که در اساس قرار است که به اجرا درآید تهدید می کند.

بر اساس این سند که جزئیات کامل تغییرات  تا پایان ماه اکتبر آینده مشخص نیست و آن زمانی است که گمان می رود مسئولان عربستانی سند نهایی را ارائه کنند.

فایننشال تایمز در پایان نوشت: چشم انداز 2030 که بار دیگر تدوین می شود نگرانی بسیاری از عربستانی را بر می انگیزد و به شکل بزرگی بر میزان آمادگی شان برای پذیرش این تغییرات و پیامدهای آن بر آینده کشور تأثیر می گذارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.