کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده که می ‌توان آن را در کلاهک موشک قاره پیما جا داد. این اقدام واکنش جهانی را به همراه داشت و پیامدهای آن و واکنش ها به آن همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد در حالی که یک روز از آزمایش هسته ای کره شمالی می گذرد، ارتش کره جنوبی اعلام کرد این کشور رزمایشی برای شبیه سازی حمله به سایت آزمایش هسته ای کره شمالی برگزار کرده است.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد این کشور رزمایشی برای شبیه سازی حمله به سایت هسته ای کره شمالی برگزار کرده است تا با این اقدام، «هشداری محکم» به پیونگ یانگ در مورد آزمایش هسته ای اخیرش ارسال کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی درباره این رزمایش گفت جنگنده های اف 15 و موشک های بالستیک «هیون مو» مورد استفاده قرار گرفته و به طور دقیق به هدفی در آب های ساحل شرقی کشور حمله کردند. این مقام ارشد نظامی کره جنوبی افزود هدف در فاصله ای معین شده بود که سایت آزمایشی کره شمالی در آن قرار داشت و این رزمایش نظامی با هدف تمرین حملات دقیق علیه آن صورت گرفت.

این در حالی است که قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش از ظهر امروز دوشنبه به وقت نیویورک در مورد آزمایش اخیر کره شمالی نشستی اضطراری برگزار کند. این جلسه به درخواست آمریکا، ژاپن، انگلیس، فرانسه و کره جنوبی تشکیل خواهد شد.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در آخرین تهدید خود هشدار داد که آمریکا به تهدیدهای کره شمالی پاسخ نظامی عظیمی خواهد داد. وزیر دفاع آمریکا پس از جلسه رئیس جمهور آمریکا با مشاوران امینت ملی ‌اش در کاخ سفید با ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آن کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «هر تهدیدی به آمریکا و سرزمین ‌هایش از جمله گوآم یا متحدان ما با پاسخ نظامی عظیمی روبرو خواهد شد، واکنشی موثر و مقاومت ‌ناپذیر.» او همچنین گفت واشنگتن به دنبال نابودی کامل کره شمالی نیست اما همانطور که گفتم ما گزینه‌ های زیادی برای این کار داریم.

کره شمالی روز یکشنبه ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌ ای خود را انجام داد که اعلام شده یک بمب هیدروژنی پیشرفته برای موشک ‌های دوربُرد است. آزمایش اخیر هسته ‌ای کره شمالی با محکومیت شدید بین ‌المللی روبرو شد و در این زمینه «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا تاکید کرد که مدارا با کره شمالی بی ‌نتیجه است. ترامپ روز یکشنبه در یک رشته پیام توییتری در مورد اقدام کره شمالی، از جمله به بررسی گزینه توقف تجارت با کشورهایی که با کره شمالی داد و ستد تجاری دارند اشاره کرد، و افزود که این گزینه در کنار گزینه‌ های دیگر در دست بررسی است.

«استیون منوچین» وزیر خزانه ‌داری آمریکا نیز روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز با مطلقا غیرقابل قبول خواندن رفتار کره شمالی، از طرح جدید تحریم کره شمالی سخن گفت.

آمریکا پیشتر از زبان «نیکی هالی» نماینده دائم خود در سازمان ملل، تشکیل جلسه شورای امنیت در مورد کره شمالی را بی ‌فایده خواند، چرا که به گفته هالی یک قطعنامه ضعیف در این مورد، بدتر از آن است که هیچ قطعنامه ‌ای صادر نشود.

آخرین اقدام شورای امنیت در مورد کره شمالی کمتر از یک ماه پیش و در واکنش به آزمایش دو موشک قاره‌ پیما توسط پیونگ ‌یانگ بود که تحریم‌ های جدیدی را علیه این کشور به دنبال داشت. تحریم‌ هایی که در صورت اجرای کامل آن کره‌ شمالی دو سوم درآمد سه میلیارد دلاری خود از دست خواهد داد. این تحریم‌ ها با حمایت چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت همراه بود که هر دو کشور روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی با کره شمالی دارند و آمریکا آنها را به دلیل تهدید فزاینده کره شمالی سرزنش می ‌کند. دیگر اعضای دائم شورای امنیت جزو درخواست‌ کنندگان نشست اضطراری امروز هستند. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل پیشتر آزمایش هسته ‌ای کره شمالی را به شدت بی ‌ثبات ‌کننده توصیف و آن را محکوم کرده بود. شورای امنیت برخلاف دفعات قبلی که جلسات مربوط به کره شمالی را پشت درهای بسته برگزار می کرد، جلسه دوشنبه را به طور علنی برگزار خواهد کرد.

رهبران چین و روسیه که هر دو در نشستی سه ‌روزه در «شیامن» چین شرکت کرده ‌اند، از اقدام اخیر کره شمالی ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتنداری همه طرف ‌ها شده‌ اند.

«مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی بلافاصله پس از آزمایش جدید پیونگ یانگ جلسه شورای امنیت ملی کشورش را برگزار کرد. «چو هان کیو» رئیس ستاد مشترک عملیاتی ارتش کره جنوبی نیز گفت پیونگ یانگ بار دیگر نشان داد که علاقه ای به کاهش تنش ها ندارد. او گفت: «آزمایش هسته‌ ای کره شمالی نقض آشکار قطعنامه‌ های سازمان ملل متحد و عملی تحریک آمیز و تهدیدی علیه ثبات و صلح در شبه جزیره کره، شمال شرقی آسیا و جهان است.» ​

وزارت خارجه چین نیز ششمین آزمایش اتمی کره شمالی را محکوم کرد و آن را بی ‌توجهی به خواست جامعه جهانی خواند. وزارت خارجه چین در بیانیه ‌ای که از تلویزیون دولتی آن کشور پخش شد، گفت از کره شمالی می‌ خواهد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را رعایت کند و به خواست جامعه جهانی برای غیر هسته ای ساختن شبه جزیره کره احترام بگذارد.

در همین حال هواپیماهای تخصصی وزارت دفاع ژاپن برای جمع آوری ذرات پراکنده ناشی از این آزمایش، در جو زمین پرواز می‌ کنند.

قدرت بمبی که کره شمالی یکشنبه آزمایش کرد پنج برابر بمبی برآورد شده که در سال 1945 بر روی شهر «ناکازاگی» در ژاپن افتاد و به کشته شدن 70 هزار نفر منجر شد. این ششمین آزمایش هسته‌ ای زیرزمینی کره شمالی طی یک دهه گذشته است. کارشناسان ژاپنی قدرت انفجار یکشنبه را حدود 10 برابر بمبی ارزیابی کردند که کره شمالی سال گذشته آزمایش کرد.

«ویپین نارانگ» استاد علوم سیاسی در انستیتوی تکنولوژی «ماساچوست» گفت که چنین بمبی قابلیت تخریب یک شهر را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.