در صورتی که تنش‌ ها در شبه جزیره کره بالا رود و نه آمریکا و نه کره شمالی از تهدیدهای خود عقب نشینی نکنند، احتمال وقوع جنگ بالا خواهد رفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت:تشدید تنش‌ ها بین کره شمالی و آمریکا باعث شده است که برخی از کارشناسان از احتمال وقوع یک جنگ در منطقه شرق آسیا خبر دهند. پاسخ سخت پیونگ یانگ به تهدید آمریکا مبنی بر حمله به جزیره گوام باعث شد تا فرضیه وقوع جنگ بیش از گذشته تقویت شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین راستا به بررسی آخرین تحولات شبه جزیره کره و گمانه زنی ها در مورد حمله کره شمالی پرداخته است:

هشدار مسکو و پکن به آمریکا

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در تازه ترین تماس تلفنی با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی خود از وی خواست از هرگونه اقدام نظامی علیه کره شمالی خودداری کند. وی گفت که اقدام نظامی در شبه جزیره کره با «عواقب غیرقابل پیش ‌بینی» همراه خواهد بود.

لاوروف در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد که از نظر مسکو افزایش مجازات ‌ها علیه پیونگ ‌یانگ «غیر سازنده» است.

وی همچنین خواستار جلوگیری از هر گونه اقدام نظامی که می ‌تواند به نتایج غیرقابل پیش ‌بینی منجر شود، شد.

تنها ساعتی پیش از این مکالمه تلفنی، ارتش آمریکا مانور ساقط کردن موشک ‌های بالستیک میان بُرد را در نزدیکی جزیره هاوایی برگزار کرد. به گفته «آژانس دفاع موشکی آمریکا» این مانور با موفقیت انجام شده است. هدف از این مانور مقابله با حمله موشکی احتمالی کره شمالی است.

همچنین قرار است امروز «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا از مرکز فرماندهی نیروهای این کشور در اقیانوس آرام که مقر آن در «هاوایی» است، دیدار کند.

همزمان خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد که روز چهارشنبه وزیر دفاع این کشور در دیدار با همتای آمریکایی خود در شهر «واشنگتن» خواستار راه‌ اندازی سامانه دفاع ضد موشکی تاد در خاک این کشور شده است.

در مقابل، نماینده چین در سازمان ملل متحد با بیان اینکه پکن هرکاری که موجب هرج و مرج یا جنگ در شبه جزیره کره شود را رد می ‌کند، گفت که کشورش با نصب سامانه تاد در کره جنوبی مخالف است.

وی افزود: «برهم زدن تعادل نیروهای نظامی در شبه جزیره کره به غیرهسته ‌ای کردن یا ثبات منطقه کمک نمی ‌کند. نصب سامانه تاد در شمال شرق آسیا یک تهدید جدی در توازن استراتژیک منطقه است و منافع استراتژیک و امنیت تمام کشورهای منطقه از جمله چین را با مخاطره روبرو می کند.»

وی در بخش دیگری از سخنانش با اعمال تحریم‌ های یک‌ جانبه علیه اشخاص یا سازمان ‌های سایر کشورها مخالت کرد.

نصب سامانه تاد در خاک کره جنوبی پیش از این آغاز شده بود اما در پی فشارهای سیاسی چین، دولت جدید سئول با توسل به خطرات زیست محیطی این سامانه، عملیاتی کردن آن ‌را متوقف کرد. این سامانه شامل شش موشک انداز است که در حال حاضر در 300 کیلومتری جنوب شهر «سئول» نصب شده است.

استقرار سیستم دفاع موشکی «آگیس»

این در حالی است که وزرای دفاع و خارجه ژاپن امروز پنج شنبه در تماس با همتایان آمریکایی خود درباره تهدیدات کره شمالی و استقرار سیستم دفاع موشکی آگیس در خاک ژاپن گفتگو کردند.

«ایتسونوری اونودرا» وزیر دفاع ژاپن با اشاره به رادارها و موشک اندازهای سیستم آگیس گفت: ما همچنان بر افزایش سطح دفاع موشکی ژاپن تاکید داریم.

آمریکا و ژاپن در حال توسعه سیستم دفاع موشکی آگیس هستند و قرار است مدل زمین پایه این سامانه دریایی در خاک ژاپن مستقر شود. توکیو همچنین خواهان به کارگیری یکی از جدیدترین رادارهای نظامی آمریکا برای این سامانه موشکی است که تاکنون نتوانسته موافقت آمریکا را درباره آن جلب کند.

این چهار وزیر همچنین درباره برنامه ‌های برای دور جدید تحریم‌ های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی مذاکره کردند.

تهدید ژاپن

در پی برنامه‌ های ژاپن برای استقرار آگیس، پیونگ یانگ این کشور را تهدید کرد که خود را در آستانه نابودی قرار داده است.

خبرگزاری رسمی کره‌ شمالی با تهدید ژاپن گزارش داد توکیو با ایستادن در کنار آمریکا خود را در معرض نابودی قریب‌ الوقوع قرار داده است و با حمایت از عملیات آمریکا در رویارویی با کره ‌شمالی وارد مرحله خطرناکی شده است.

در بیانیه دولت کره ‌شمالی آمده است ارتباط ‌های نظامی میان ژاپن و آمریکا تهدیدی خطرناک برای شبه جزیره کره است و ژاپن نمی ‌داند که با این کار نابودی خود را به جلو انداخته است.

آیا کره شمالی برنده جنگ احتمالی است؟

عقل متعارف می گوید اگر کره شمالی کماکان از سلاح های هسته ای خود استفاده کند، این امر می تواند یک اقدام انتحاری باشد. اما خودتان را برای آنچه که کارشناسان «نظریه پیروزی» نامیدند، آماده کنید.

برای کسانی که در مورد اینکه عملکرد استراتژی های هسته ای چگونه است مطالعه می کنند، قابل درک است که کره شمالی ممکن است به یک جنگ هسته ای برسد و همچنان به حیات خود ادامه دهد. آزمایش موشکی اخیر کره شمالی نشان می دهد که یک بار دیگر ممکن است این کشور خود را برای چنین کاری آماده کند؛ اما اگر مجبور شود.

هر موشکی که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی شلیک می کند، هزینه ای بالا می برد. کره شمالی هیچ منبع نامحدودی ندارد و ساخت آنها آسان یا ارزان نیست.

بنابراین زمانی که کیم نیروهای استراتژیک خود را برای پرتاب موشک آماده می کند، او محاسبه کرده که این کار ارزش سیاسی، فنی و آموزشی دارد. پرتاب موشک بالستیک در بامداد سه شنبه بر فراز ژاپن و درون اقیانوس آرام که در پاسخ به هشدارهای آمریکا و متحدانش صورت گرفت، نمونه ای در این خصوص است.

در هر پرتاب استراتژی جامعی وجود دارد. از دیدگاه کیم، این چیزی است که به نظر می رسد: کره شمالی هرگز به طور غیرمترقبه از سلاح های هسته ای خود برای حمله به آمریکا و یا متحدانش استفاده نمی کند.

اما، مانند واشنگتن، پیونگ یانگ هم کاملا واضح گفته است که اگر  مورد حمله قرار گیرد یا دلیلی برای اعتقاد به حمله غیرقابل پیش بینی داشته باشد، این حق را دارد که حمله اولیه یا مقابله پیشگیرانه را آغاز کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در آخرین اظهارنظر خود درباره آزمایشات موشکی کره ‌شمالی گفته است، بحران هسته ‌ای کره ‌شمالی از طریق مذاکره قابل حل نیست.

او در توییتی نوشت: آمریکا ۲۵ سال است که در حال گفت و گو با کره شمالی و پرداختن باج به این کشور است.

عامل اصلی برای هر گونه حمله احتمالی کره شمالی ممکن است تحرکات غیرمعمول نیروهای کره جنوبی، فعالیت مشکوک در پایگاه های آمریکا در ژاپن و یا - همانطور که کره شمالی اخیرا هشدار داده است - پرواز بمب افکن های نیروی هوایی آمریکا در نزدیکی حریم هوایی این کشور در خارج از پایگاه خود در جزیره گوام باشد.

اگر کیم با هر کدام از این موارد مواجه شود، یک استراتژی کره شمالی این است که بلافاصله پایگاه های آمریکا را در ژاپن هدف قرار دهد. یک حرکت خشونت آمیز دیگر هم حمله به یکی از شهرهای ژاپن مانند «توکیو» است؛ هرچند که چنین کاری احتمالا غیر ضروری خواهد بود زیرا در این زمان هدف، تضعیف فرماندهی و کنترل نظامی آمریکا خواهد بود. هسته ای شدن قویترین پیام را ارسال می کند، اما سلاح های شیمیایی هم جایگزین خواهد بود.

توانایی کره شمالی برای حمله به قلمروی اصلی آمریکا با موشک های هسته ای، کلید موفقیت در این سناریو است. و به همین دلیل است که کیم برای نشان دادن آنها به جهان تعجیل می ورزد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.