سخنگوی ارتش عراق اعلام کرد حدود 95 درصد از مساحت شهر «تلعفر» آزاد شده و تنها در حدود 500 کیلومتر مربع همچنان در اشغال داعش است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: نیروهای عراقی پس از هفت روز نبرد سنگین برای بازپس ‌گیری شهر تعلفر از داعش، موفق شده‌ اند بخش قدیمی این شهر در استان «نینوا» را در کنترل بگیرند و اعلام کرده اند که در آستانه فتح کامل تلعفر قرار گرفته ‌اند.

یکی از سخنگوهای ارتش عراق اعلام کرد: «کنترل شهر تلعفر به زودی به طور کامل در دستان نیروهای ما قرار می گیرد. تنها پنج درصد باقی مانده است.»

گفته می شود دو محله تا آزادی کامل تلعفر باقی است.

همزمان، «عرفان الحیالی» وزیر دفاع عراق شنبه‌ شب در گفت‌ و گویی تلویزیونی از قریب ‌الوقوع بودن اعلام آزادسازی شهرستان تلعفر در استان نینوا خبر داد و متذکر شد که داعش فروپاشیده است و دیگر قادر به مبارزه با نیروهای عراقی نیست.

چنین موفقیت سریعی در تلعفر، گزارش های ارتش عراق در مورد عدم فرماندهی و ساختارهای کنترل داعش را در غرب موصل تایید می کند.

مشاهدات رویترز از تلعفر نشان می دهد درگیری ها در روز شنبه کمی آرام تر شده و تنها چند مورد حملات خمپاره ای دیده شده است.

در همین حال، سخنگوی الحشد الشبی گفته است مقاومت از سوی داعش در قالب تک تیراندازان، خودروهای بمب ‌گذاری شده و خمپاره همچنان ادامه دارد.

سرهنگ «عبدالامیر یارالله» از فرماندهان ارتش عراق روز تایید کرده بود که نیروهای عراقی پس از بازپس ‌گیری محدوده قدیمی شهر، اکنون تروریست ها را در محله ‌های مختلف محاصره کرده‌ اند. در مناطق حاشیه شمالی تلعفر هم درگیری‌ های پراکنده ای گزارش شده است.

سرهنگ یارالله که فرماندهی نبرد تلعفر را بر عهده دارد، گفته است که سربازان عراقی هم اکنون مشغول درگیری ‌های خیابان به خیابان با تروریست هایی هستند که در گوشه و کنار شهر هنوز مقاومت می‌ کنند.

تصاویر مخابره شده از تلعفر نیروهای عراقی را نشان می ‌دهد که با پشتیبانی تانک ‌ها مشغول پیشروی در خیابان های شهر هستند. در این تصاویر همچنین دود سیاهی که ناشی از سوختن چند ساختمان بزرگ است آسمان تلعفر را فرا گرفته است.

آن گونه که برآورد شده تا پیش از آغاز نبرد برای بازپس‌ گیری تلعفر حدود دو هزار تروریست داعش به همراه 10 تا 40 هزار سکنه غیرنظامی در این شهر حضور داشتند.

تلعفر در استان نینوا و در نزدیکی مرز عراق با سوریه، یکی از استراتژیک ‌ترین شهرهای تحت کنترل داعش از زمان پیشروی این گروه در سال 2014 بود.

نیروهای ارتش عراق در کنار گروه‌ های بسیج مردمی پس از فتح موصل در ماه ژوئیه، به سوی تلعفر اعزام شده بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.