به نظر می رسد که مخالفان مسکو بیش از مخالفان مقیم در ریاض به شکل دقیق تری اشاره هایی که از ریاض صادر می شود را می فهمند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: «بشار الجعفری» نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل پیش بینی کرد که مخالفان سوریه در تشکیل یک هیأت برای مذاکرات پس از نشست ریاض که 22 ماه آگوست به پایان رسید، شکست بخورند؛ نشستی سه گروه از مخالفان یعنی مخالفان قاهره،  مخالفان مسکو و هیأت عالی مذاکرات (مخالفان ریاض) را در برگرفت و هدف از آن تشکیل یک هیأت برای مذاکرات ژنو بود. این مخالفان یک نشست دیگری با مسئولان وزارت خارجه عربستان نیز برگزار کردند.

پر واضح است که درجه درک برخی از مخالفان در هیأت عالی مذاکرات از مشکل در ریاض و واقعیت ها و حوادث کند است و حرکت تغییر تصورات شان به گونه ای نیست که به موازات حوادث پیش برود.همچنین پرواضح است که برخی شخصیت ها در این گروه های متعدد یا خارج از آنها دارای پویایی منسجم با آن چه در منطقه رخ می دهد و با مزاج بین المللی هستند و برای راه حل واقعی از طریق مذاکرات برای رسیدن به ثبات مورد نظر عجله دارند.

مخالفان مسکو از واقعیت بیشتری بهره مند هستند زیرا درخواست حذف هر گونه بندی کردند که مربوط به سرنوشت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در دیدگاه و چشم انداز جدید شدند.

همچنین به نظر می رسد که مخالفان مسکو بیش از مخالفان مقیم در ریاض  به شکل دقیق تری اشاره هایی که از ریاض صادر می شود را می فهمند.یکی از اعضای مخالفان مسکو که در نشست با «عادل مرداد» معاون وزیر خارجه عربستان در ریاض شرکت کرد  گفت که این مسئول عربستانی با چشم پوشی یا سکوت درباره مساله ماندن رئیس جمهور سوریه در قدرت موافقت کرد.

«قدری جمیل» رئیس مخالفان مسکو این را علنا مورد تأکید قرار داد زمانی که گفت در نشست اخیر مخالفان سه گانه در ریاض تغییری در موضع عربستان سعودی دیده شده است.

«رمزی عز الدین رمزی» معاون فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه گفت که زمان دور آینده مذاکرات سوریه در ژنو با نتایج نشست ریاض و نشست آینده بین المللی درباره سوریه در شهر آستانه مرتبط است. این خود نشانه دیگری است مبنی بر اینکه جامعه بین المللی منتظر است که تندروها در میان مخالفان سوری قبل از مذاکرات جدید از درخت پایین بیایند و این نشانه دیگری است برای جدیت طرف های بین المللی در رسیدن به راه حل و پایان جنگ است.

یکی از قطب های مخالفان به روزنامه رأی الیوم درباره پایین آمد از درخت گفت که مشکل این است که این مخالفان تندرو روی یک درخت خشک نشسته اند و شاخه ها هر لحظه ممکن است شکسته شود و آنها سقوط کنند.

«عبدالسلام نجیب» یکی از اعضای مخالفان قاهره گفت که نمایندگان هیأت ها« بر سر هدف توافق دارند و بر سر راه ها مخالف اند به ویژه درباره سرنوشت اسد رئیس جمهور سوریه و بیانیه قانون اساسی». این سخن چه بسا جوهره موضع کنونی عربستان سعودی است که می گوید« مساله سرنوشت بشار اسد را اکنون به کناری بنهید».

برای نخستین بار رتبه بندی مخالفان سوریه به تندرو در اشاره به برخی از اعضای مخالفان ریاض و میانه رو در اشاره به دیگر مخالفان بروز پیدا کرده است. همانطور که یکی از حاضران در نشست ها گفت به نظر می رسد که داخل خود هیأت عالی مذاکرات در ریاض نیز انسجام وجود ندارد به طوری که نشانه هایی از شکاف و چند دستگی میان اعضایش درباره چشم انداز جدید مورد نظر عربستان و جامعه جهانی در این مرحله وجود دارد.

 

عقب نشینی غرب

در همین حال، روزنامه تایمز چاپ لندن نوشت انگلیس و همپیمانانش با تغییر موضع درباره جنگ سوریه از موضع پیشین خود مبنی بر ضرورت کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه دست برداشته اند و ممکن است انتخاباتی را که با نامزد شدن وی در آن، برگزار شود بپذیرند.

لوسیندا اسمیت خبرنگار تایمز از استانبول و ریچارد سپنسر خبرنگار امور خاورمیانه این روزنامه در گزارشی تأکید کردند: کشورهای غربی همپیمان در نشست اخیر با مخالفان سوریه در ریاض، اعلام کرده اند که راهی جز قبول وجود بشار اسد در دمشق ندارند و در نتیجه، ادامه تأکید بر ضرورت کناره گیری وی از قدرت قبل از انجام هر گونه مذاکره ای درباره آینده سوریه، ممکن نیست.

این روزنامه نوشت: بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس، در گفت و گو با رادیو 4 این کشور با اشاره به این تغییر اعلام کرده بود: ما همواره بر ضرورت کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه به عنوان یک پیش شرط تأکید می کردیم اما امروز می گوییم باید وی در چارچوب مرحله انتقالی از قدرت کناره برود و حق دارد در یک انتخابات دموکراتیک نامزد شود.

 

 

انهدام 1300 مرکز داعش توسط روسیه

از سوی دیگر، رییس ستاد نیروی دریایی روسیه گفت که جنگنده های دریایی «میگ 29 کا» و «سو 33» این نیرو با 400 سورتی پرواز از ناو هواپیمابر «آدمیرال کوزنیتسف»، در مجموع 1300 مورد از مقرها و تجهیزات گروه تروریستی داعش را منهدم کردند.

پایگاه اینترنتی روسیا الیوم نوشت:« آندره فولوجینسکی» این مطلب را حاشیه نمایشگاه نظامی بین المللی «ارتش 2017» بیان کرد و گفت: این اهداف در استان های دمشق، «دیرالزور»، «ادلب»، «حلب» و شهر «تدمر» در 300 کیلومتری این ناو هواپیمابر قرار داشتند.

همچنین «ایگور ماکشیف» معاون رییس ستاد نیروهای مسلح روسیه گفت که شلیک گسترده موشک های کالیبر به ویژه از، زیردریایی های روس به این نیروهای جنگی اجازه داد اهدافی را تا 1500 کیلومتری با دقت منهدم سازند.

وی افزود که بیشتر از 200 سلاح روسی در سوریه استفاده شده که همچنان در مرحله آزمایش بوده و کارایی خود را برای اجرای ماموریت های محوله به اثبات رسانده اند.

 

آزادی دو منطقه در مرز سوریه با اردن

منابع رسانه ای سوری اعلام کردند که ارتش سوریه و هم پیمانانش منطقه«غدیر محمود» و«وادی محمود» در نزدیکی مرزهای سوریه با اردن در ریف جنوب شرقی دمشق را آزاد کردند و تلفات سنگینی به گروه های مسلح در این دو منطقه وارد آوردند.

منطقه وادی محمود یکی از گذرگاه های غیرقانونی مهمی است که گروه های مسلح برای قاچاق سلاح و مهمات از مرزهای اردن به سمت بادیه سوریه و ریف دمشق از آن استفاده می کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.