چه بسا بد نیست که مختصری از تاریخ افغانستان را به ترامپ یادآوری کرد که بارزترین عناوین آن این است که این کشور و قبایل پشتون که گروه طالبان نماینده آن هستند، امپراتوری انگلیس را در اوج عظمت و قدرتش دو بار شکست دادند و مجبورش کردند با حقارت از افغانستان خارج شود و نیز اتحاد جماهیر شوروی را نیز شکست دادند و تلفات انسانی سنگینی به نیروهایش در افغانستان وارد آوردند و مجبورش کردند که از افغانستان خارج شود؛ خروجی که آغاز فروپاشی امپراتوری شوروی شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:مشکلات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا زیاد و شاخه شاخه است که برخی شخصی و برخی نیز استراتژیک است لیکن مشکل بزرگتر در افغانستان به نظر ما از دو شق تشکیل می شود: اولی جهل این مرد به تاریخ افغانستان است و از آن بدتر جهل بیشترش درباره حال حاضر این کشور است. و اما دومی رنج دائمی اش از عقده ای به نام«باراک اوباما» است و نشان دادن این عقده با اقدام بر سیاست های کاملا برعکس سیاست های اوباماست.

ترامپ روز گذشته در سخنرانی اش در در پایگاه«فورت مایر» نظامی در جنوب غرب واشنگتن اعلام کرد که وی هر گونه خروج نیروهای کشورش از افغانستان را رد می کند و استراتژی جدیدی ارائه کرد که شامل اعزام نیروهای تقویتی نظامی (نزدیک به 4هزار نیرو) و تشدید فشار بر پاکستان است که به گفته وی در جنگ با تروریسم به شکل کامل به وظایفش عمل نمی کند و «عناصر هرج و مرج طلب» را میزبانی می کند.

گروه طالبان که بر بیش از دو سوم اراضی افغانستان در حال حاضر سیطره دارد، با این اقدام آمریکا برای افزایش نیروهایش با این تهدید پاسخ داد که افغانستان را تبدیل به گورستان جدیدی برای نیروهای آمریکایی می کند زیرا رهبران آنها تصمیم به ماندن در افغانستان گرفته اند و از طرح سابق دولت اوباما برای خروج از این کشور عقب نشستند. این در حالی است که «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان از پایبندی آمریکا آن هم در بالاترین سطح استقبال کرد و «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز بلافاصله تأکید کرد که ناتو هرگز اجازه نمی دهد که این کشور تبدیل به پناهگاهی برای تروریست ها شود.

چه بسا بد نیست که مختصری از تاریخ افغانستان را به ترامپ یادآوری کرد که بارزترین عناوین آن این است که این کشور و قبایل پشتون که گروه طالبان نماینده آن هستند، امپراتوری انگلیس را در اوج عظمت و قدرتش دو بار شکست دادند و مجبورش کردند با حقارت از افغانستان خارج شود و نیز اتحاد جماهیر شوروی را نیز شکست دادند و تلفات انسانی سنگینی به نیروهایش در افغانستان وارد آوردند و مجبورش کردند که از افغانستان خارج شود؛ خروجی که آغاز فروپاشی امپراتوری شوروی شد.

بیش از صد هزار نظامی آمریکایی  از ماه اکتبر سال 2001 و پس از حمله به این کشور و سرنگونی دولت طالبان و از هم پاشیدگی عناصر گروه القاعده به عنوان واکنش به حملات یازدهم سپتامبر، در اراضی افغانستان متمرکز شدند ولی این نیروها که با نیروهای دیگر از پیمان ناتو مورد حمایت بودند در برقراری امنیت و ثبات در این کشور شکست بدی خورده و نزدیک به 2هزار و 400 نظامی خود را از دست داده و بیست هزار زخمی دادند این علاوه بر 110 میلیارد دلاری است که برای پروژه های بازسازی و آبادانی این کشور هزینه شد.

دستاوردهای آمریکا در افغانستان بسیار اندک است به استثنای تصویر برخی از جوانان افغان که ریش های خود را در سالن های پیرایشگاه های کابل پایتخت افغانستان برای نشان دادن شادی خود از سقوط طالبان از ته می تراشیدند و برخی از دخترها نیز پس از درآوردن حجاب خود سوت می زدند. نشانه های ثبات در کشور از بین رفت و انتخابات در ایجاد نهادهای قوی و محکم به ویژه ارتش شکست خورد؛ ارتشی که ایالات متحده آمریکا برای آموزش و تسلیح آن بیش از 25 میلیارد دلار هزینه کرد شاهد فرار تعداد زیادی از عناصرش و پیوستن آنها به گروه طالبان است و هرکسی هم ترجیح داد که در ارتش بماند، سلاح و مهماتش را در بازار سیاه می فروشد.

اوباما فهمید که جنگ در افغانستان را آمریکا کاملا باخته است همانطور که جنگ در عراق را باخته است به همین دلیل تصمیم به خروج و گشودن کانال های گفت و گو با گروه طالبان برای رسیدن به راه حل سیاسی گرفت.همچنین اوباما به طالبان اجازه داد تا سفارتی در دوحه برای خود بگشاید تا این مذاکرات آغاز شود و اکنون این ترامپ است که می خواهد در افغانستان بماند و نیروهای کشورش را افزایش دهد(اکنون 8400 نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند) به امید آن که طالبان را وادارد که به میز مذاکرات از موضع ضعف برگردد تا به دیکته های آمریکا تن دهد.

قدرت گروه طالبان روی زمین در حال افزایش است و کشور در حالتی از رقابت میان طالبان و گروه داعش به سر می برد که برای خود شاخه ای در کوه ها و دشت های آن به جای حضورش در عراق و افغانستان ایجاد کرده است زیرا حضورش در عراق و سوریه رو به زوال است. اما گروه القاعده نیز شروع به سازماندهی دوباره صفوف خود به رهبری« سعد بن لادن»پسر«اسامه بن لادن» موسس آن کرده است و در حال به دست آوردن اعتماد دوباره و برقراری دوباره روابطش با گروه طالبان و شبکه تندروی حقانی است.

ما بر این باور نیستیم که استفاده آمریکا از«مادر بمب ها» در کوه های افغانستان که 11 تن وزن دارد، و پس از بمب اتمی در مرتبه دوم از حیث ویرانگری است این دو گروه یاد شده را بترساند و حتی چتر حامی آنها یعنی گروه طالبان را نیز نمی ترساند.

روزهای پیش روی ترامپ در افغانستان بسیار دشوار است و عنوان آن کشته های بیشتر و تلفات مادی سنگین است البته اگر در قدرت بماند و توسط دولت عمیق آمریکا برکنار نشود و این احتمال آخری بسیار جدی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.