نیروهای عراقی سومین روز از عملیات آزادسازی شهر «تلعفر» را با آزاد کردن چندین روستا از وجود داعش اجرا کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی این کشور در سومین روز از عملیات خود برای آزادسازی تلعفر، مناطق جدیدی در اطراف این شهر را از داعش بازپس گرفتند.

امروز سه ‌شنبه و در راستای پیشروی نیروهای عراقی، روستاهای جدیدی از اشغال داعش آزاد شد.

«عبدالامیر یارالله» فرمانده عملیات آزادسازی تلعفر از آزادسازی روستاهای «طشتیه»، «تل ‌السمن» و «ترمبی» در میان 47 روستای این شهر خبر داد. وی همچنین از تحت کنترل گرفتن تقاطع الکسک و پالایشگاه نفت «الکسک» خبر داد.

نیروهای عراقی هم اکنون از سه محور شرق، غرب و جنوب در حال پیشروی به سمت تلعفر هستند.

نیروهای «الحشد الشعبی» هم در سومین روز متوالی عملیات خود در این شهر از محور جنوب شرق حملات خود را آغاز کردند و مواضع داعش را در مناطق «الکفاح»، «السعد» و «الوحده» هدف قرار می دهند.

نیروهای لشکر 10 و نیروهای واکنش سریع عراق هم از محور غربی وارد تلعفر شده اند.

به گفته سرلشکر «رائد شاکر جودت» فرمانده پلیس فدرال عراق، نیروهای هم اکنون به چند صد متری شهر تلعفر از سمت غرب رسیده ‌اند و برای ورود به اولین محله این شهر آماده می‌ شوند.

«رایان دیلون» سخنگوی نیروهای ائتلاف بین ‌المللی به رهبری آمریکا نیز اعلام کرد که نیروهای عراق پیشروی زیادی در تلعفر داشته‌ اند. وی گفت: نیروهای عراقی نزدیک به 250 کیلومتر در شهر تلعفر پیشروی داشته ‌اند.

این در حالی است که در سومین روز این عملیات «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا به عراق سفر کرده است.

در همین حال سازمان ملل از وضعیت انسانی و شرایط غیرنظامیانی که در جنگ گرفتار شده ‌اند، ابراز نگرانی کرد و گفت تاکنون نزدیک به 40 هزار تن از تلعفر به اطراف آن گریخته ‌اند.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در این باره گفت که سازمان ملل و نهادهای غیردولتی آمار دقیقی از کسانی که اکنون در تلعفر و اطراف آن هستند، ندارند اما انتظار نمی رود که ظرف روزها و هفته ‌های آتی هزاران نفر دیگر از مناطق درگیر فرار کنند. بنابراین بحران انسانی همچون آزادسازی شهر «موصل» نخواهد بود.

بنا بر پیش بینی ائتلاف بین‌ المللی تحت امر آمریکا که قرار است در این عملیات مشارکت داشته باشد، بین 10 تا 50 هزار غیرنظامی همچنان در تلعفر و اطراف آن حضور دارند که در شرایط نامناسب انسانی قرار دارد.

نیروهای عراقی با آزادسازی 11 روستا در دومین روز از عملیات آزادسازی تلعفر، راه ارتباطی این شهر با موصل را به ‌طور کامل قطع کردند.

گفته می شود شکاف شدیدی در صفوف عناصر داعش همزمان با آغاز عملیات زمینی تلعفر به وجود آمده است. داعش نزدیک به دو هزار نفر مسلح در داخل و اطراف این شهر دارد.

از جمله موانع و مشکلات جدی بر سر راه نیروهای عراقی، میادین متعدد مین گذاری شده است که داعش قبل از آغاز عملیات، ایجاد کرده است.

از نظر طبیعی و جغرافیایی، انجام عملیات در تلعفر به دلیل نداشتن پستی ‌ها و بلندی‌ ها و داشتن معابر عریض در مقایسه با موصل، آسان ‌تر است و می ‌توان از محورهای مختلف برای آزادی آن، اقدام کرد.

بنابر این گزارش، شهر تلعفر در حدود 70 کیلومتری غرب موصل از مهمترین شهرهای باقی مانده عراق در دست داعش است. نیروهای عراقی از روز یکشنبه عملیات زمینی برای آزادی تلعفر به عنوان آخرین پایگاه داعش در استان نینوا را آغاز کرده ‌اند. در همان ساعت اولیه آغاز عملیات چندین روستا و منطقه آزاد شدند و پیشروی ها با سرعت صورت گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.