آهنگ« کناره گیری اسد چه با صلح چه با جنگ» از زبان دشمنانش ناپدید شد و 43 کشور در نمایشگاه بین المللی دمشق شرکت کردند و کشورهای اروپایی و عربی شروع به تأکید بر این کردند که « اسد باقی می ماند» و بارزترین این کشورها فرانسه و عربستان سعودی هستند. این اذعان بازتاب دهنده تن دادن به واقعیت سوریه و شکست طرح آمریکا است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات سوریه به ویژه آخرین سخنرانی بسیار مهم رئیس جمهور این کشور پرداخت و نوشت: اینکه شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر سخنرانی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را پخش کند در حالی که قطر میزبان نخستین شخصیت های برجسته مخالف سوریه(شورای ملی) بود و اینکه این شبکه برای نخستین بار پس از گذشت هفت سال اسد را به جای رئیس نظام، رئیس جمهور سوریه توصیف کند، این یعنی تغییرات زیادی در صحنه سوریه و منطقه با هم رخ داده است و برای هر کسی که به دنبال واقع گرایی و حرفه ای گری است دشوار شده است که آنها را نادیده بگیرد یا از روی آنها بپرد.

تمرکز بر این پدیده چشمگیر به معنای آن نیست که خود سخنرانی کم اهمیت جلوه داده شود. این سخنرانی به باور این روزنامه یعنی «رأی الیوم» از مهمترین سخنرانی هایی است که رئیس جمهور سوریه از ابتدای آغاز بحران در کشورش ایران کرد زیرا دارای نشانه هایی از نقشه راه به سوی آینده به سوی«سوریه جدید»ی است همانطور وی آن را به طور مشخص می بیند.

سخنرانی ای که در افتتاحیه کنفرانس وزارت خارجه سوریه در دو روز پیش ایراد شد، بازتاب دهنده اعتماد به نفس سخنران و اطمینانش از خروج سوریه از بن بست و حرکتش به سمت بهبود به شکل سریع و آمادگی اش برای مرحله بازسازی مادی و روحی است.

اسد از هم پیمانان و نقش آنها در ایستادگی کشورش در برابر توطئه تقدیر و تشکر کرد و به طور مشخص از روسیه و چین تشکر کرد بدون آن که ایران و حزب الله را نادیده بگیرد. همچنین به شدت از غرب و ایالات متحده آمریکا که در اردوگاه دشمن کشورش ایستاده و نقش بزرگی در ویرانی این کشور بازی کردند انتقاد کرد.

تحلیلگران اسرائیلی این سخنرانی را سخنرانی پیش از اعلام پیروزی که نزدیک شده است، قلمداد کردند و یکی از تحلیلگران در یکی از کانال های تلویزیونی اصلی اسرائیلی گفت که «چرخ روی اسد منقلب نشد بلکه این اسد است که روی چرخ منقلب شد و به سمت ما باز گشته است». هنگامی که دیدگاه های این دشمنان را نقل می کنیم غرض ما این است که برهان های تقریبا مستحکم شان را درباره سقوط نظام سوریه و پیوستن شان به کسانی که در سطح بالا بودند و می گفتند روزهای اسد اندک شده است را یادآوری کنیم.

چیزی که باعث ایجاد رعب و وحشت در دل اسرائیلی شد به باور ما این است که اسد رئیس جمهور سوریه در این سخنرانی بار دیگر بر اصول و مبادی تاریخی سوریه تأکید کرد اصولی که شامل این می شود که اسرائیل دشمن اشغالگر است، هویت عربی سوریه راسخ است و هرگز موضع بحث و بررسی نیست و حمایت کشورش از مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل ادامه یافته و بیشتر می شود و نیز وحدت جغرافیایی و دیموگرافی سوریه هرگز نادیده گرفته نشده و قابل چشم پوشی نیست.

نقطه بارزتر در این سخنرانی نیز این بود که رئیس جمهور سوریه از دادن شعارهای غرا اجتناب کرد و نیز از اعلام پیروزی نیز هم اجتناب کرد به ویژه زمانی که گفت« شکست طرح غربی به معنای این نیست که پیروز شدیم.آنها( یعنی غرب و هم پیمانانشان)شکست خوردند اما نبرد ادامه دارد».

پر واضح است که رئیس جمهور سوریه از تجربه های رهبران دیگر که به غرب تکیه کردند و همه تخم مرغ های خود را در سبد غرب گذاشتند و به حمایت غرب دل خوش کردند و خیالشان از بابت این حمایت آسوده بود و پایان فاجعه باری داشتند مانند «یاسر عرفات» رئیس درگذشته تشکیلات خودگردان فلسطین و امضای توافقنامه «اوسلو» در باغ کاخ سفید یا «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر و همتای تونسی اش«زین العابدین بن علی»و پیش از همه اینها شاه در ایران و «مارکوس» فیلیپینی و خلاصه فهرست طولانی است، درس گرفت. و این همان چیزی است که سخن اش در سخنرانی اش که گفت «ایستادگی در برابر طرح های غربی و توطئه هایش به شیوه ایران، کره شمالی و کوبا گزینه های بهتر و با افتخار تر و در نهایت کم هزینه تر است» را تفسیر می کند.

با توجه به آن چه در بالا گفته شد می توان به آن چه در سخنرانی درباره توصیه به دولت و سفرا برای روی آوردن به شرق به هند و چین و روسیه و کشورهای آسیایی به عنوان گزینه استراتژیک اشاره کرد و نیز به تأکیدش بر اینکه هیچ گونه همکاری یا بازگشایی سفارتخانه های هر کشوری صورت نمی گیرد مگر آن که آن کشور  به شکل روشن و صریح و بدون هیچ گونه تردید و پنهانکاری روابطش با تروریسم و تروریست ها را قطع کند، اشاره کرد.

آهنگ« کناره گیری اسد چه با صلح چه با جنگ» از زبان دشمنانش ناپدید شد و 43 کشور در نمایشگاه بین المللی دمشق شرکت کردند و کشورهای اروپایی و عربی شروع به تأکید بر این کردند که « اسد باقی می ماند» و بارزترین این کشورها فرانسه و عربستان سعودی هستند. این اذعان بازتاب دهنده تن دادن به واقعیت سوریه و شکست طرح آمریکا است.

این مساله باقی می ماند که ضروری است ما بار دیگر تأکید کنیم که «سوریه جدید» که بیشتر سوری ها چشم به آن دارند که از دل ویرانه ها و خرابی ها بیرون بیاید باید روابط خود را با همه اقدامات گذشته که کشور را به اینجا رساند قطع کند. در سوریه جدید باید برابری محقق شود و ریشه دار شود آن هم بر بستر آزادی های دموکراتیک و حقوق بشر و همزیستی میان همه طایفه ها و عرف ها در چارچوب محبت و احترام و برقراری آشتی ملی، آن وقت می توان با مشارکت همه سوری ها و هم پیمانان شان جشن پیروزی گرفت. سرمایه سوریه و ثروت واقعی اش فرزندان مبدع و خلاق اش هستند و پیروزی بدون بازگشت اینها و مشارکت شان برای ساختن آینده کشور در فضای احترام و تقدیری که مستحق آن هستند، امکان پذیر نیست و ما بر این باور نیستیم که اسد این را درک نمی کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.