امارات از همان روز نخست جنگ ائتلاف عربی علیه یمن و آغاز «توفان قاطعیت» تلاش کرد که میان علی عبدالله صالح و شریک حوثی اش تفرقه بیندازد زیرا از حجم اختلاف میان این دو همپیمان و شکنندگی ائتلاف شان(صالح شش جنگ علیه حوثی ها به راه انداخت) اطلاع دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهر عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت: اگر اختلاف های عربستان سعودی و امارات در پرونده یمن همچنان پنهان مانده است و علنی نشده است حتی پس از اعزام نیروهای عربستانی به شهر« عدن» برای تامین امنیت آن و به عهده گرفتن ماموریت محافظت از منطقه« المعاشیق» که در آن خانه «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری و مقر اقامت شماری از وزرایش قرار دارد؛ منطقه ای که تحت نفوذ نیروهای اماراتی است، اما اختلافات دو طرف دیگر یعنی ائتلاف «حوثی ها و صالحی ها» نه فقط علنی شده است و تبدیل به جبهه جنگ سخنرانی ها میان رهبران دو طرف شده است بلکه ممکن است تبدیل به «جنگ راهپیمایی ها» نیز بشود به طوری که هر کدام از طرف ها برای نمایش قدرت خود تعداد بیشتری از هواداران خود را به خیابان ها بکشاند تا قدرت و محبوبیت مردمی خود را برای صلح و جنگ به نمایش بگذارد.

پر واضح است که میزان اعتماد میان این دو هم پیمان که در جنگ و رویارویی با ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن در یک اردوگاه کم می شود. پر واضح است که جنبش انصار الله حوثی از صالح و نیت هایش عصبانی است زیرا گزارش هایی درباره تماس های سری حزب کنگره با طرف های اماراتی برای رسیدن به معامله ای به منظور بازگرداندن آقای«احمد علی عبدالله صالح» پسر رئیس جمهور سابق به قدرت در صنعا منتشر شده است و بهای آن از هم پاشیدن ائتلاف با حوثی ها و انتقال نیروهای صالح به اردوگاه ائتلاف عربی در جنگ علیه حوثی ها به منظور از بین بردن آنهاست.

آقای «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصار الله سخنرانی هجومی در روز شنبه ایراد کرد و در این سخنرانی برای نخستین بار علی عبدالله صالح را با نام مورد انتقاد قرار داد و اشاره کرد که « برخی طرح ها در خدمت دشمن و گروکشی است و در خدمت بازی های سیاسی است و این غیرقابل قبول است». وی افزود«اگر چه ما مانع هیچ گونه راه حل مناسب برای حفظ شرافت و کرامت و حاکمیت و آزادی و استقلال این کشور نیستیم ولی باید این راه حل ها بر اساس صلح باشد نه تسلیم». وی تأکید کرد که« هر کسی دوست دارد تسلیم شود این دیگر گزینه اوست ولی اکثریت ملت حاضر به تسلیم نیستند». الحوثی از مسئولان خواست که به ملت تکیه کنند به دور از هر گونه دخالت خارجی.

هواداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق تصاویری در شبکه های اجتماعی و صفحه ها و حساب های شان در فیسبوک و توییتر منتشر کردند که نشان می دهد بنرها و عکس ها و شعار های حزب کنگره پاره شده است و حوثی ها را به دست داشتن در این کار به منظور دادن پیام  هشدار دهنده«خشن» درباره حوادث در روزهای آینده متهم کردند.

اختلاف روز افزون کنونی میان دو شریک« متضاد»در جبهه رو در رو با تجاوز ائتلاف عربی از دو سال و نیم پیش تا کنون قدیمی و ریشه دار است و اساس آن رقابت و تضاد دیدگاه ها و نزاع بر سر حاکمیت  و مناطق نفوذ است. کنگره ای های هوادار صالح«شریک» شان یعنی حوثی ها را متهم به تلاش برای به دست گرفتن قدرت و سیطره بر پیکره های دولت و به حاشیه راندن حزب کنگره و نمایندگانش در دولت می کنند و می گویند راهپیمایی ای که روز پنج شنبه آینده دعوت به برگزاری آن در میدان « السبعین» در مرکز صنعا کردند برای نشان دادن قدرت واقعی آنها در میان افکار عمومی یمن و گسترش دایره محبوبیت و اعتراض شان به فرایند به حاشیه راندن و دور کردن شان از قدرت است.

جنبش انصار الله به خوبی از هدف واقعی این راهپیمایی خبر دارد و نیز می داند که مشارکت در آن چه بسا در تاریخ صنعا با توجه به فعالیت باندهای بسیج کردن که بر سازماندهی آن اشراف دارند، گسترده خواهد بود،  به همین دلیل تصمیم گرفت که تجمع های مردمی برگزار کند و گفته شد که برای جلوگیری از ورود هواداران صالح است و این کار را تحت عنوان مقاومت در برابر تجاوز و مقابله با آن انجام داد و این را مورد اشاره قرار داد که شریک دیگر در این زمنیه «ترسوست»و میدان را خالی کرده است و تمایلی برای رویارویی با این تجاوز ندارد به رغم آن که صالح در سخنرانی روز شنبه خود تأکید کرد که وی از تقویت جبهه داخلی و نیز تقویت جبهه ها و رویارویی با تجاوز حمایت می کند.

یک منبع مسئول در حزب کنگره به روزنامه رأی الیوم تأکید کرد که حزب کنگره و امارات با هم برای رسیدن به راه حل های مسالمت آمیز برای توقف جنگ مذاکرات کرده اند و صالح نیز در سخنرانی اش که پایگاه اینترنتی «الموتمر .نت» منتشر کرد نیز به وجود اختلاف هایی اذعان کرد و این سخنرانی اش در پاسخ به سخنرانی عبدالملک الحوثی بود. وی در سخنرانی آرامش طلب خود خطاب حوثی ها گفت که « اگر می خواهید که با شما در اداره کشور در چارچوب قانون اساسی شریک بمانیم استقبال می کنیم اما گر بخواهید که به تنهایی در قدرت بمانید باید به ما اطلاع دهید آن وقت حزب کنگره از دولت خارج می شود و هیچ اختلافی در این زمنیه نیست».

امارات از همان روز نخست جنگ ائتلاف عربی علیه یمن و آغاز «توفان قاطعیت» تلاش کرد که میان علی عبدالله صالح و شریک حوثی اش تفرقه بیندازد زیرا از حجم اختلاف میان این دو همپیمان و شکنندگی ائتلاف شان(صالح شش جنگ علیه حوثی ها به راه انداخت) اطلاع دارد به همین دلیل آقای احمد علی عبدالله صالح را با یک هواپیمای خصوصی اماراتی به ریاض فرستاد تا به عربستان نزدیک شود و به همین منظور با شاهزاده« محمد بن سلمان» دیدار کرد لیکن بن سلمان به میهمان یمنی اهانت کرد و او را عصبانی کرد و با خشونت با وی برخورد کرد امری که باعث شد احمد علی عبدالله صالح با عصبانیت ریاض را ترک کند و تلاش امارات برای دور کردن حزب کنگره از شریک حوثی اش و الحاقش به ائتلاف عربی در چارچوب زد و بند سیاسی، شکست خورد. عربستان سعودی از زبان شاهزاده بن سلمان تأکید کرد که به صالح اعتماد ندارد و نمی تواند وی را ببخشد و با او آشتی نمی کند زیرا از پشت به ریاض خنجر زد.

پرسش نخست: آیا موضع عربستان سعودی درباره صالح تغییر کرد؟آیا دیدگاه عربستان و موضع اش به امارات نزدیک شد؟ آیا آماده فراموشی و بخشیدن است؟ آیا امکان پیوستن صالح به ائتلاف عربی و جنگ با حوثی ها اگر معامله اش با اماراتی ها سر بگیرد و آب دهانش را به راه بیفتد، وجود دارد؟

پاسخی به این پرسش ها نداریم لیکن آن چه می دانیم این است که از هم پاشیدن ائتلاف حوثی ها و صالحی ها یعنی یکی از بارزترین پیروزی های «توفان قاطعیت» و با کمترین هزینه ها برایش به دست می آید و نیز به معنای آن است که اگر این معامله عملی شود، هیچ گونه ضمانتی برای توقف جنگ وجود ندارد.

صالح یکی از زیرک های زمانه است و بعید نمی دانیم که وی با توجه به مهارت داشتن اش، به مانور دادن و کشاندن امور به لبه پرتگاه درگیری بکشاند تا از طرف دیگر چیزی که می خواهد را به دست آورد.

اگر گزارش ها درباره زد و بند و مذاکرات درست باشد این یک تحول منطقی شکست ائتلاف عربی در تعیین سرنوشت جنگ به لحاظ نظامی است آن هم در زمانی که تلفات مادی و انسانی اش بیشتر و بزرگتر می شود و ماموریت «اسماعیل ولد الشیخ» پس از رد همکاری ائتلاف حوثی ها و صالحی ها به دلیل جانبداری اش از عربستان سعودی شکست خورده است و نیز  به رسمیت شناختن بین المللی دولت صنعا آغاز شده است و  فرستاده اتحادیه اروپا با وزیر خارجه اش دیدار کرده است. ائتلاف عربی از همه برگه برنده هایش در همه جبهه ها استفاده می کند به ویژه از برگه برنده مالی اش استفاده می کند تا از دام یمن خارج شود.

سه روز آینده سرنوشت ساز است یا اینکه عقلا دخالت می کنند و در پایین کشیدن فتیله تنش میان دو شریک جنگ علیه تجاوز یعنی صالح و حوثی ها موفق می شوند یا آن که روز پنجشنبه آینده تبدیل به برخورد خونین خطرناک میان دو طرف می شود و دو طرف یکدیگر را سه طلاقه می کنند و هم پیمانان دیروز دشمنان امروز می شوند امری که باعث طولانی شدن جنگ می شود و همه طرح ها برای توقف آن و در نهایت توقف خونریزی را از بین می برد.

ما گزینه اول را یعنی رسیدن به راه حل و بازگشت به میز مذاکرات را ترجیح می دهیم زیرا کم هزینه تر است و نیز به دلیل آن که صالح در سخنرانی خود در پاسخ به عبدالملک الحوثی به سمت آرامش و نه تنش تمایل داشت لیکن یک جرقه کوچک یا یک سخنی در این جا یا آن جا یا یک مقاله تحریک آمیز در شبکه های اجتماعی آتش جنگ را شعله ور می کند.آن وقت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بارزترین طرفی خواهد بود که این دستاوردی که برای مدتی طولانی منتظرش بود را جشن می گیرد..و خدا عالم تر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.