یک نماینده آمریکا مجددا بحث برکناری ترامپ با استفاده از متمم 25 قانون اساسی را مطرح کرده و طرحی را ارائه کرده که براساس آن وی باید مورد معاینه روانی قرار گیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیوزویک در گزارشی نوشت: اتهامات مربوط به ابتلا به بیماری روانی از سوی مخالفان در امر سیاست چیز جدیدی نیست. در همین راستا، «زو لوفگرن» یک نماینده کنگره آمریکا یک گام جلوتر رفته و طرحی را ارائه کرده که بر اساس آن «دونالد ترامپ» باید مورد معاینه روانی قرار گیرد تا صلاحیت وی برای ادامه کار در کاخ سفید مورد تایید قرار گیرد.

در صورت تصویب این لایحه، شرایط قانونی برکنار کردن ترامپ فراهم می ‌شود. درباره موفقیت این طرح شک و تردیدهایی وجود دارد.

طرح الزام رئیس جمهور آمریکا به معاینه کامل را که وضعیت روحی و روانی او را هم شامل می‌ شود، زو لوفگرن نماینده ایالت «کالیفرنیا» در مجلس نمایندگان ارائه کرده است. هدف از این طرح حصول اطمینان از سلامت و ثبات روانی دونالد ترامپ عنوان شده است.

مرکوری نیوز گزارش داده است نتایج این آزمایش توسط «مایک پنس» معاون رئیس جمهور و سایر اعضای کابینه بررسی خواهد شد تا مشخص شود شرایط قانونی برکنار کردن ترامپ بر اساس قانون اساسی وجود دارد یا خیر.

به گفته لوفگرن، مبنای این طرح اصل 25 قانون اساسی آمریکا است که چنین گامی را از سوی معاون رئیس جمهور در شرایط مشخص مجاز می ‌کند.

لوفگرن در برابر خبرنگاران هدف از معاینات را رسیدن به این نتیجه عنوان کرد که آیا رئیس جمهور احیانا در مرحله آغازین زوال عقل قرار دارد و آیا استرس کار ریاست جمهوری یک بیماری ذهنی و روانی را در او تشدید کرده؛ به گونه ‌ای که به کاهش کنترل او بر رفتارها و واکنش ‌هایش منجر شده است؛ یا آیا یک اختلال عاطفی و احساسی چنان بر رئیس ‌جمهور اثر گذاشته که او قادر به انجام درست وظایف خود نیست؟ و اینکه آیا رئیس جمهور کلا از ثبات روحی و احساسی برخوردار است؟

لوفگرن به گروه کوچکی از نمایندگان دموکرات تعلق دارد که در مورد سلامت روحی و روانی ترامپ تردید دارند. در آوریل گذشته نیز «ارل بلومن‌ آوئر» از حزب دموکرات طرحی را ارائه کرد که با استناد به رفتارهای غیرقابل پیش‌ بینی ترامپ تسهیل برکناری او را دنبال می ‌کرد.

بر اساس ماده 25 قانون اساسی آمریکا اگر معاون رئیس جمهور و اکثریت اعضای کنگره به این درک برسند که رئیس جمهور قادر به بهره ‌گیری درست از اختیارات خود و انجام درست وظایف خود نیست، می ‌توانند او را برکنار کنند. برای این کار دو سوم آراء هر دو مجلس کنگره الزامی است. خیانت، فساد و جنایت‌ های سنگین هم از جمله دلایل دیگری هستند که کار برکناری رئیس جمهور را تسهیل می‌ کنند.

با این همه گمان نمی ‌رود که بتوان ترامپ را با استناد به بی‌ ثباتی روحی و روانی احتمالی او برکنار کرد. البته در هفته‌ های گذشته شماری از جمهوری خواهان از او فاصله گرفته ‌اند، ولی رهبری حزب همچنان کم و بیش حامی او است. اندکی پس از انتشار موضع بحث‌ انگیز ترامپ در مورد خشونت ‌های نژادپرستانه در شهر «شارلوتزویل» در ایالت «ویرجینیا» که حاکی از فاصله‌ گیری صریح او با خشونت راست‌ گرایان نژادپرست نبود، «پل رایان» سخنگوی مجلس نمایندگان در توئیتی نوشت: «صراحتا باید گفت که جنبش سفید پوستان نژادپرست انزجار آور است.»

روانشناسان و روانکاوان آمریکا به طور سنتی باید پایبند به قانونی مشهور به قانون «گلد واتر» مربوط به سال 1973 باشند که به آنها اجازه بحث درباره سلامت روانی چهره‌ های سرشناس و یا معاینه آنها از راه دور و بدون ویزیت را نمی‌ دهد. با این حال این حکم می تواند در مورد دونالد ترامپ به دلیل رفتار بی سابقه او اعمال نشود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.