دعوای آلمان و ترکیه به نظر تمامی ندارد. جدال لفظی برلین-آنکارا که در روزهای اخیر با اظهارات اردوغان درباره انتخابات پارلمانی بالا گرفته بود، حال به موضوع بازداشت یک نویسنده کشیده شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز گزارش داد روابط میان آنکارا و برلین در پی بازداشت یک نویسنده آلمانی-ترکیه‌ ای در اسپانیا و تنش های لفظی میان مقامات دو کشور به کمترین میزان خود رسیده است.

«دوغان آخانلی» نویسنده ای که از منتقدان دولت «رجب طیب اردوغان» است، بنابر درخواست ترکیه در اسپانیا بازداشت شده است؛ هر چند اتهام اصلی پشت این بازداشت هنوز علنی نشده است. آلمان این بازداشت را محکوم کرده و خواسته آخانلی به ترکیه استرداد نشود.

«واکر بک» نماینده حزب ‌سبز آلمان ضمن محکوم کردن این بازداشت گفته دستگیری آخانلی با انگیزه‌ های سیاسی بوده و اسپانیا نباید او را به دولت ترکیه تحویل دهد. بک گفته این دستگیری نشانگر آن است که رئیس‌ جمهور ترکیه در تلاش برای گسترش قلمروی قدرت خود در خارج از ترکیه و ارعاب منتقدان خود در نقاط مختلف دنیاست.

از زمان کودتای نافرجام در ترکیه، دولت اردوغان ده‌ ها هزار نفر را به اتهام توطئه و همکاری با کودتاچیان زندانی یا از کار برکنار کرده است.

وکیل آخانلی به مجله «اشپیگل» آلمان گفته است: «تعقیب منتقدان دولت ترکیه در خارج از این کشور غیرقابل ‌باور است.»

در ماه فوریه گذشته هم یک روزنامه ‌نگار آلمانی-ترکیه‌ تبار که برای روزنامه دی ‌ولت آلمان کار می ‌کرد به اتهام تهیه مطالب تبلیغی تروریستی بازداشت و همچنان در اختیار پلیس ترکیه است.

روابط ترکیه و آلمان در چند سال اخیر رو به تیرگی گذاشته است و در آخرین تحول آلمان از ترکیه به علت آنچه تلاش برای دخالت در انتخابات ماه آینده این کشور عنوان شده، انتقاد کرده است. آلمان می ‌گوید اردوغان از ترک تبارهای آلمان خواسته به حزب حاکم که «آنگلا مرکل» صدراعظم را در راس دولت دارد، رای ندهند.

گمانه زنی ها در مورد دخالت رئیس جمهور ترکیه در انتخابات ماه آینده زمانی تایید شد که اردوغان از ترک ‌های آلمان خواست هرگز به احزاب ترکیه‌ ستیز در انتخابات آن کشور رای ندهند.

اولین بار پنج شنبه گذشته اردوغان در یک سخنرانی از ترک های مقیم آلمان خواست تا به هیچ کدام از احزاب عمده آلمان از جمله دموکرات مسیحی ها،‌ سوسیال دموکرات ها و یا سبزها رای ندهند چرا که این احزاب «دشمنان واقعی» مردم ترکیه هستند.

روز شنبه «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی در واکنش به حرف ‌های اخیر اردوغان اعلام کرد، این اظهارات دخالت در امور داخلی آلمان است.

شب گذشته بار دیگر اردوغان این بار به سخنان گابریل واکنش نشان داد. رئیس جمهور ترکیه خطاب به وزیر خارجه آلمان گفت: «حد خودت را بشناس. شما چه کسی هستید که درباره رئیس جمهور ترکیه صحبت می ‌کنید؟»

رئیس جمهور ترکیه همچنین از هموطنان خود در آلمان خواست تا از احزابی حمایت کنند که دوست ترکیه هستند. اهمیت سخنان اردوغان از آن جهت است که ترک ها بزرگ ترین جمعیت مهاجران در آلمان را تشکیل می دهند و بخش عمده ای از آنها در سال های اخیر از سیاست های اردوغان و حزب عدالت و توسعه حمایت کرده اند.

اردوغان با انتقاد از ساختار سیاسی آلمان گفت: «بار دیگر می ‌گوییم هرگز به احزاب ترکیه‌ ستیز رای ندهید، بلکه از دوستان ترکیه‌ حمایت کنید. به کوچکی و بزرگی احزاب نیز توجه نکنید؛ به آنها رای دهید و بزرگشان کنید. به نظر من باید این متکبران و ترکیه‌ ستیزان چنین پاسخی را پای صندوق ها بگیرند.»

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌ هایش گفت:‌ «ما فقط می‌ خواهیم هموطنان ترک ما پای صندوق رای، به دشمنان ترکیه درس عبرت بدهند.»

آنگلا مرکل از حزب دموکرات مسیحی نزدیک به 12 سال است که صدراعظم آلمان است و با توجه به محبوبیت فراوان این فرد، به عنوان قدرتمندترین زن جهان سیاست، امکان انتخاب مجدد او وجود دارد.

صدراعظم آلمان هم در اقدامی متقابل یکشنبه از دولت ترکیه انتقاد شدیدی کرد. او گفت درخواست آنکارا از اینترپل برای بازداشت نویسنده مخالف اردوغان روشی «سرکوبگر»‌ از سوی یک دولت غیردموکراتیک است.

روابط میان دو کشور امسال زمانی دچار تنش شد که مقامات مختلف آلمانی سیاستمداران ترک را از برگزاری کارزارهای تبلیغاتی در آستانه همه پرسی قانون اساسی در ترکیه منع کردند.

حدود سه میلیون نفر از جمعیت 82 میلیون نفری آلمان را اتباع ترکیه تشکیل می دهند که نیمی از آنها حائز شرایط رای دادن در انتخابات اواخر سپتامبر هستند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.