در حالی فردا دوشنبه ترامپ پس از تعطیلات دوهفته ای به دفتر کار خود باز می گردد که این کشور وضعیت آشفته ای دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه پس از تعطیلات دو هفته ای خود در حالی به کاخ سفید باز می گردد که به نظر نمی رسد ابرهای سیاهی که بر دوران ریاست جمهوری وی سایه افکنده اند، تصمیمی برای کنار رفتن داشته باشند.

هفت ماه پس از ورود به کاخ سفید، محبوبیت ترامپ به پایین ترین سطح خود رسیده است. و سخنان و اقدامات ترامپ که به اندازه کافی از لحن منسجم دور هستند، همچنان او را از بحرانی به سمت بحرانی دیگر سوق می دهد.

در ضربه ای به دولت خود که شاید بدترین مورد تا به امروز باشد، وی در پی تظاهرات نئونازی ها و طرفداران سفیدپوست ها هر دو طرف را در درگیری های خونین در شهر «شارلوتزویل» در ایالت «ویرجینیا» مقصر دانست.

«ال گور» معاون سابق دموکرات رئیس جمهور آمریکا به ترامپ توصیه کرد که استعفا دهد. «میت رامنی» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، از رئیس جمهور خواسته تا به اشتباه خود اذعان، و عذرخواهی کند.

بخشی از دنیای تجارت در حال حاضر آشکارا از حضور ترامپ ابراز نارضایتی می کند، و این نارضایتی به حزب جمهوری خواه هم کشیده شده است.

«باب کورکر» سناتور جمهوری خواه در یک عبارت از این احساسات در حال رشد سخن گفته است که غیر قابل پیش بینی بودن ترامپ نمی تواند به حفظ دوره چهار ساله ریاست جمهوری وی منتهی شود: «این رئیس جمهور در نشان دادن ثبات و برخی از شایستگی های مورد نیاز، موفق نبوده است.»

با بازگشت او به واشنگتن، اولویت شماره یک او اصلاح مالیاتی است.

تحقق این وعده مبارزات انتخاباتی، نخستین دستاورد اجرایی وی از زمان تحلیف در ژانویه سال جاری خواهد بود.

حملات لفظی او به اعضای ارشد کنگره، روابط میان کاخ سفید و مجلس نمایندگان را سرد کرده است اما با توجه به انتخابات میان دوره ای در سال آینده، قانون گذاران از یک تنش گسترده نگران هستند.

«لری ساباتو» استاد دانشگاه ویرجینیا گفت که «پل رایان» و «میچ مک کانل» قانونگذاران ارشد «ترامپ را برای آنچه که هست، می شناسند، و از محبتشان به او کم نمی شود».

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «اما آنها باید از اعضای خود در انتخابات نوامبر 2018 حمایت کنند. آنها هیچ چاره ای ندارند مگر اینکه با ترامپ همکاری کنند و ترامپ هم این را می داند و از بازی کردن با آنها همچون «بازی گربه با موش نگران» لذت می برد.»

 

آمریکا بر لبه تیغ

اخراج «استیو بنن» استراتژیست ارشد بحث برانگیز سابق ترامپ و متحد کلیدی مبارزات انتخاباتی وی از کاخ سفید، می تواند به عنوان نقطه عطفی برای «یک دولت آشفته» محسوب می شود

اما زمان این کار فاجعه آمیز بود و در فاجعه بارترین هفته کار ترامپ رخ داد که وی اظهارات تندی در مورد درگیری های شارلوتزویل داشت.

خروج بنن می تواند به وضوح تعادل قدرت در کاخ سفید را بر هم زند؛ جایی که «جان کلی» ژنرال بازنشسته نیروی دریایی از سمت خود به عنوان رئیس کارکنان رئیس جمهور استعفا می دهد.

اما دستورالعمل دقیق رئیس جمهور هنوز مشخص نشده است، و با توجه به تغییر وضعیت بنن از بازیگر قدرتمند کاخ سفید به فردی بیگانه، کارشناسان سیاسی را به سمت این سوال سوق داده که چه چیزی در دولت وی باقی خواهد ماند.

چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه فرصتی خواهد داشت تا پس از بازگشت از تعطیلات در گردهمایی شهر «فونیکس» در ایالت «آریزونا» که احتمالا در فضای متشنجی برگزار خواهد شد، عملکرد خود را اصلاح کند.

«گرگ استنون» شهردار دموکرات فونیکس از رئیس جمهور خواسته بود تا با توجه به تبعات وقایع غم انگیز در «شارلوتزویل» این گردهمایی را به تعویق اندازد.

ترامپ که به طور فزاینده ای منزوی شده است، باید از فرصتی که در سخنرانی فونیکس برای او فراهم می کند برای ارسال پیام وحدت استفاده کند زیرا تحولات این یک هفته کشور را بر لبه تیغ قرار داده و شاید با این سخنرانی او بتواند به طور دائم ریاست جمهوری خود را مستحکم کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.