حملات تروریستی روز پنجشنبه در اسپانیا که شدید ترین حملات از بمب گذاری های تروریستی متروی مادرید در سال 2004 تاکنون بود، با تحلیل های متفاوتی از سوی رسانه ها و کارشناس مواجه شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وحشت نه تنها بارسلون اسپانیا، بلکه سراسر اروپا را فراگرفته است. در ادامه تحلیل های متفاوتی از چند رسانه اصلی بین المللی در خصوص این حمله ارائه می شود:

شین هوا: هشدار برای قاره اروپا

خبرگزاری شین هوا در گزارشی نوشت: حملات روز پنج شنبه، مهمترین حملات تروریستی در اسپانیا از زمان بمب گذاری در قطار شهر «مادرید» در سال 2004 تاکنون محسوب می شود.

«ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا گفت که این حمله در بارسلونا «تروریسم تکفیری» است و به پاسخ جهانی نیازمند است.

کارشناسان ضد تروریسم اروپا معتقدند که تروریست های خاورمیانه همراه با افراط گرایان اروپا تهدیدی جدی برای این قاره محسوب می شوند.

طبق گزارش یوروپل موسوم به «وضعیت تروریستی و روند تروریسم اروپا» که در ماه ژوئن سال جاری منتشر شد، اتحادیه اروپا با تهدیدهای تروریستی و حملات با ماهیت خشونت طلبانه هم از سوی گروه های تروریستی و هم از سوی گرگ های تنها مواجه است.

در این گزارش آمده است: حملات در شهرهای «بروکسل» بلژیک، «نیس» فرانسه و «برلین» آلمان به ویژه با مواد منفجره (بروکسل) و وسایل نقلیه (نیس و برلین)، مجددا نشان دهنده این است که تروریست ها توانایی و تمایل به آسیب زدن به شهروندان اتحادیه اروپا را دارند.

این گزارش اشاره کرد که بازیگران تکفیری می توانند هم از سوی عناصر داعش و هم به واسطه الهام گرفتن از ایدئولوژی های آنها هدایت شوند. این تروریست ها از انواع سلاح هایی که شامل تفنگ های اتوماتیک، مواد منفجره و وسایل نقلیه هستند، استفاده می کنند و انتظار می رود که این کار را ادامه دهند.

وی همچنین اظهار داشت که عاملان حملات تروریستی در اتحادیه اروپا، هم خارجی هایی هستند که تعدادی از آنها ممکن است مدت زمان طولانی در اتحادیه اروپا اقامت داشته باشند، و هم افرادی هستند که در کشورهایی که حمله را صورت داده اند، رشد کرده اند.

«پیتر نویمان» کارشناس ضد تروریسم آلمانی گفت که کشورهای اروپایی هنوز در زمینه مبارزه با تروریسم کمبود همکاری دارند. تاکنون، ادارات امنیتی کشورهای اروپایی پایگاه داده ای را که حاوی تمامی اطلاعات مربوط به تروریست های سراسر اروپا باشد و در دسترس همه کشورهای اروپایی قرار گیرد، در اختیار ندارد.

«گلیس»، مدیر مرکز مطالعات امنیتی و اطلاعات در دانشگاه «باکینگهام» در انگلیس به شین هوا گفت: یکی از سوالات مهمی که باید پاسخ داده شود این است که آیا امنیت در منطقه گردشگری اسپانیا تامین می شود یا خیر.

او گفت: «لاس رامبلاس یک مکان توریستی است بنابراین همه چیز باید به دقت تنظیم شود. ما حملات مشابهی را در لندن، برلین، نیس و استکهلم دیده ایم. این شیوه به یک تاکتیک تروریستی تبدیل شده است.»

«متیو گیدر» کارشناس فرانسوی گفت که حملات در اسپانیا امکان پذیر بود، زیرا کشورهای اروپایی در تامین امنیت اماکن عمومی کُند عمل کرده اند.

او گفت: «شهردارهای کلان شهرهای اروپایی باید در مورد تامین امنیت اماکن عمومی تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.»

«فرانسسکو سیسچی» روزنامه نگار ایتالیایی در مصاحبه با شین هوا گفت که تناقضات اجتماعی و درگیری های مذهبی برای مدت زمان طولانی در کشورهای اروپایی وجود دارد.

به گفته وی، کشورهای اروپایی باید راهبردهای طولانی مدتی برای مقابله با حملات تروریستی اتخاذ کنند.

او گفت برای جلوگیری موثر از حملات تروریستی، کشورهای اروپایی باید پلیس و ابزارهای فنی خود را افزایش دهند و در عین حال، حمایت و اعتماد مردم نیز مهم است.

 

واشنگتن پست: فعالیت ماشین تبلیغات داعش/ ون هایی که به ابزار ترور تبدیل می شوند

چند هفته قبل از حمله روز پنج شنبه در بارسلون، مجله اعماق، یک مقاله مصور با مشاوره در مورد خرید یک نوع خاص از کامیون - به ویژه از نوعی که مناسب برای زیر گرفتن تعداد زیادی از عابرین پیاده باشد، منتشر کرد.

در این مقاله  آمده بود: «این وسیله بزرگ سایز و سنگین وزن است وی می تواند به راحتی از موانع عبور کند.

این که آیا افرادی که در پس حمله روز پنج شنبه در بارسلونا این مقاله را دیده اند یا خیر مشخص نیست، اما ظاهرا تلاش کرده اند به توصیه های این مقاله عمل کنند. مظنونان به دنبال اجاره یک کامیون بزرگ و سنگین بودند اما بعدها به یک ون رضایت دادند زیرا مجوزهای لازم را نداشتند.

سپس به یک محوطه ای پر تردد رفتند؛ دقیقا همانطور که مقاله آموزش داده بود.

مقامات اسپانیا همچنان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا کشتار در بارسلونا توسط داعش انجام شده است یا خیر، اما کارشناسان می گویند که ماشین تبلیغاتی این گروه با نسخه های دقیق در مورد چگونگی کشتن تعداد زیادی از مردم بی گناه، همچنان عامل اصلی اقدامات تروریستی جهان است؛ حتی اگر این تروریست ها در میدان جنگ با شکست های متعددی روبرو شده باشند.

تحلیلگران می گویند اگرچه داعش بیش از نیمی از پناهگاه های سابق خود را در عراق و سوریه از دست داده است، اما حضور اینترنتی آن همچنان بسیار قوی است. در هفته های پیش از حملە بارسلونا، این گروه تروریستی روزانه دست کم ده ها ویدئوی جدید یا مقالات آنلاین منتشر کرد که بیشتر آنها با هدف تشویق هواداران برای کشتن با نام این گروه صورت گرفته است. بسیاری از پست های اخیر به صراحت از طرفداران این گروه خواسته است تا کامیون ها و ون ها را به سلاح های ترور تبدیل کنند.

«ریتا کاتز» بنیانگذار گروه اطلاعاتی SITE (یک شرکت خصوصی که بر وب سایت های تروریستی در سراسر جهان نظارت می کند)، گفت: حملاتی مانند بارسلون، یادآوری دردناکی از این موضوع است که داعش چیزی بیش از مجموعه ای از سرزمین ها است.

کاتز گفت: «جهان می تواند در تمام جنگ های نظامی مورد نظر خود در عراق و سوریه برنده شود، [اما] این گروه همچنان ادامه خواهد یافت تا اینکه ماشین تبلیغاتی آن متوقف شود.»

داعش اغلب تلاش می کند به حملاتی که توسط گرگ های تنهای این گروه انجام می گیرد، اعتبار بخشد، اما پشتیبانی کمی در این خصوص دریافت می کند.

«کالین کلارک» کارشناس سیاسی موسسه رند گفت: «آنها به شکل استراتژیکی بر روی این قابلیت سرمایه گذاری کرده اند.  فروپاشی دژهای فیزیکی این گروه به این معنی است که کارزار تبلیغاتی به عنوان راهی برای حفظ خلافت به مثابه ایده ای ابدی تبدیل می شود و به این ترتیب این روند اسفبار ادامه دارد.»

 

سی ان ان: اروپا دیگر مقصد امن توریستی نیست

شبکه سی ان ان گزارش داد: تروریسم برای بسیاری از اروپایی ها به یک واقعیت تلخ تبدیل شده است.

از کلوپ شبانه استانبول در شب سال نو گرفته تا حمله به بازار کریسمس برلین؛ حملات روز پنجشنبه در مرکز شهر بارسلون آخرین مورد حمله به مراکز توریستی بین المللی محسوب می شود.

این ون که حاضران در منطقه «لاس رامبلاس» را شخم زد، دستکم 14 کشته و بیش از 100 زخمی از 35 کشور جهان بر جا گذاشت و توریست های اروپایی را در ترس و نگرانی فرو برد.

کارشناسان و آمارها نشان می دهند که اروپا هنوز هم یک مقصد امن است.

با توجه به آمار یوروپل، امسال 142 نفر در حملات تروریستی کشته شدند.

این نخستین حمله تروریستی با آمار قربانیان بالا از حمله 2004 در مادرید که 191 کشته بر جای گذاشت تاکنون محسوب می شود.

سهام خطوط هوایی، گروه های هتلداری و دیگر کمپانی های گردشگری به دنبال اخبار مربوط به بارسلون کاهش یافت. پاریس هم به دنبال حملات و تیراندازی هایی که در سال گذشته 147 کشته بر جا گذاشت، با کاهش 8 درصدی شمار گردشگران در سال 2016 مواجه شد.

پس از حملات در سوئد، روسیه، فرانسه و انگلیس وزارت خارجه آمریکا در ماه مه به گردشگران هشدار داد. در بیانیه وزارت خارجه به آمریکایی ها هشدار داده شده که گوش به زنگ حملات تروریستی بدون هشدار قبلی باشند.

وزارت خارجه انگلیس هم در مورد احتمال وقوع حملات تروریستی در برخی از کشورهای اروپایی از جمله در بلژیک، فرانسه و آلمان به گردشگران خود هشدار داده است.

بسیاری فکر می کنند که تروریسم در اروپا یک پدیده جدید است که با توجه به ظهور داعش و القاعده به وجود آمده است.

با توجه به روشی که تروریست ها برای حمله به افراد در تعطیلات و یا در زمان لذت بردن از اوقات شان اتخاذ کرده اند (مانند حمله به کنسرت منچستر یا جشن روز ملی در نیس)، اکنون موجب بروز نگرانی هایی برای گردشگران شده است.

 

روزنامه سان: قصور در تامین امنیت مرزهای اروپا

روزنامه انگلیسی سان در گزارشی نوشت: در بارسلون نیز همچون نیس، برلین، استکهلم، و لندن فرد مهاجم با خودرو مردم را در یک خیابان شلوغ و مملو از گردشر زیر گرفت.

اگر اروپا در تامین امنیت مرزهای خود همچنان کوتاهی کند، باز هم قربانی جنایات تروریستی خواهد شد.

سیاستمداران و دیگر مسئولان نه تنها به این تراژدی، بلکه به سختی های جلوگیری از تکرار آن اشاره کردند.

در سال جاری تا به امروز حدود 100 هزار نفر از طریق بنادر ایتالیا وارد قاره اروپا شده اند. توافق اروپا با ترکیه ورود به این قاره را از طریق یونان کُند کرده است. اما این قاره همچنان با مهاجرت غیرقانونی مواجه است.

طرفداران مرزهای باز در اروپا به تروریست هایی اشاره می کنند که در اروپا متولد شده اند؛ مانند کسانی که در نوامبر 2015 قتل عام در پاریس را انجام دادند.

مهاجرت مانند آب است. شما می توانید یک نقطه از جریان را مسدود کنید، اما تلاش برای پیدا کردن مکان دیگری برای رسیدن به آن ادامه خواهد داشت.

اما نباید ناامید شد و تلاش های هماهنگ برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی در مرزهای اروپا باید ادامه یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.