ارتش عربی سوریه برای حمله نظامی زودهنگام به دیرالزور با بازپس گیری شهر«السخنه»، آخرین پایگاه داعش در استان حمص بستر سازی کرده است و راه برای پیشروی ارتش سوریه به سمت دیرالزور و « الرقه» باز شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: بسیاری از ناظران بر این باورند که بیشتر تحولات در سوریه این روزها به نفع «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه است. پس از چاپ عکس اسد روی اسکناس های پول جدید و توقف حمایت مالی و نظامی ایالات متحده آمریکا از گروه های مسلح مخالف و مشغول شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس به بحران داخلی روز افزون شان و نیز افتتاح نمایشگاه بین المللی دمشق و آغاز بازگشت برخی از معارضان به دمشق( «محمد بسام الملک» عضو دفتر سیاسی ائتلاف مخالفان سوری) باید گفت که پس از همه این تحولات می توان این «خوش بینی» که برخی از ناظران که در هر صورت بیشتر آنها خارجی هستند را فهمید.

مساله ای که قطعی است این است که حمایت های ایران و روسیه و ایستادگی ارتش عربی سوریه و توافقنامه های آتش بس و آرامش در مناطق کاهش تنش همه اینها نقش مهم و بزرگی در وقوع این تحولات بازی کرده است و اعتماد به نفس نظام در دمشق را تقویت کرد و دست ارتش سوریه را برای توسعه چارچوب سیطره  جغرافیایی اش در شرق و جنوب سوریه را باز کرد آن هم پس از آن که مناطق غربی در  استان های«حمص»،«حلب»و «حماه» یا همه آنها را امن کرد.

استان«دیرالزور» و نه «ادلب» این روزها برای رهبران نظامی و سیاسی سوریه تبدیل به یک اولویت شده است زیرا این استان که در مرزهای همسایه عراقی امتداد دارد و اراضی آن حاوی ثروت های نفت و گاز در کمیت زیاد است، منبع اقتصادی مهمی برای سوریه شکل می دهد البته اگر آن را از چنگال داعش که آن را یا بیشترش را در اشغال خود دارد، بیرون بیاورد.

ارتش عربی سوریه برای حمله نظامی زودهنگام به دیرالزور با بازپس گیری شهر«السخنه»، آخرین پایگاه داعش در استان حمص بستر سازی کرده است و راه برای پیشروی ارتش سوریه به سمت دیرالزور و « الرقه» باز شده است.

دیداری که روز چهارشنبه میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و ژنرال «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با حضور ژنرال« خلوصی آکار» رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه صورت گرفت چه بسا یکی از مهمترین دیدارهایی است که بازتاب دهنده هماهنگی ایران و ترکیه برای سازماندهای اوضاع در اراضی سوریه در سایه تحولات اخیر و تدوین خطوط عریض برای نبردهای مشترک پیشروی در ادلب و الرقه با هم باشد. ادلب زیر سیطره« هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره است و این گروه شکست سنگینی به گروه «احرار الشام» که به ترکیه نزدیک است تحمیل کرد و گذرگاه استراتژیک مرزی« باب الهوی» را به کنترل خود در آورد.

ایران مانند ترکیه از رویکردهای جدایی طلبانه کردها نگران  است و یکی از نمودهای این رویکرد همه پرسی زودهنگامی است که آقای«مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق از برگزاری آن خبر داد و این نگرانی باعث می شود که دو کشور به هم نزدیک شده و نیز اختلاف های خود را هر چند به شکل موقت به کنار نهند.

سوریه گام های بزرگی به سمت بهبودی و چه بسا ثبات نیز برداشته است امری که بازتاب دهنده تغییر ریشه ای در صحنه های سیاسی و نظامی سوریه به نفع اسد رئیس جمهور این کشور است و چاپ شدن عکس اش روی پول جدید یعنی اینکه وی تا چندین سال در آینده و نه فقط در مرحله انتقالی در قدرت باقی می ماند؛ اگر چه درباره مرحله انتقالی دیگر هیچ کس سخنی بر زبان نمی آورد.

 

یگر تحولات سوریه 

در همین حال، وزارت دفاع روسیه از انهدام بیش از 730 موضع تروریست ها در ماموریت جنگی نیروی هوایی ارتش این کشور در سوریه طی هفته گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبرگزاری روسی اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز -جمعه- اعلام کرد نیروی هوایی ارتش روسیه درهفته گذشته، بیش از 290 ماموریت جنگی را در سوریه اجرا کرد.

طبق اطلاعات ارائه شده در پایگاه وزارت دفاع روسیه، نیروی هوایی ارتش این کشور، درهفته گذشته درحملات خود به مواضع تروریست ها درسوریه، 730 موضع متعلق به تروریست ها را منهدم کردند.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، شناسایی مواضع تروریست ها در سوریه با کمک هواپیماهای بدون سرنشین صورت گرفت و این هواپیماها درهمان دوره ، بیش از 120 پرواز را درآسمان سوریه انجام دادند.

عملیات نظامی نیروهای هوایی روسیه علیه گروه های تروریستی در سوریه ، 30 سپتامبر سال 2015 و بنا به درخواست بشار اسد رئیس جمهور سوریه آغاز شد.

در تحولی دیگر،ارتش سوریه منطقه ای دیگر از توابع حومه شرقی حمص را از اشغال گروه های مسلح تروریستی آزاد کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم از سوریه، نیروهای ارتش سوریه روز گذشته -پنج شنبه- در ادامه عملیات خود در نبرد با تروریست ها موفق شدند منطقه « طلعه الحروب» درجنوب غرب «حمیمه» در حومه شرقی حمص و برخی دیگر از مناطق نزدیک «ابوفارس» در شمال غرب «حمیمه» را از اشغال گروه های تروریستی آزاد کنند.

نیروهای ارتش سوریه و هم پیمانانشان ، همچنان به عملیات خود در محور «ایستگاه دوم» در حومه شرقی حمص ادامه می دهند و در آزادسازی مناطق جدید، موفق شدند شماری از تروریست های داعش را به هلاکت برسانند و عده ای دیگر را مجروح کنند.

همچنین یگان های مهندسی ارتش سوریه موفق شدند با اجرای عملیات نفوذی به سمت مواضع داعش در منطقه حویجه صکر در جنوب شرق دیرالزور، چندین بمب و مین را در این منطقه کار بگذارند.درجریان این عملیات نیز شماری از عناصر مسلح داعش کشته و یا زخمی شدند.

از سوی دیگر، ارتش سوریه شمار زیادی از تروریست های داعش را در استان حماه به محاصره خود در آورد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش سوریه به محاصره کامل عناصر داعش در شهر«عقیربات« در استان حماه نزدیک شده است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که تروریست ها تلاش می کنند که از عقیربات محاصره شده به سمت دیرالزور به شکل گروه های کوچک فرار کنند.

ارتش سوریه و هم پیمانانش همچنین مناطق« حرف الحشیشات» و «قرنه الحشیشات» در منطقه «القلمون غربی» را آزاد کردند.

ارتش سوریه و هم پیمانانش ارتفاعات «شعبه یونس» و «حرف وادی الدب» و «شعبه المحبس اول» را نیز آزاد کردند.

ارتش سوریه و مقاومت علاوه بر آن، حلقه محاصره داعش را در مناطق« جرود الجراجیر» و «قاره» در القلمون غربی را تنگ تر کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی تحولات خاورمیانه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.