اولین هواپیمای غیرنظامی سوریه برای نخستین بار پس از گذشت 7 سال در شهر بنغازی لیبی فرود آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، اولین هواپیمای غیرنظامی سوریه پس از توقفی هفت ساله در فرودگاه«بنینا» در شهر«بنغازی» در شرق لیبی به زمین نشست.

این پرواز به عنوان آغاز افتتاح پل هوایی اقتصادی میان دمشق و بنغازی به شمار می رود. این پرواز فرودگاه بنینا که اخیر و پس از توقف فعالیتش به مدت سه سال به دلیل جنگ ارتش وابسته به پارلمان«طبرق» با گروه های مسلحی که در آن زمان شهر را در کنترل خود داشتند، افتتاح کرد.

«اسامه منصور» مدیر فرودگاه بنینا به خبرگزاری آلمان گفت که «ما تلاش می کنیم که شرکت های هوایی بین المللی را به فرودگاه بنغازی جذب کنیم تا فرودگاه به مانند گذشته فعالیت کند».

منصور افزود که هواپیمای باربری سوری در راستای تبادل تجاری میان دو کشور روز گذشته به فرودگاه رسید و امروز-پنجنشبه- نیز یک کمیته از خطوط هوایی اردن برای ارزیابی فرودگاه و اجازه دادن به شرکت های  هواپیمایی اردنی  برای انجام پروازها از امان به بنغازی به فرودگاه بنینا رسید.

بنابر این گزارش، لیبی پس از انقلاب فوریه سال 2011 که منجر به سرنگونی نظام«معمر قذافی» رهبر سابق لیبی شد و طی دوران حاکمیت شورای انتقالی لیبی روابط خود را با سوریه قطع کرد.

آخرین تحولات دیگر سوریه

در همین حال، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه پیش بینی کرد که اوایل ماه سپتامبر آتی، تحولاتی خاص در ارتباط با راه حل برای بحران سوریه حاصل شود.

به گزارش پایگاه خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، «استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل به سوریه امروز پس از نشست گروه کاری ویژه امور انسانی (وابسته به گروه بین المللی حمایت از سوریه) در جمع خبرنگاران گفت: در آغاز ماه سپتامبر شاهد تحولاتی چشمگیر در ارتباط با حل بحران سوریه خواهیم بود. در اواخر اوت، از من خواهند خواست که گزارشی را درباره مذاکرات فنی ارائه کم و درباره دور جدید مذاکرات صحبت کنم.

وی تاکید کرد که تلاش می شود تا دور جدید مذاکرات ژنو، کمی قبل از نشست های مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود. البته مذاکرات فنی به تعویق خواهد افتاد تا معارضان بتوانند به نقطه نظری مشخص دست یابند.

دی میستورا تاکید کرد که توافق های مربوط به «مناطق کاهش تنش»، به کاهش خشونت در برخی از مناطق منجر شده و مسکو متعهد شده است که پلیس نظامی خود را برای نظارت بر مناطق کاهش تنش مستقر کند.

وی درباره کمک های انسانی و رساندن آن ها به دست مردم سوریه گفت که کمک ها برای اردوگاه های «الیرموک»، «کفریا» و »الفوعه» آماده و ارسال خواهد شد.

پیروزی اسد و متحدانش

نشریه آمریکایی بلومبرگ، نمایشگاه تجارت در سوریه را که قرار است امروز در دمشق گشایش یابد، اعلام پیروزی بشار اسد و متحدانش توصیف کرد.

 بلومبرگ نوشت: اسد و متحدانش از برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی تجارت در سوریه طی پنج سال گذشته برای اعلام پیروزی خود به کشورهایی که سعی در براندازی وی داشته اند، استفاده می کنند.

پرچم 23 کشور به عنوان شرکت کنندگان مستقیم این نمایشگاه و پرچم نمایندگان 20 کشور دیگر در ورودی این نمایشگاه در شهر دمشق، پایتخت سوریه به اهتزاز درآمده است.  

این نمایشگاه را «عماد خمیس»، نخست وزیر سوریه در ساعات پایانی روز پنج شنبه افتتاح خواهد کرد.

ایران و روسیه که در طول درگیری های شش سال گذشته پیوسته کنار اسد بوده اند و همچنین کشور چین، در صدر فهرست شرکت کنندگان در این نمایشگاه قرار دارند.

به گفته خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، شرکت هایی از فرانسه، آلمان و انگلیس هم در این نمایشگاه شرکت دارند.

اسد با کمک نیروهای ایرانی و روسی قدرتش را مستحکم تر کرده است. ارتشش مناطق استراتژیک و شهرهای اصلی را از مخالفان سوریه پس گرفت و شمار زیادی از  شورشیان و حامیان دولت سوریه هم داعش را وادار به عقب نشینی کرده اند.

درخواست های رهبران غربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای کناره گیری اسد به منظور رسیدن به حل و فصلی مذاکره شده، متوقف شده است. تلاش های صلح به هیچ پیشرفت مهمی ختم نشده است.

«رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا ماه گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: اسد به میزان گسترده ای جنگ داخلی را برده است و در مسند قدرت باقی خواهد ماند.

وی گفت: واقعیت ناراحت کننده این است که مخالفان سوریه که با حمایت آمریکا علیه اسد می جنگند، شکست خورده اند.

خبرگزاری سانا روز چهارشنبه به نقل از خمیس گفت: کشور سوریه به سرعت خود را بازمی یابد و لازم است که ما با ارتش عربی سوریه در پیروزی و در ایجاد آینده ای خوب برای مردممان شریک باشیم.

وی گفت، پنجاه و نهمین نمایشگاه بین المللی دمشق اعلام پیروزی اقتصادی است و نشان دهنده آمادگی روشن و واقعی برای آغاز روند بازسازی است.

روزنامه الوطن که حامی دولت سوریه است نیز نوشت: سوریه این پیام را به کل جهان می رساند که پیروزی بر تروریسم و کشورهای حامی تروریسم  نزدیک است.

«محمد رامز ترجمان» وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز گفت، برگزاری این نمایشگاه به همه جهان نشان داد که سوریه رو به جلو پیش می رود و فرهنگ زندگی در میان سوری ها قوی تر از تروریسم است.

تحولات نظامی

در تحولی دیگر، ارتش سوریه و متحدانش شماری از روستاها و شهرک ها و تپه های مهم جنوب استان رقه را آزاد و تا عمق 25 کیلومتری پیشروی کردند.

نیروهای ارتش سوریه همچنین موفق شدند همه مناطق مرزی را در استان «السویداء» و برخی مناطق مرزی در استان  دمشق در جنوب سوریه را آزاد کنند.

خبرنگار العالم در این زمینه گزارش داد: کمتر از سی کیلومتر فاصله بین نیروهای ارتش سوریه که از شهر «السخنه» در استان «حمص» در حال پیشروی هستند با نیروهای ارتش سوریه که از سمت الرقه در حال پیشروی هستند باقی مانده است. با رسیدن این نیروها به یکدیگر، تروریست های داعش در استان های «حماه» و شرق حمص محاصره خواهند شد.

نیروهای ارتش و متحدانش در دو محور متقابل یعنی شمال «جبل الشاعر» و جنوب شرق «اثریاء» مسافت 25 کیلومتر پیشروی کردند. این پیشروی موجب شد دهها موضع و تپه بین اثریاء و «جبل الخشابیه» آزاد شود.

مناطق «تل الاصفر» ، «ظهور المملحه» ، «رسم العمال» ، «رجم الشیح» « سوح الدلیجه» و «وادی عوز» همگی آزاد و از  تروریست ها پاکسازی شدند. همچنین یگان های مهندسی ارتش سوریه پاکسازی این مناطق را از مواد منفجره و تله های انفجاری آغاز کردند.

درگیری ها در مرزهای جنوبی سوریه با اردن نیز بار دیگر از سر گرفته شد. در این درگیری ها نیروهای ارتش و متحدان آن شماری از افراد مسلح موسوم به نیروهای بادیه و جیش العشایر را که مورد حمایت آمریکا هستند از پای در آوردند. همچنین شماری از پاسگاه های مرزی حدفاصل نقطه مرزی 154 تا نقطه مرزی 160 بازپس گرفته شد.

در «غوطه شرقی» نیز نیروهای ارتش سوریه و متحدانش مجموعه ای از ساختمان ها را در غرب دره «عین ترمه» آزاد کردند و شماری از تروریست های عضو گروه فیلق الرحمان و جبهه النصره را کشتند.

المیادین نیز اعلام کرد که ارتش سوریه مناطق« بئر السید»، «بئر الاعور»، «رجم الهجانه» و «جبل الفاسده» در جنوب اثریا در ریف شرقی حماه را آزاد کرد.

این شبکه تلویزیونی افزود که تیم های مهندسی ارتش سوریه نیز به سمت نقاط گروه تروریستی داعش در «حویجه صکر» در جنوب شرق دیرالزور نفوذ کردند.

برخی منابع میدانی نیز به المیادین گفتند که ائتلاف آمریکایی سلاح و تجهیزات و ادوات نظامی متنوع را از شهر«رمیلان» به سمت« الشدادی» در ریف «الحسکه» منتقل می کند.

 این منابع افزودند که پیش از این نقل و انتقال ها، فرماندهانی از ائتلاف آمریکایی از چندین نقطه در جنوب شهر الشدادی بازدید کردند.

این منابع همچنین گفتند که ائتلاف آمریکا تلاش می کند که نیروی زمینی از افراد مسلح نخبه سوری وابسته به جریان«الغد» به ریاست« احمد الجربا» تشکیل دهد.

منابع سوری گفتند که ائتلاف به دنبال آغاز عملیات نظامی برای کنترل ریف جنوبی الحسکه و ریف شمالی دیرالزور است.

دیدبان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، اعلام کرد که گروه فیلق الرحمن 20 فرد مسلح از گروه جیش الاسلام را در الغوطه به اسارت درآورد و بار دیگر ائتلافش با جبهه النصره برای جنگ با جیش الاسلام را اعلام کرد.

 جنجال فروش مواد شیمیایی توسط آمریکا و انگلیس به گروه های مسلح 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با ابراز شگفتنی از انتشار خبرهایی درباره فروش مواد شیمیایی آمریکایی و انگلیسی به گروه های مسلح سوری، این اقدام را غیر عقلانی خواند.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم «ماریا زاخارووا» در صفحه شخص خود در فیسبوک نوشت: «این کار نشان می دهد که آنها تا چه اندازه به تعهدات خود نسبت به قانون بین الملل و دموکراسی پایبند هستند! فروش مواد شیمیایی سمی به تروریست ها و همزمان پخش تصاویری از کودکان قربانی به سرپوش، کاملا غیر عقلانی است».

در هیمن زمینه «فیصل مقداد»، معاون وزیر امور خارجه سوریه از کشف مواد شیمیایی ساخت ترکیه و فشنگهای ساخت انگلیس و آمریکا حاوی مواد شیمیایی در جریان عملیات آزادسازی برخی مناطق سوریه پرده برداشته است. این دیپلمات سوری اقدام آمریکا، انگلیس و متحدانشان را در نقض توافقنامه منع سلاح های شیمیایی و تجهیز گروه های مسلح به مواد شیمیایی را محکوم کرد.

مقداد تصریح کرد که در عملیات آزادسازی برخی مناطق سوریه، بمب های حاوی مواد «CS» و«CN» تولید شرکت آمریکایی « Federal Laboratories » و مواد شیمیایی ساخت شرکت انگلیسی« Cherming Defence UK » و شرکت آمریکایی «NonLethal Technologies » کشف شده اند.

درخواست برای بازگشت

از سوی دیگر، ده ها خانوادۀ اهل شهرک های «زبدانی» و «مضایا» که در استان «ادلب» اقامت دارند، خواهان بازگشت به منازل خود هستند.

منابع آگاه در پرونده صلح ملی سوریه اعلام کردند، ده ها خانواده از اهالی شهر زبدانی و مناطق «بقین» و مضایا به بازگشت به منازل خود تمایل دارند.

برخی از این خانواده ها در قالب صلح به ادلب مهاجرت کرده بودند.

گفتنی است حدود سه ماه پیش، پرونده صلحی در ادلب گشوده شد و از طریق میانجی هایی نزدیک به گروه های سیاسی ریف دمشق، به امید باز گرداندن مهاجران به مناطق خود و بهبود وضعیت آنان برای ادامه زندگی عادی، تداوم یافت.

 

این منابع افزودند: این افراد در ادلب با محدودیت ها، باج گیری ها و اقدامات مذلت باری روبه رو شدند و ماهیت گروه هایی که به هدف پول با یکدیگر می جنگند را فاش کردند، این مسائل آنها را وادار به بازگشت به منازلشان کرد این در حالی است که این منابع از شمار افراد مایل به بازگشت چیزی نگفتند.

ده ها نفر از افرادی که زبدانی و مناطق پیرامون آن را ترک کردند، امیدوارند به مناطق خود بازگشته و اوضاع را بهبود دهند و دولت سوریه به در خواست آنان پاسخ دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.