دیدگاه های لیبرال شاهزاده بن سلمان باعث نمی شود که وی سیاست خارجی تندی را اتخاذ نکند، به طوری که بن سلمان موضع تندی در قبال ایران که ریاض آن را منبع تهدید برای عربستان می داند، اتخاذ کرد. به ویژه آن که ولیعهد جدید عربستان خودش کسی بود که تصمیم دخالت مستقیم در جنگ یمن را اتخاذ کرد. همچنین بن سلمان خودش طراح محاصره قطر بود که در ماه ژوئن سال جاری آغاز شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه روسی«گازتا .رو» در گزارشی نوشت:  شاهزاده «محمد بن سلمان» 31 ساله ولیعهد عربستان طی هفته های اخیر چندین اقدام برای نزدیک شدن به روسیه انجام داد. وی از چندین تناقض با مسکو و ائتلاف های طولانی مدت میان عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا چشم پوشی کرد.

در همین چارچوب یک کارشناس در شورای امور بین المللی روسیه-که مرکزی پژوهشی نزدیک به وزارت خارجه روسیه است- گفت که تعیین شاهزاده بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید تأکیدی بر نقش بزرگ این شاهزاده جوان بود که در حاکمیت کشورش بازی می کند. وی افزود که با توجه به مسن بودن پادشاه عربستان، این وظیفه ولیعهد جدید است که سیاست خارجی کشورش را تعیین کند.

این کارشناس روس افزود که ولیعهد جوان در مقایسه با پدرش از محافظه کاری کمتری برخوردار است و از محبوبیت زیادی در میان جوانان برخوردار است.بن سلمان همچنین از هواداران مدرن سازی کشور به شمار می رود.

این پایگاه روسی در ادامه نوشت: دیدگاه های لیبرال شاهزاده بن سلمان باعث نمی شود که وی سیاست خارجی تندی را اتخاذ نکند، به طوری که بن سلمان موضع تندی در قبال ایران که ریاض آن را منبع تهدید برای عربستان می داند، اتخاذ کرد. به ویژه آن که ولیعهد جدید عربستان خودش کسی بود که تصمیم دخالت مستقیم در جنگ یمن را اتخاذ کرد. همچنین بن سلمان خودش طراح محاصره قطر بود که در ماه ژوئن سال جاری آغاز شد.

این پایگاه اینترنتی در ادامه نوشت: می توان نارضایتی انباشته شده نزد ریاض در قبال دوحه را دید. ریاض دوحه را که روابط بسیار دوستانه با تهران دارد رسما متهم به حمایت از تروریسم کرده است.

کارشناس روسی به موضع ریاض در قبال روسیه اشاره کرد و گفت که این موضع دارای ویژگی دوگانه است. از یک سو اختلافات جدی درباره سوریه وجود دارد و از سوی دیگر دو کشور تغییر قدرت در مصر در سال 2013 را تأیید کردند و حمایت از«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر را ادامه می دهند.

از سوی دیگر، باور بر این است که کمک های مالی عربستان سعودی باعث شده است که مصر به شکل گسترده ای سلاح  از روسیه بخرد. همچنین می توان گفت که ریاض قدر موضع بی طرف مسکو در مساله یمن را دانست. یک تفاهم نفتی نیز در باراز نفت وجود دارد. در بهار سال جاری کشور با کاهش تولید به اندازه 1.8 میلیون بشکه نفت برای تثبیت قیمت نفت موافقت کرد. حتی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اواخر ماه می تصریح کرد که فعالیت هماهنگ کننده مسکو و ریاض منجر به « ثبات اوضاع در بازارهای جهانی نفت و گاز شد».

این رسانه روسی همچنین نوشت: موضع محمد بن سلمان در قبال روسیه به نظر پراگماتیک(عملگرا) باشد و در امکان همکاری با مسکو نهفته است. این نیز عجیب نیست که وی یک ماه پیش به مسکو سفر کرد و اعلام کرد که روابط دو کشور در بهترین وضع قرار دارد. از سوی دیگر، پوتین نیز این را تأیید کرد و اشاره کرد که تماس در سطح سیاسی میان وزراتخانه های دفاع دو کشور به ویژه در مساله راه حل برای بحران و اوضاع دشوار سوریه برقرار است.

چیزی که نشان دهنده دهنده سطح بالای روابط دو کشور است، بستر سازی برای سفر ملک سلمان به مسکو است. ملک سلمان معمولا به کشورهایی سفر می کند که یا هم پیمانش باشند یا مهمترین شریک عربستان باشند.

با وجود این، این کارشناس روس تأکید می کند اینکه گفت مانعی در مسیر روابط دو کشور نیست، تصور اشتباهی است.اخیرا رسانه های آلمانی بیانیه ای از محمد بن سلمان منتشر کردند که در آن بن سلمان تصریح کرده است که روسیه تهدیدی برای عربستان سعودی به شمار می رود و ارتش عربستان می تواند نیروهای روسی در سوریه را طی سه روز نابود کند اما دفتر ولیعهد عربستان بلافاصله این بیانیه را تکذیب کرد. با وجود این مشکل تناقض در منافع همچنان وجود دارد: مسکو همچنان از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه حمایت می کند.

در این گزارش آمده است که جهان عرب به روسیه به عنوان شریک ایران به دلیل موضع اش درباره سوریه می نگرد اما عربستانی ها با گروه های مختلفی همکاری می کنند و از آنها حمایت می کنند که هدف شان تغییر قدرت در سوریه است. یکی دیگر از دلایل اختلاف میان روسیه و عربستان، صادرات مستقیم سلاح روسیه به ایران است. به طوری که کشورهای همجوار ایران از این صادرات به ویژه سپر موشکی از نوع« اس 300» که می تواند می تواند مهمترین برگه برنده عربستان یعنی هواپیماهایش را نابود کند، نگران هستند.

در پایان گزارش این رسانه روسی آمده است که پیشرفت در روابط دوجانبه بستگی به موضع مسکو درباره مساله قطر نیز دارد. لیکن هر گونه دخالت روسیه در«جدال داخلی» کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث واکنش منفی ریاض می شود که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را منطقه نفوذ خود می داند. بدین ترتیب اوضاع روابط روسیه و عربستان بسیار پیچیده است و سیاست خارجی عربستان را کسی می تواند رقم بزند که اهمیت همکاری با روسیه را به خوبی درک بکند و به آن اهمیت بدهد. با وجود این، محمد بن سلمان از وجهه یک حاکم خشن و قاطع برخودار است که به نظر می رسد که مسکو را به دلیل اقدامات تأیید کننده ایران نبخشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.