طی روزهای گذشته از شدت تنش ‌های لفظی بین آمریکا و کره شمالی کاسته شده ‌است. اما وقفه در تنش ها، به معنای کنار رفتن گزینه نظامی از سوی آمریکا نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: همزمان با کاهش نسبی تنش ها بین آمریکا و کره شمالی، «مون جه ‌این» رئیس ‌جمهور کره جنوبی صبح امروز پنج ‌شنبه وقوع جنگ در شبه ‌جزیره کره را رد کرده و گفته آمریکا پذیرفته‌ است بدون رضایت کره جنوبی دست به هیچ اقدام نظامی علیه کره شمالی نزند.

مون که در جلسه ‌ای مطبوعاتی در ارتباط با صدمین روز کاری دولت خود سخن می گفت، تاکید کرد که با اطمینان می‌ گوید دیگر هرگز در شبه‌ جزیره کره جنگی در نخواهد گرفت.

اشاره او به جنگ پیشین در شبه‌ جزیره کره است که در سال ‌های 1953-1950 رخ داد و با نزدیک به 2.5 میلیون کشته و زخمی غیرنظامی، یکی از گسترده ‌ترین و بدترین رویارویی‌ های نظامی معاصر به شمار می ‌رود. جنگ شبه ‌جزیره به جدایی دو کره انجامید و دو کشور هنوز نه رابطه ‌ای دارند، نه به توافق صلح دست یافته ‌اند.

مون جه ‌این اعلام کرد واشنگتن و دونالد ترامپ توافق کرده‌ اند بدون در نظر گرفتن این ‌که قصد دارند چه نوع تصمیمی بگیرند، آن را با سئول در میان بگذارند.

مون می ‌گوید آمریکا قصد دارد بیشترین فشارهای ممکن را با استفاده از تحریم‌ های اخیرا تصویب‌ شده در شورای امنیت سازمان ملل بر پیونگ ‌یانگ وارد کند. ​

مون جه ‌این، چه در زمان کارزار انتخابات ریاست‌ جمهوری کره جنوبی و چه پیش از آن از چهره ‌های هوادار مذاکره با پیونگ ‌یانگ به شمار می ‌رفت. او اما دوره سختی را آغاز کرده ‌است؛ به ویژه که در ماه‌ های گذشته پیونگ ‌یانگ آزمایش ‌های نظامی قابل ‌توجهی از جمله در ارتباط با موشک‌ های قاره‌ پیما انجام داد.

چند روز پیش نیز سئول که با نگرانی به رخدادها می‌ نگرد، اعلام کرده بود در گفت ‌و گوی مشاوران امنیت روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی، دو طرف توافق کرده ‌اند در مورد تمامی اقدامات احتمالی در قبال کره شمالی، پیشاپیش و شفاف گفت‌ و گو کنند.

در روزهای گذشته تنش ‌های لفظی و هشدار و تهدید به حمله نظامی از طرف آمریکا و کره شمالی نیز بالا گرفت.

کره شمالی تاکنون تلاش ‌های دولت فعلی کره جنوبی برای انجام برخی مذاکرات نظامی را فاقد جدیت توصیف، و رد کرده‌ است. با این وجود چین، متحد سیاسی پیونگ ‌یانگ که خود به تحریم‌ های شورای امنیت علیه کره شمالی رای مثبت داده، نیز خواستار برپایی مذاکراتی میان طرف‌ ها است.

سخنان رئیس ‌جمهور کره جنوبی ساعاتی پس از آن است که «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا در واکنش به گزارش ‌های منتشر شده از طرف کره شمالی مبنی بر تصمیم رهبر آن کشور برای تعویق طرح حمله به گوام گفت این تصمیم عاقلانه بود.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در توییتی از تصمیم رهبر کره شمالی برای تعویق حمله به قلمروی آمریکا استقبال کرد.

ترامپ در توییتر خود نوشت: «کیم جونگ اون از کره شمالی تصمیم عاقلانه و خردمندانه ای گرفت. حمله به آمریکا هم غیر قابل قبول است و هم عواقب فاجعه باری در پی دارد.»

واکنش ترامپ به گزارشی است که روز سه شنبه کره شمالی اعلام کرد طرح آزمایش موشک بالیستیک در نزدیکی گوام را آماده کرده، اما فورا به اجرا نمی‌ گذارد.

تنش بین واشنگتن و پیونگ یانگ پس از آن بالا گرفت که کره شمالی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد کرد و نه تنها هشدار داد برنامه تسلیحاتی هسته ‌ای خود را توسعه می ‌دهد، بلکه تهدید کرد جزیره گوام را - که قلمرو آمریکا محسوب می ‌شود - مورد حمله قرار می ‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا از مذاکره با پیونگ یانگ استقبال کرده است اما آن را منوط به توقف برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی می داند.

«رکس تیلرسون» گفت گام بعدی در مسیر کاهش تنش با کره شمالی بستگی به کیم جونگ اون رهبر آن کشور دارد.

وی گفت: ما کماکان مایل به یافتن راهی برای گفتگو هستیم اما ، به او بستگی دارد.

«هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر این خواست واشنگتن تاکید گذاشته و گفته است: کره شمالی باید گام های بسیار جدی بردارد و نشان دهد برای غیر هسته ای ساختن شبه جزیره کره، جدی است. آن ها باید کار بسیاری در این راستا انجام دهند.

 

گزینه نظامی همچنان مطرح است

اما وقفه در تنش بین واشنگتن و پیونگ یانگ، به معنای کنار رفتن گزینه نظامی از سوی آمریکا نیست. «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا می گوید اگر کره شمالی دست به حمله به خاک آمریکا بزند، واشنگتن برای دفاع از خود آمادگی دارد.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که به چین سفر کرده، روز چهارشنبه با اشاره به تنش جاری بر سر تهدیدهای موشکی و هسته‌ ای کره شمالی گفت آمریکا اختیار دارد از گزینه نظامی برای دفاع از خود استفاده کند، اما چین تمام نفوذ خود را برای اعمال فشار بر پیونگ یانگ به کار گیرد.

«ژنرال جوزف دانفورد» در سخنانی در شهر «پکن» گفته است آمریکا اختیار دارد از تمام توان نظامی اش برای دفاع از خود و متحدانش استفاده کند، اما این یک ضرورت رو به رشد است که چین از تمام نفوذ خود برای تحت فشار گذاشتن کره شمالی استفاده کند.

از سوی دیگر، ژاپن، دیگر متحد منطقه‌ ای آمریکا، که پیش ‌تر اعلام کرده بود توکیو از سیاست واشنگتن در پیوند با حفظ همه گزینه‌ ها حمایت می‌ کند، با آمریکا رزمایش نظامی مشترک برگزار کرد.

به گفته سخنگوی ارتش ژاپن این رزمایش بزرگترین رزمایش مشترک بین دو کشور در دهه های اخیر است. با وجودی که مقامات ژاپن و آمریکا اعلام کرده اند که رزمایش جدید ارتباطی با تهدیدهای اخیر رهبر کره شمالی ندارد، اما این اقدام می تواند تحریک آمیز باشد.

صدها نفر از نیروهای نظامی آمریکایی و ژاپنی در این رزمایش که در شمال ژاپن و در کرانه اقیانوس آرام است، شرکت کرده اند. جزیره «هوکایدو» محل آغاز این رزمایش است. رهبر کره شمالی پیشتر تهدید کرده بود که بخشی از ژاپن در مسیر پرتاب موشک ها به گوام قرار خواهند گرفت و این موضوع نگرانی توکیو را برانگیخته است.

سخنگوی وزارت دفاع ژاپن همچنین اعلام کرده است که نخستین بار است که نظامیان نیروی زمینی ژاپن با همتایان آمریکایی در جزیره هوکایدو یک رزمایش نظامی برگزار می کنند.

در عین حال رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی هفته آینده برگزار خواهد شد. روسیه این رزمایش را در چنین موقعیتی مناسب ندانسته و تاکید کرده با این کار، تنش بین پیونگ یانگ و واشنگتن بار دیگر بالا خواهد گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.