در حالی که تنش ها میان آمریکا و کره شمالی بر سر برنامه هسته ای پیونگ یانگ به اوج خود می رسد، پکن و مسکو برای حل مسالمت آمیز این بحران بسیج شده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه انگلیسی اکسپرس در گزارشی نوشت: تنش اخیر میان آمریکا و کره شمالی به شدت بالا گرفته و این موضوع علاوه بر مقامات آمریکا، متحدان این کشور در همسایگی پیونگ ‌یانگ را نیز نگران کرده است.

تشکیل اتاق فکر پکن-مسکو

«تونی برنتون» سفیر سابق روسیه به روزنامه اکسپرس گفت روسیه در کنار چین در جهت مخالفت با آمریکا سخن خواهند گفت.

برنتون گفت: روسیه به منظور فشار بر آمریکا برای عقب نشینی از موضع خود در قبال «کیم جونگ اون» همچنان ارتباط نزدیکی با پکن خواهد داشت.

برنتون گفت: «ما فاصله زیادی با یک راه حل واقعی داریم. روسیه قطعا جنگ میان آمریکا و کره شمالی را نمی خواهد. روس ها این حقیقت را که کره شمالی سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد، نمی پسندد.»

به گفته وی، آنها مایل هستند به مسیری برسند که بتوانند این موقعیت را متوقف کنند. آنها نمی خواهند آمریکا بیاید و نظام کره شمالی را براندازد و جنگ کره را موجب شود.

پوتین و «شی جینپینگ» همتای چینی او ماه گذشته در مسکو بیانیه مشترکی صادر کردند و هر دو خواستار طرح صلحی برای این شبه جزیره شده اند و هر دو نظامی گری آمریکا را در منطقه محکوم کردند.

به طور کلی می توان گفت که چین و روسیه برای ممانعت از آغاز جنگ جهانی سوم با یکدیگر متحد شده اند.

 

رایزنی های دو جانبه

در تازه ترین تحرکات این دو کشور، وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه اعلام کرد: «وانگ یی» در گفتگوی تلفنی با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «زیمگار گابریل» همتای آلمانی خود تحولات شبه جزیره کره را مورد ارزیابی قرار داده و بر حل مسالمت آمیز این مسئله تاکید کرده است.

وزیر خارجه چین در گفتگو با همتای روسی خود در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه ای و تحولات اخیر شبه جزیره کره به بحث و تبادل نظر پرداخته است. او همچنین تصریح کرده است که حل مسئله هسته ای کره شمالی از راه های مسالمت آمیز و با در نظر گرفتن منافع مشترک تمامی طرفین حائز اولویت است.

وانگ یی افزود: «برای جلوگیری از بحرانی که در ماه اوت به وجود آمد مقامات کره شمالی و آمریکا باید فورا از اظهارات تحریک آمیز اجتناب ورزند. نباید اجازه افزایش تنش در آن سوی مرزهای چین و روسیه را داد».

لاروف نیز در این گفتگو ضمن غیرقابل قبول دانستن مداخله نظامی برای حل و فصل بحران کره شمالی اظهار داشت که به جای آن، باید از راه های دیپلماتیک و سیاسی برای حل این موضوع اقدام کرد.

 

چین واردات از کره شمالی را ممنوع کرد

چین مخالف گزینه نظامی است و معتقد است باید از طریق گزینه اقتصادی و یا مذاکره این معضل را حل و فصل کرد. در همین راستا این کشور در تازه ترین اقدام، واردات زغال سنگ، سنگ آهن، سرب و غذاهای دریایی از کره شمالی را ممنوع اعلام کرد.

پکن گفته است این تحریم در جهت تحریم های جدید سازمان ملل است که عرصه اقتصادی را بر «پیونگ یانگ» تنگ تر می کند. بر همین اساس، ساعاتی پیش وزارت بازرگانی چین در سایت خود اعلام کرد واردات زغال سنگ، سنگ آهن، سرب و غذاهای دریایی از کره شمالی به خاک چین ممنوع شده است.

روز گذشته خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارش خود اعلام کرد که طرح حمله موشکی به پایگاه های نظامی آمریکا در جزایر گوام را آماده و در اختیار رهبر این کشور قرار داده است با این حال اما کیم جونگ اون تصمیم گرفته تا در این زمان بحرانی، طرح را اجرا نکند و برای مدت کوتاهی رفتار واشنگتن را زیر نظر داشته باشد.

 

North-Korea-News-Latest-1034407

 

تصمیم پیونگ یانگ، نشان از عقب نشینی این کشور از تهدید های چند روز اخیر خود است.

 

حمله هکرهای کره شمالی

با این حال کره شمالی آرام ننشسته است. هکرهای کره شمالی با ارسال آگهی استخدام از طریق نامه های الکترونیکی، بد افزارهایی را برای پیمانکاران نظامی آمریکا ارسال کردند.

هکر های وابسته به این کشور، پیمانکاران نظامی آمریکایی از جمله کسانی را که به کار با سامانه های دفاع موشکی مورد استفاده در کره جنوبی علاقمند هستند، هدف قرار داده اند. شرکت امنیتی آمریکایی «پالو آلتو نت ورک» در گزارشی اعلام کرد هکر ها طی این ماه از همان روش هایی استفاده کرده اند که گروه هکری «لازاروس گروپ»‌ در حملات اولیه خود استفاده کرده بود. این گروه در گذشته با پیونگ یانگ همکاری کرده است.

پالو آلتو متوجه شد که لازاروس گروپ در دو آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، اولی در چهارم ژوئیه (13 تیر) و دومی در 28 ژوئیه (6 مرداد)، آگهی های استخدام جعلی را با بد افزارهای زیادی از طریق نامه های الکترونیکی به کارمندان پیمانکاران نظامی آمریکا ارسال کرده است. یکی از این آگهی های، آگهی استخدام جعلی برای سمت مدیریت در بخش سامانه ضد موشکی تاد ساخت آمریکا بوده است.

با افزایش این تنش ها کشورهای منطقه از احتمال وقوع جنگ خبر دادند و روز گذشته رئیس جمهوری کره جنوبی، از آمریکا خواست تا برای جلوگیری از درگیری ها کمک و یک راه حل دیپلماتیک برای این بحران پیدا کند. پیشتر نیز «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا، به کره شمالی هشدار داد که هر حمله ای از سوی پیونگ یانگ فورا به جنگ منجر خواهد شد اما تاکید کرد که این کشور فعلا بر راه حل های دیپلماتیک متمرکز است.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود با خبرنگاران در ساختمان وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت، مایل به گفت و گو با کره شمالی هستیم ولی این تصمیم بستگی به کیم جونگ اون رهبر این کشور دارد.

تیلرسون در ارزیابی تنش بین آمریکا و کره شمالی در روزهای اخیر گفت: «هنوز هم طرفدار مذاکره با کره شمالی هستیم ولی این مسئله به کیم جونگ اون بستگی دارد».

رکس تیلرسون گفت: «دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کره شمالی را دعوت به دست کشیدن از تهدید کرد. پیونگ یانگ در صورتی که به این دعوت پاسخ ندهد، با غضب و خشم آمریکا روبرو خواهد شد.»

دونالد ترامپ هم با تهدید کره شمالی با این اظهارات که «با آتش و خشمی که دنیا هرگز مانند آن را ندیده مواجه می شود» در ابتدا رهبر کره شمالی را به خشم آورده بود.

 

شرط مذاکره آمریکا با کره شمالی

در حالی تیلرسون از مذاکره دم می زند که «هدر ناوئرت» سخنگوی وی در وزارت  خارجه شرایط آمریکا برای توافق با کره شمالی را اعلام کرده است

به گفته وی، شمالی باید با جدیت اقدام به خلع سلاح هسته ای کند تا بتواند مذاکرات با آمریکا را آغاز کند.

به گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن برای مذاکره با رهبر کره شمالی آماده است، «هنگامی که زمان مناسب فرا برسد»، «هنگامی که آنها تلاش جدی خود برای خلع سلاح هسته ای را به ما نشان بدهند. ما هنوز هیچ تلاشی نمی بینیم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.