نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با طرح ادعاهایی به اظهارات رئیس جمهوری ایران پاسخ داد و در عین حال این کشور به شهروندان خود برای سفر به ایران هشدار داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در سخنرانی آغازین معرفی وزرای کابینه خود در مجلس شورای اسلامی، با واضح خواندن تعهد ایران به توافق برجام، تحریم‌ های جدید آمریکا را منافی روح برجام خواند.

وی در مجلس گفته بود در صورت تخلف آمریکا از توافق هسته ای، ظرف چند ساعت ایران به وضعیت قبل از این توافق باز خواهد گشت.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت مدعی شد که ایران باید «به خاطر شلیک موشک‌ ها، حمایت از تروریسم، عدم رعایت حقوق بشر و عدم رعایت قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد» مسئول شناخته شود. وی همچنین ادعا کرد که «نباید به ایران اجازه داد تا توافق هسته ‌ای را وسیله ‌ای برای باجگیری جهان سازد.»

هیلی که ظاهرا به اظهارات رئیس جمهور ایران پاسخ می داد، همچنین گفت که تحریم‌ های جدید واشنگتن علیه تهران با توافق هسته ‌ای مرتبط نبوده است.

از زمان به قدرت رسیدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، این کشور تحریم ‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

نیکی هیلی هفته آینده به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  در شهر «وین» پایتخت اتریش سفر می‌ کند تا با ناظران این سازمان در خصوص فعالیت های هسته ‌ای و نیز چگونگی و بررسی تعهدات ایران در قبال توافق هسته ای گفت و گو کند.

این در حالی است که دولت ترامپ به شهروندان آمریکا از جمله آنهایی که دو تابعیت ایرانی-‌آمریکایی دارند هشدار داده است که در صورت سفر به ایران در معرض خطر قرار دارند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است: «شهروندان آمریکا باید با دقت زیاد مخاطرات را بررسی کنند و به تاخیر انداختن برنامه سفر خود به ایران را مد نظر قرار دهند.»

این بیانیه می افزاید: «شهروندان آمریکا که مقیم ایران هستند باید به دقت گزارش رسانه‌ ها را دنبال کنند، شرایط محلی را زیر نظر داشته باشند و مخاطره باقی ماندن در کشور را مورد بازبینی قرار دهند.»

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه روز سه شنبه مدعی شد که قادر به حمایت از شهروندانش در ایران نیست.

وزارت خارجه آمریکا گفت از آنجایی که دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌ شناسد، به سفارت سوئیس اجازه ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی-‌آمریکایی نمی ‌دهد.

دولت آمریکا پیش از این در ماه اوت سال 2016 درباره سفر شهروندانش به ایران هشدار داده بود.

پیشتر مقام های آمریکایی در مورد آزمایش ‌های موشکی و فعالیت‌ های منطقه ای ایران هم ابراز نگرانی کرده بودند. قطعنامه 2231 شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته ‌ای و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک ‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته ‌ای داشته باشند، خودداری کند. ایران با تکیه بر همین موضوع می‌ گوید که آزمایش‌ های موشکی ‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و موشک‌ های آزمایش ‌شده با هدف حمل کلاهک‌ های هسته ‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته ‌اند.

اقدام ایران در آزمایش موشک ماهواره‌ بر «سیمرغ» در ماه جاری واکنش های بسیاری در آمریکا در پی داشت.

دونالد ترامپ که پس از باراک اوباما به کاخ سفید راه یافته، از همان دوران رقابت ‌های انتخاباتی خود مدعی شده بود تا در بهترین صورت برجام را پاره و در بدترین صورت در آن تغییراتی اعمال کند.

در مقابل کشورهای مطرح اتحادیه اروپا اگرچه آزمایش ‌های موشکی ایران را مورد انتقاد قرار داده ‌اند اما در عین حال با رویکرد ضدبرجام دونالد ترامپ همراه نیستند و خواهان پایبندی طرفین از جمله آمریکا به این توافق هسته‌ ای هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.