وزیر کشور عراق از خواست عربستان سعودی برای میانجی‌ گری بغداد در کاهش تنش میان این کشور و ایران خبر داده؛ این در حالی است که محاصره قطر، بر این تنش ها سایه افکنده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد وزیر کشور عراق اعلام کرده است که ولیعهد عربستان خواهان میانجی ‌گری بغداد در کاهش تنش با ایران شده است.

وزیر کشور عراق که در تهران به سر می ‌برد، از خواست عربستان سعودی برای میانجی‌ گری بغداد در کاهش تنش میان این کشور و ایران خبر داده است.

«قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق برای امضای تفاهم ‌نامه ‌ای در زمینه حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین به تهران سفر کرده بود، و روز یکشنبه این تفاهم نامه به امضای وی و «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور ایران رسید.

این در حالی است که قاسم الاعرجی گفته است که در سفر اخیرش به عربستان سعودی، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان رسما خواسته است که عراق بین ایران و عربستان برای کاهش تنش وساطت کند.

الاعرجی در این باره گفت وی به عربستان سعودی اعلام کرد که اگر آنها به دنبال بهبود روابط با ایران هستند، به زائران ایرانی احترام بگذارند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در پاسخ به این گفته مقام عراقی اعلام کرد که این ما نبودیم که روابط خود با عربستان را قطع کردیم.

قاسم الاعرجی در این باره تاکید کرد، ایران درخواست سعودی را مثبت دانسته است و عربستان نیز وعده داد، به شروط ایران پاسخ مثبت دهد.

تاکنون مقام‌ های رسمی یا منابع خبری عربستان سعودی در این زمینه واکنشی نشان نداده ‌اند.

این در حالی است که «مقتدی صدر» روز یکشنبه به امارات سفر کرده است. در ماه ژوئیه او سفر بی سابقه ای به عربستان سعودی داشت و با محمد بن سلمان و دیگر مقامات دیدار کرد. (دور از انتظار نیست که این دیدارها با تلاش ها برای کاهش تنش میان ایران و عربستان در ارتباط باشد.)

از زمان قطع روابط ایران و عربستان برخی کشورها از جمله پاکستان و کویت پیشنهادهایی را برای میانجی‌ گری و کاهش تنش میان دو کشور ارائه کرده ‌اند.

عراق نیز از آن زمان تلاش ‌هایی را در این زمینه انجام داده و آن طور که «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق در ژانویه اعلام کرده بود از زمان قطع روابط ایران و عربستان با میانجی ‌گری بین دو کشور، پیام‌ هایی را میان این دو رد و بدل کرده است.

قاسم الاعرجی تاکید دارد که موضوع میانجی گری پیشتر از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» شخص پادشاه عربستان نیز مطرح شده بود و کشورش معتقد است روابط دوستانه ایران و عربستان به تامین امنیت در منطقه کمک می‌ کند.

چندی پیش معاون وزیر خارجه ایران هم از توافق اولیه با عربستان سعودی برای بازدید از سفارتخانه‌ ها خبر داده بود و در عین حال گفته بود هیچ مذاکره مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد، و موضوعات ضروری از مجاری دیپلماتیک و به شکل غیرمستقیم حل می‌ شود.

گرچه وزرای خارجه ایران و عربستان از زمان قطع روابط در یکی نشست‌ های بین ‌المللی مربوط به بحران سوریه با هم حضور داشته‌ اند، اما تنها مواجهه رودرروی آنها، چندی پیش و در حاشیه نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری‌ های اسلامی در شهر «استانبول» ترکیه صورت گرفت که گفته می شود دو طرف گفت ‌و گوی کوتاهی با هم داشته ‌اند.

 

مناقشه قطر

در حالی این گمانه زنی ها مطرح می شود که مناقشه میان قطر و بلوک به رهبری عربستان، حوزه خلیج فارس را وارد بدترین بحران در سال های اخیر کرده است.

بحران قطر، تنش میان ایران و عربستان را تحت الشعاع قرار داده است.

«سعد جواد» کارشناس علوم سیاسی در دانشکده اقتصاد لندن گفت: «اگر عربستان سعودی در مورد ارتباط قطر با ایران، در مناقشه با این کشور باشد، چگونه از عراقی ها خواستار میانجی گری شده است؟»

جواد گفت عربستان می تواند از کویت یا عمان به عنوان کشورهایی بی طرف تر که روابط خوبی هم با ایران دارند، تقاضای وساطت کند.

روابط ایران و عربستان از زمان حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شد و از آن زمان دو کشور تنها در ماه‌ های اخیر مذاکراتی را برای از سرگیری اعزام زائران ایرانی به مراسم حج داشته ‌اند.

ایران اخیرا گروهی از دیپلمات‌ هایش را برای پیگیری امور زائران اعزام ‌شده راهی عربستان کرد.

ایران و عربستان هر دو یکدیگر را به ایجاد بی ‌ثباتی در منطقه، به‌ ویژه در مرزهای خود متهم می‌ کنند و آنها در سوریه و یمن هم اختلاف‌ هایی دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.