اویل پرایس در ادامه نوشت: ملک سلمان به مدت یک ماه کامل برای گذراندن مرخصی خود به مراکش رفت و زمام امور را به دست پسرش داد؛ امری که باعث شد موازنه های قدرت به شدت به نفع بن سلمان شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اسپوتنیک عربی در گزارشی نوشت: مساله ای وجود داشت که تا چند سال پیش فقط در حد تردید بود لیکن اخیرا به مساله یقینی تبدیل شده است. این توصیفی است که گزارش های رسانه ای آن را مطرح کردند که بر اساس آن پادشاه عربستان سعودی مجبور می شود که از پادشاهی کنار برود.

مجله اقتصادی«اویل پرایس»  که در زمینه اخبار کشورهای تولید کننده نفت در جهان تخصص دارد نوشت که وضع سلامتی ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان چه بسا باعث شود که به نفع  شاهزاده« محمد بن سلمان» ولیعهد کنار برود.

این مجله به نقل از منابع عربستانی که نام آنها را نبرد نوشت که اوضاع جسمی ملک سلمان باعث می شود که وی طی ماه های آینده مجبور می شود که از پادشاهی این کشور کنار برود.

این مجله انگلیسی در ادامه نوشت که سرنگونی  شاهزاده«محمد بن نایف» و تعیین محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد باعث شده است که  بن سلمان به شکل گسترده تری قدرت را به دست گیرد و پادشاه شدنش فقط مساله زمان است و به زودی رخ می دهد.

اویل پرایس در ادامه نوشت: ملک سلمان به مدت یک ماه کامل برای گذراندن مرخصی خود به مراکش رفت و زمام امور را به دست پسرش داد؛ امری که باعث شد موازنه های قدرت به شدت به  نفع بن سلمان شود.

تمرکز قدرت

این مجله که در زمینه اخبار انرژی در جهان فعالیت می کند گزارش خود را با این مساله مستدل کرد که بن سلمان پس از آن که وزارت کشور را از ماموریت های اصلی آن با ایجاد نهاد جدیدی به نام« دستگاه امنیت کشور» خلع سلاح کرد، قدرت را در دست پادشاه متمرکز کرد.

این مجله به نقل از منابعش نوشت که تمرکز کامل قدرت در دست پادشاه عربستان، به این دلیل صورت گرفت تا راه برای صعود بن سلمان هموار شود به ویژه آن که ملک سلمان از «آلزایمر»رنج می برد و کسی که کشور را اداره می کند ولیعهد است.

این منابع به این مجله انگلیسی گفتند که هدف از تمرکز قدرت در دست بن سلمان محدود کردن مخالفت های احتمالی صعودش در قدرت و پادشاه شدن است.

این منابع افزودند که بن سلمان با مخالفت های اندکی درباره شیوه رسیدگی اش به مساله سیاست خارجی رو به روست به ویژه آن که وزیر دفاع عربستان تمایل زیادی برای جنگ و تنش را چه در یمن و چه علیه قطر نشان داده است.

اویل پرایس در ادامه نوشت که تنها بحرانی که ممکن است بن سلمان با آن مواجه شود نبود توافق میان وی و هم پیمانانش غربی اش به ویژه ایالات متحده است که این اختلاف در بحران دیپلماتیک عربستان و متحدانش با قطر خود را آشکارا نشان داد.

این مجله انگلیسی در ادامه نوشت: ایالات متحده آمریکا در استقبال از بن سلمان سرد برخورد کرد و دلیل این سردی نیز این است که آمریکایی ها شاهزاده محمد بن نایف را ترجیح می دادند زیرا مسئولان آمریکایی مبارزه با تروریسم به وی علاقه زیادی داشتند  و به وی به عنوان همپیمان مورد اعتماد ایالات متحده آمریکا در منطقه نگاه می کردند.

آخرین مرخصی

از سوی دیگر، روزنامه روسی «وستی اکانومیکا» نوشت که مرخصی ملک سلمان در مراکش چه بسا آخرین مرخصی وی به عنوان پادشاه عربستان است به دلیل آن که اوضاع جسمی اش رو به وخامت رفته است.

این روزنامه روسی نوشت که این امر باعث می شود که پادشاه عربستان سعودی از کرسی پادشاهی کنار می رود.

این روزنامه روسی در ادامه نوشت که ولیعهد جوان 31 ساله در آینده اقدام به اصلاحات و تغییرات گسترده ای در دستگاه امنیتی بکند تا با هر گونه مخالفتی که ممکن است باعث ایجاد نگرانی از انتقال«شفاف» قدرت از پادشاه عربستان به پسرش شود را از بین ببرد.

این روزنامه روسی نوشت: این احتمال بسیار قوی است که پادشاه عربستان اقدام به سازماندهی دوباره پیکره وزارت کشور و دستگاه امنیتی بکند و این سازماندهی را خود بن سلمان انجام می دهد تا قدرت به شکل بزرگتری در دستانش قرار گیرد آن هم پیش از آن که به شکل رسمی قدرت را به دست گیرد.

«شرلین هنتر» استاد علوم سیاسی در دانشگاه« جورج تاون» به روزنامه روسی گفت که برخی از کارشناسان بر این مساله توافق دارند که تأثیر روزافزون صعود بن سلمان چه بسا منجر به مواجه شدید با ایران شود.

هنتر تأکید کرد که رویکرد عربستان سعودی برای ادامه جنگ در یمن فاش می کند که تنش با ایران  ادامه پیدا کند و روابط میان عربستان و ایران شکل خطرناکی به خود می گیرد و تلاش می کند که در امور داخلی ایران دخالت کند و این امر به شکل منفی بر همه منطقه بازتاب پیدا می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.