آشفتگی و آشوب شدیدی در میان مسئولان ارشد سیاست خارجی و اطلاعاتی آمریکا دیده می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی روز دوشنبه اعلام کردند با توجه به افزایش ناکامی های مسئولان سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در عرصه سیاستگذاری و بروکراسی و همچنین نداشتن استقلال کافی فرسایش در سیاست خارجی و اطلاعاتی آمریکا تشدید شده است.

به گفته این مقامات، اختلاف نظر میان مسئولانی که به دیدگاه های بین المللی و حفظ نقش سنتی پیشتازی آمریکا در جهان باور دارند از یک سو و حامیان رویکرد «اول آمریکا» از سوی دیگر باعث شده است مسئولان سیاست خارجی و اطلاعاتی آمریکا دچار فرسایش شوند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به دوستان خود اعلام کرده است اگر بتواند یک سال دیگر در سمت خود دوام بیاورد شانس آورده است؛ این در حالی است که دو مقام دیگر دولت آمریکا نیز اعلام کردند «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی این کشور از آنچه که آن را ساختار شکنی و بی نظمی در خصوص مسائل سیاستگذاری مهم در کاخ سفید توصیف کرده، ناراضی است.

یک منبع آگاه به اوضاع نیز در این باره به خبرگزاری رویترز اعلام کرد تیلرسون «از نداشتن خودمختاری، استقلال و کنترل بر وزارتخانه خود و همچنین ناتوانی در انجام وظیفه به شکلی که به صورت سنتی انجام می شد، بسیار نگران است».

این منبع آگاه گفت وی هیچ اخباری در خصوص احتمال کناره گیری تیلرسون از سمت خود نشنیده است، اما افزود: «به نظر نمی رسد اوضاع رو به بهبود باشد، و از برخی جهات حتی به نظر می رسد رو به وخامت باشد.»

«آر. سی. هاموند» سخنگوی تیلرسون این موضوع را تکذیب کرد که وی به کناره گیری فکر می کند، یا آنکه ناخرسندی های وی غیر قابل تحمل شده است. او افزود تیلرسون «دلایل بسیار زیادی برای ادامه فعالیت در سمت خود دارد، و همه این دلایل برای آمریکا مهم است.»

تیلرسون هفته گذشته به یک پیروزی در عرصه سیاست گذاری دست یافت، زمانی که دولت آمریکا تایید کرد ایران به توافق هسته ای سال 2015 پایبند بوده است.

یک مقام دیگر آمریکایی به شرط ناشناس ماندن گفت با این حال تیلرسون از انتقادات گسترده ترامپ و همچنین «استیو بانون» استراتژیست ارشد و «سباستین گورکا» مشاور کاخ سفید ناخرسند شده است.

اما هاموند اختلاف میان تیلرسون و ترامپ بر سر تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای را رد کرد و گفت: «من وجود این تنش ها را رد می کنم.»

ماه گذشته پس از آنکه عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط با قطر را به بهانه حمایت دوحه از تروریسم و گروه های افراطی قطع کردند، تیلرسون از این کشورها خواست حصر قطر را کاهش داده و از دو طرف خواست به بحران پایان دهند.

اما 90 دقیقه بعد ترامپ قطر را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرد و اعلام کرد که به اقدام علیه قطر کمک کرده است.

از سوی دیگر، وب سایت پولیتیکو ماه گذشته گزارش داد که تیلرسون از «جانی د استفانو» مسئول کارکنان دفتر ریاست جمهور عصبانی است زیرا وی با افراد پیشنهادی وی برای سمت های کلیدی در وزارت خارجه مخالفت می کند.

تیلرسون اخیرا به خبرنگاران درباره تفاوت حضور در وزارت خارجه با کار قبلی اش به عنوان مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل گفته بود: (در اکسون موبیل) تصمیم گیرنده نهایی بودم.

او گفت: «می دانستم که انتظار چه چیزی را داشته باشم و ما فرآیندها و تصمیم گیری های بسیار منظمی داشتیم. اما این موارد جزو ویژگی های دولت آمریکا نیست.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.