روزنامه الشرق الاوسط در خبری اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد این کشور زمام امور را به دست گرفت.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از توییتر روزنامه الشرق الاوسط عربستان، دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد که ملک« سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی امروز برای گذراندن تعطیلات خود به خارج از کشور سفر می کند.

ملک سلمان پیش از سفر به خارج از عربستان اداره امور کشور را به «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور واگذار کرد.

الشرق الاوسط در توییتر خود نوشت: خادم الحرمین اداره امور کشور و نظارت بر منافع ملت را به  شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد واگذار کرد.

در همین حال، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم روز گذشته در گزارشی نوشت که کسانی که از مسائل پنهان کاخ سلطنتی در عربستان سعودی با خبر هستند، احتمال کناره گیری ملک سلمان بن عبدالعزیز از پادشاهی به نفع محمد بن سلمان پسرش در ظرف زمانی که از پنج ماه بیشتر فراتر نمی رود آن هم پس از تعیین سرنوشت پرونده های بزرگ داخلی و منطقه ای را  بعید نمی دانند.

گام نخست برای آغاز مقدمات برای کناره گیری ملک سلمان از پادشاهی دور کردن  شاهزاده«محمد بن نایف» به شیوه خشن بود که رسانه های آمریکایی مانند«واشنگتن پست» و «نیویورک تایمز» از آن سخن گفتند.

گام بعدی سفر ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به شهر« طنجه» برای استراحت به مدتی نزدیک به دو ماه است تا اداره امور کشور را به عهده ولیعهد به همراه معاونان وفادار و نزدیکش واگذار کند که آنها را از هفته ها پیش در پست های حساس در کشور منصوب کرد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز و همراهان نزدیکش کار ولیعهد و تیم وی را زیر نظر می گیرند و در برخی از مواقع وی را هدایت می کنند و محمد بن سلمان در طول ماه آگوست تا پایان ماه سپتامبر پادشاه عملی عربستان سعودی خواهد بود. این دوره، دوره امتحان است تا ملک سلمان زمان دقیق چشم پوشی اش از کرسی پادشاهی به نفع پسرش تعیین کند.

شمارش معکوس برای چشم پوشی از ماه اکتبر تا پایان سال یا اول سال آغاز می شود. ملک سلمان در این مدت از کرسی پادشاهی کنار می رود و این تصمیم را با مصلحت عالی عربستان سعودی توجیه می کند.

بر اساس گفته های افراد آگاه به تحولات داخل کاخ سلطنتی عربستان که با روزنامه رأی الیوم گفت و گو کردند، ملک سلمان افکار عمومی عربستان را برای فرضیه چشم پوشی اش از پادشاهی آماده کرد؛ فرضیه ای که غیرمنتظره نخواهد بود بلکه عربستانی ها به عنوان اقدامی که ممکن است در هر لحظه رخ دهد، آن را می پذیرند.

ملک سلمان بن عبدالعزیز کشورهای بزرگ به ویژه ایالات متحده آمریکا و انگلیس را نیز در این زمینه آماده کرد و ریاض نمی تواند دست به این اقدام با این حجم بدون رایزنی دقیق با کاخ سفید، بزند زیرا ایالات متحده آمریکا در نهایت امر ضامن امنیت عربستان در مواجهه ایران است!

همین منابع تأکید می کنند که ریاض نمی تواند بدون رایزنی با کاخ سفید و پنتاگون تصمیم استراتژیک اتخاذ کند.

در همین حال، شاهزاده های پرنفوذ تصمیم خود را در مساله حساس و آن اینکه چه کسی ولیعهد دوران ملک« محمد بن سلمان» در آینده می شود، قطعی نکرده اند و شاهزاده ها سر یک تصمیم باقی نمانده اند و خواستار گشایش بیشتر به روی شاهزاده های نسل سوم، نوه های پادشاه موسس هستند لیکن مهندسی خانوادگی تا کنون پاسخ شفافی نداده است.

ملک سلمان پادشاه عربستان در دستوری پادشاهی که صادر کرد، سیستم اساسی حاکمیت را تغییر داد و تأکید کرد که ولیعهد باید از یکی از شاخه های خاندان حاکم باشد و از نسل ملک«عبدالعزیز آل سعود» پادشاه موسس عربستان باشد.

 منابع عربستانی تأکید کردند که اکنون بزرگترین دغدغه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تعیین جانشین برای ولیعهد در سریع ترین زمان ممکن است که در صورت کناره گیری پدرش از قدرت ولیعهد شود. اکنون رایزنی های گسترده ای با برخی از نزدیکان به وی در خاندان حاکم در جریان است. این منابع به نقل از افراد نزدیک به بن سلمان تصریح کردند که وی می خواهد دایره خشم کنونی که در اثر سرنگونی «محمد بن نایف» از ولیعهدی به شیوه« شوک زا»توسط خودش به وجود آمده، گسترش نیابد.

کارشناسان امور عربستان در اطلاعاتی که توسط رسانه های آمریکایی به بیرون درز داده شد، فاش کردند که « مخالفت های بی صدا» اکنون در میان خاندان حاکم در حال قدرت گرفتن و افزایش قدرت است که سه شاهزاده که حاضر به بیعت با شاهزاده بن سلمان به عنوان ولیعهد نشدند، نماینده آن هستند و اینها نماینده شاخه های مهم در این خاندان هستند مانند شاهزاده« احمد بن عبدالعزیز» وزیر سابق کشور و یکی از شخصیت های«شاخه سدیری ها»، شاهزاده «عبدالعزیز بن عبدالله» معاون وزیر خارجه و نماینده شاخه ملک« عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق و گارد ملی در شورای بیعت و شاهزاده «محمد بن سعد» معاون امیر منطقه ریاض که در میان شاهزاده های غیر« سدیری»دارای محبوبیت است و نیز شاخه شاهزاده های غیر از نسل پادشاه موسس.

همچنین اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه پادشاه عربستان سفرش به طنجه برای گذرندان تعطیلات را به مدت چهار روز به تأخیر انداخت و این تأخیر این گونه تفسیر شد تا زمان بیشتری برای توافق بر سر اسم جانشین ولیعهد و اعلام رسمی آن پیش از سفرش داده شود لیکن این تفسیر در چارچوب « گمانه زنی ها»است و هیچ نشانه رسمی یا شبه رسمی برای آن وجود ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.