با توجه به تحولات اخیر در کاخ سفید، اگر رکس تیلرسون زودتر از موعد وزارت خارجه آمریکا را ترک کند، جای تعجب نخواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ‌ان ‌ان گزارش داد به دنبال انتشار گمانه زنی هایی در خصوص استعفای احتمالی وزیر خارجه آمریکا، چندین هفته گفت ‌و گو با نزدیکان «رکس تیلرسون» در خارج از شهر «واشنگتن» این نتیجه گیری را در ذهن تداعی می کند که او به رغم نارضایتی قصد دارد در این سمت، دست کم تا پایان سال بماند. این امر باعث می شود تا تلاش‌ ها برای سازماندهی مجدد وزارت خارجه ادامه یابد.

اما دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، به سی‌ ان ‌ان گفته اند که اگر تیلرسون زودتر وزارت خارجه آمریکا را ترک کند، تعجب نخواهند کرد.

این دو منبع از مکالمات تیلرسون با دوستانش در خارج از واشنگتن مطلع بودند. هر دوی آنها گفتند، نارضایتی تیلرسون تشدید شده و او تردید دارد که تنش های او با کاخ سفید به این ‌زودی فروکش کند.

آنها همچنین در پاسخ به اینکه آیا تیلرسون به دنبال یک استراتژی خروج است، گفته اند که رخ دادن این مساله پس از یک هفته سخت دور از انتظار نیست.

تیلرسون فهرست بلندی از اختلافات با کاخ سفید دارد که شامل بحث ‌های جدید درباره سیاست واشنگتن در قبال ایران و کارکنان می ‌شود.

نشریه فارن پالیسی روز جمعه در گزارش اختصاصی به نقل از سه منبع نزدیک به کاخ سفید که به نام‌ های آنها اشاره ای نشده از نارضایتی ترامپ از وزیر خارجه ‌اش خبر داده بود.

در گزارش این نشریه اشاره شده بود که ترامپ در پی این نارضایتی از گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید خواسته است تا به دنبال تهیه پرونده ‌ای بالقوه برای اثبات عدم پایبندی ایران به مفاد برجام در مهلت 90 روزه آینده باشند.

فارن پالیسی نام و نشان منابع خود را منتشر نکرده، اما توضیح می ‌دهد که از سه منبع یا برای مشارکت در این کار دعوت شده،‌ یا از تصمیم رئیس‌ جمهور در این باره خبردار شده ‌اند.

نشریه فارن پالیسی در گزارش روز جمعه خود در همین زمینه می ‌گوید که ترامپ از همین امر ناخشنود است و علاقه داشته است که گزینه «اعلام عدم پایبندی تهران» به برجام را نیز داشته باشد.

طبق گزارش فارن پالیسی، ترامپ معتقد است که وزارت خارجه آمریکا و در راس آن «رکس تیلرسون» وزیر خارجه در این کار ناکام بوده و شکست خورده است. بنابراین ترامپ سه ‌شنبه هفته گذشته به گروهی در کاخ سفید این ماموریت را داده است که مطمئن شوند در مهلت 90 روزه آینده این اتفاق تکرار نخواهد شد.

این گزارش می ‌گوید که ترامپ در ماه آوریل یعنی همان سه ماه پیش از تیلرسون خواسته است که از جمله با متحدان خارجی آمریکا گفت و گو کرده و مطمئن شود که آنها هم در کنار آمریکا هستند، اما به گفته یک منبع تیلرسون هیچ کاری نکرد.

به گفته این منابع، هنوز برای نتیجه‌ گیری درباره این خط‌ مشی تازه زود است و جزئیات بیشتر احتمالا پس از جلسه‌ ای مشخص خواهد شد که قرار است اوائل هفته آینده برگزار شود.

فارن پالیسی به نقل از مشاور رسانه‌ ای تیلرسون ناتوانی او در پاسخ به این گونه پرسش‌ ها را تکذیب می‌ کند.

بنابراین با توجه به استعفاهای اخیر، استعفای ناگهانی وزیر خارجه آمریکا نیز بعید به نظر نمی رسد.

در تازه ترین مورد رئیس‌ جمهور آمریکا توصیه مشاوران ارشد درباره عدم استخدام «آنتونی اسکاراموچی» به عنوان مدیر ارتباطات را نادیده گرفت و در پی آن، «شان اسپایسر» از مقام سخنگویی کاخ سفید استعفا کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.