اگر دولت افغانستان نیروهای بیشتری را به شهرستان‌ ها اعزام نکند و تغییری در سیاست‌ های خود در این مناطق نیاورد، مراکز دولتی بیشتری سقوط خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد سومین شهرستان افغانستان در یک روز به دست طالبان افتاده است.

در پی تهاجم گسترده گروه طالبان، مرکز شهرستانی در ولایت‌ «غور» در افغانستان نیز به دست این گروه افتاد.

«غلام ناصر خاضع» والی غور گفت که به دنبال حمله گروه طالبان به مرکز شهرستان «تیوره» در ساعت 9 صبح روز یکشنبه به وقت محلی نیروهای دولتی مجبور به عقب ‌نشینی شدند و مراکز دولتی به دست طالبان افتاده است.

خاضع افزود که حملات شدید گروه طالبان از ساعت‌ های نخست دیشب آغاز شد و صبح امروز مرکز این شهرستان به دلیل تهاجم گسترده طالبان، نتوانست مقاومت کنند.

والی غور گفت طالبان از سال گذشته چند بار به مرکز شهرستان حمله کرده بودند و هفته پیش هم حملات شدیدی را علیه نیروهای دولتی سازمان دادند، اما عقب زده شدند.

خاضع گفت که تا حال درباره تلفات این درگیری اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

طالبان هم در بیانیه ای از اشغال شهرستان تیوره خبر داد. در این بیانیه آمده است 46 نیروی افغان کشته شدند. هیچ منبعی برای تایید تعداد کشته شدگان وجود ندارد.

این در حالی است که بامداد امروز شهرستان «کوهستانات» ازتوابع استان «سرپل» نیز به اشغال طالبان درآمد.

پیشتر نیز شب گذشته عناصر طالبان از تاریکی شب سوء استفاده کرده و و مرکز شهرستان «فاریاب» در شمال این کشور را تحت اشغال خود در آوردند.

«عبدالکریم یورش» سخنگوی فرماندهی پلیس فاریاب با تایید این خبر گفت که نیروهای امنیتی ساعت 2 بعد از نیمه شب روز یکشنبه به وقت محلی از مرکز این شهرستان عقب‌ نشینی کردند.

یورش افزود که در حال حاضر نیروهای دولتی در حدود یک کیلومتری مرکز «لولاش» خط دفاعی گذاشته و نبرد سنگینی بین دو طرف جریان دارد.

سخنگوی پلیس فاریاب گفت که نیروهای امنیتی فاریاب خواستار اعزام نیروهای کمکی زمینی و هوایی از پایتخت شده و تا ساعاتی دیگر نیروهای تازه‌ نفس به این منطقه خواهند رسید.

به گفته او، در نبرد دیشب دو نفر از نیروهای امنیتی کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند. سخنگوی پلیس فاریاب تلفات گروه طالبان را ده ها نفر خواند.

گروه طالبان هم پیشتر گفته بودند که مرکز شهرستان لولاش را به تصرف خود درآورده است.

لولاش از چند هفته پیش تحت حملات شدید گروه طالبان قرار داشت. طالبان چند بار به این منطقه حمله کرد و در مورد آخر که هفته پیش رخ داد، تلفات قابل توجهی به هر دو طرف نبرد وارد شد.

پلیس فاریاب می‌گوید طالبانی که به لولاش حمله کرده ‌اند، دارای منابع حمایتی در ولایت‌ های «بادغیس»، غور و «سرپل» هستند.

سخنگوی ولایت فاریاب گفت که در حال حاضر نیروهای دولتی در هشت شهرستان این ولایت درگیر جنگ با گروه طالبان هستند، اما به جز لولاش، مراکز هیچ‌ یک از این شهرستان‌ ها به دست طالبان نیست.

«محمد سمیع خیرخواه» رئیس شورای ولایتی فاریاب گفت که قبلا به مقام ‌های دولتی هشدار داده بود که شهرستان لولاش و چهار شهرستان دیگر در معرض خطر قرار دارند، اما مقام‌ ها به هشدار او توجهی نکرده بودند.

خیرخواه افزود که درست نیست که دولت در هر منطقه ‌ای که با حملات هزار نفری طالبان مواجه است، تنها 30 یا 40 سرباز مستقر کند.

رئیس شورای ولایتی فاریاب تاکید کرد که اگر دولت نیروهای بیشتری به شهرستان‌ های «غورماچ»، «خواجه‌ سبزپوش»، «دولت‌آباد» و «شیرین ‌تگاب» نفرستد و تغییری در سیاست‌ های خود در این مناطق نیاورد، این مناطق هم سقوط خواهد کرد.

در عین حال یک مقام ارشد پلیس افغانستان می ‌گوید طالبان دست کم هفت نفر از ده ها گروگانی که در چند روز گذشته ربوده، کشته است. همزمان 30 نفر از حدود 70 گروگانی که طی یک هفته گذشته ربوده شده بودند آزاد شده اند اما از سرنوشت دست کم 30 نفر دیگر خبری در دست نیست.

روز شنبه گزارش شد که گروه طالبان از سه روستای شهرستان «شاولیکوت» در شهر «قندهار» حدود 70 غیرنظامی را ربوده ‌اند.

بنابر گزارش ‌ها، گروگان گیری گسترده اخیر در پی عملیات سازمان یافته طالبان در محدوده بزرگراه قندهار-ارزگان رخ داده است.

رسانه‌ های محلی افغانستان گزارش کرده اند که طالبان این روستاییان را به اتهام همکاری با دولت گروگان ‌گرفته است.

در روزهای اخیر طالبان چندین حمله در شمال افغانستان ترتیب داده بود و موجب مسدود شدن موقت بزرگراه اصلی میان شهر «کابل» و شمال افغانستان شد. این حملات نشان می دهد که طالبان تلاش دارد نه تنها بر نیروهای دولتی و پلیس در سراسر کشور فشار آورد؛ نه فقط بر مقر آنها در جنوب و شرق افغانستان.

در همین حال، سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود اعلام کرده شمار جان ‌باختگان درگیری ‌های داخلی افغانستان در شش ماهه اول سال جاری میلادی از مرز 1600 نفر گذشته است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.