یک نویسنده و روزنامه نگار اسپانیایی تأکید کرد که ولیعهد عربستان سعودی ممکن است فاجعه هایی را برای کشورش به بار بیاورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک عربی در گزارشی نوشت: «آنخلس اسپینوزا» نویسنده و روزنامه نگار اسپانیایی در مقاله ای در روزنامه ال پائیس نوشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی جوانی بی تجربه است و ممکن است که فاجعه هایی را برای کشورش به بار بیاورد.

اسپینوزا در ادامه نوشت: شاهزاده بن سلمان اقدامات گسترده ای را در زمینه روابط عمومی در اروپا انجام داد تا خودش را به غرب معرفی کند و روزنامه نگارانی که با وی گفت و گو کردند بر این باورند وی  پادشاهی را به ارث می برد و شخصی بلندپرواز و آماده در پیش گرفتن افکار جدید است به رغم آن که با تهور فعالیت می کند.

در این مقاله آمده است که ملک« سلمان بن عبدالعزیز» پسرش محمد را برای پست پادشاهی آماده کرده است به همین دلیل وی را به عنوان وزیر دفاع تعیین کرد و در سن 29 سالگی کم سن و سال ترین وزیر دفاع در جهان شد. این علاوه بر دیگر پست هایی است که به وی داده شد. ملک سلمان همچنین راه را برای پادشاهی پسرش محمد هموار کرد زمانی که برادر تنی خود یعنی شاهزاده«مقرن» را از ولیعهدی برکنار کرد و شاهزاده«محمد بن نایف» را به عنوان ولیعهد انتخاب کرد و شاهزاده محمد بن سلمان را به عنوان جانشین ولیعهد که پستی جدید در عربستان بود، تعیین کرد، سپس به وی عنصر کنترل و هدایت عربستان یعنی شرکت نفتی« آرامکو» را داد.

در این مقاله آمده است که شاهزاده بن سلمان اختلافاتی میان خودش و میان دیگر شاهزاده های خاندان حاکم به ویژه محمد بن نایف ،پسرعمویش، به ویژه به دلیل جنگی که علیه یمن در ماه مارس سال 2015 به راه افتاد و این شاهزادگان وی را مسئول این جنگ به دلیل «وزیر دفاع» بودنش می دانند.

اسپینوزا در ادامه نوشت که محمد بن سلمان خودش را در دایره توجه قرار داد به ویژه زمانی که چشم انداز 2030 برای سازماندهی دوباره پیکره اقتصاد این کشور و پایان تکیه به نفت خام را در سال گذشته ارائه کرد.

در این چشم انداز نقش بخش دولتی کم می شود و سرمایه گذاری بخش خصوصی تقویت می شود و نیز سرمایه گذاری رفاهی برای عربستان به مانند ایجاد سالن های سینما در عربستان تشویق می شود و این ایده ای است که توسط جوانان و بازرگانان و نیز لیبرال ها به رغم خشم موسسات و نهادهای دینی محافظه کار تندرو، مورد استقبال قرار گرفت.

این نویسنده اسپانیایی در پایان نوشت که محمد بن سلمان، شیخ«محمد بن زاید» امیر ابوظبی و دولت امارات متحده را الهام بخش خود می داند و تنها چیزی که شاهزاده سلمان اکنون کم دارد این است که به بهبود اوضاع حقوق بشر و نیز بهبود اوضاع زنان در این کشور توجه کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.