بن سلمان باید سه گام بردارد تا به خواسته و آرزویش برسد لیکن اکنون می تواند دو تا را یکی کند و فقط دو گام باقی می ماند تا بردارد و پادشاه شود.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک عربی در گزارشی نوشت: «سایمون هندرسون» کارشناس آمریکایی در تحلیلی فاش کرد که سه اقدام باقی مانده است تا شاهزاده «محمد بن سلمان» به عنوان پادشاه اعلام شود.

هندرسون که کارشناس در پژوهشکده «واشنگتن» و مدیر برنامه خلیج فارس و سیاست انرژی در این پژوهشکده و متخصص در امور عربستان سعودی است، گفت که شاهزاده جوان 31 ساله عربستان سعودی با سرعت موشک در حال رسیدن به  کرسی پادشاهی عربستان است.

وی افزود که بن سلمان باید سه گام بردارد تا به خواسته و آرزویش برسد لیکن اکنون می تواند دو تا را یکی کند و فقط دو گام باقی می ماند تا بردارد و پادشاه شود.

هندرسون در روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکایی نوشت که ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در عمل یک نوار ویدیوئی در هفته های اخیر ضبط کرده است تا قدرت را به پسرش منتقل کند لیکن مسئولان عربستانی این گونه گزارش ها و خبر ها را تکذیب کرده و تأکید کردند که ملک سلمان در سلامتی کامل به سر می برد.

3 گام

و اما درباره سه گامی که بن سلمان باید بردارد تا به پادشاهی برسد، هندرسون گفت که این سه گام عبارتند از:

گام اول: تعیین شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان نخست وزیر به جای پست کنونی اش که معاون نخست وزیر است توسط پادشاه عربستان سعودی؛ امری که باعث می شود که بن سلمان بتواند مسئولیت دستگاه جدید سازمان امنیت عربستان را که همه ماموریت های امنیتی اصلی را پس از خارج کردن این ماموریت از دایره اختیارات وزارت کشور به عهده دارد را به دست می گیرد.

گام دوم: برکناری شاهزاده« متعب بن عبدالله» فرمانده گارد ملی و ادغام گارد ملی در ارتش عربستان که تحت فرماندهی ولیعهد به عنوان وزیر دفاع است.

گام سوم: چشم پوشی ملک سلمان از پادشاهی به نفع پسرش شاهزاده محمد بن سلمان بنابر دلایل پزشکی امری که قانون شورای بیعت عربستان اجازه آن را داده است.

هندرسون در این زمینه گفت که آن چه باعث می شود گام سوم تقویت شود این است که ملک سلمان 31 ساله به نظر می رسد که در اغلب مواقع آشفته است و از دوران آگاهی کوتاه مدت برخوردار است و همین امر باعث می شود که برای دیدار کنندگان یک مساله را چند بار تکرار کند و نیاز به یک مانیتور رایانه دارد تا به مسائلی که قرار است در گفت و گوهایش با دیدارکنندگان مطرح کند، بپردازد.

وی افزود که زمانی که ملک سلمان برای آخرین بار به واشنگتن سفر کرد، هیات همراهش با خود وسایل و اثاثیه مخصوص به وی را آوردند تا هتل محل اقامتش برایش قابل سکونت شود.

موانع پنهان

لیکن این کارشناس آمریکایی نسبت به «مخالفت های پنهان» که باعث می شود که راه بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی هموار نشود و می توان آنها را «موانع پنهان» نامید، هشدار دارد.

وی اشاره کرد که شیوه ای که درباره چگونگی مجبور کردن شاهزاده« محمد بن نایف» ولیعهد سابق برای چشم پوشی از ولیعهدی فاش شده، به نظر می رسد که به عمد توسط هواداران بن نایف فاش شده است و گمانه زنی ها به میزان قدرت مخالفان محمد بن سلمان داخل خاندان حاکم اشاره دارد.

هندرسون همچنین فاش کرد که نوار های ویدیوئی جدیدی وجود دارد که توسط شاهزاده« احمد» برادر کوچک پادشاه عربستان به بیرون درز داده شد که در یکی از این نوارهای ویدیوئی آمده است که در اتاق استقبال فقط دو عکس در پشت دیده می شود یکی برای « عبدالعزیز آل سعود» پادشاه موسس و دیگری برای ملک سلمان است که این اختلال پروتکلی بزرگی به شمار می رود زیرا همه به وجود عکس ولیعهد در کنار عکس پادشاه عربستان عادت کرده اند لیکن عکس محمد بن سلمان در پشت وجود نداشت و این یک پیام ضمنی برای مخالفان وی برای به عهده گرفتن ولیعهدی است.

در این نوار شاهزاده متعب بن عبدالله و تعدادی از شاهزاده ها دیده می شوند که در اتاق نشست برگزار کرده اند بدون آن که دلایل این نشست مشخص باشد.

هندرسون در ادامه گفت: همچنین نام سه شاهزاده  از 34 عضو شورای بیعت که حاضر به بیعت با بن سلمان نشدند، نیز فاش شد که عبارتند از: «احمد بن عبدالعزیز»، وزیر سابق کشور، شاهزاده «عبدالله بن عبدالعزیز»، نماینده خاندان ملک«عبدالله»پادشاه  سابق عربستان و «محمد بن سعد» معاون امیر ریاض. مخالفت این شاهزادگان این مساله را نشان می دهد که اینها نمایندگان جریان های مهمی در خاندان حاکم هستند و نیروی فشار و مانع بزرگی در برابر بن سلمان برای بالا رفتن از پله های قدرت و پادشاه شدنش شکل می دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.