یک رسانه آمریکایی با تایید سخنان وزیر خارجه ایران، دولت ترامپ را به نقض برجام متهم کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رسانه اینترنتی وکس مدیا آمریکا در گزارشی نوشت: ایران آمریکا را به نقض توافق هسته ای دو کشور متهم کرده است. حق با تهران است و این کار می تواند عواقب جدی برای آینده این توافقنامه داشته باشد.

این بحث به نشست سران ناتو در ماه مه در شهر «بروکسل» پایتخت بلژیک باز می گردد؛ زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از برخی از نزدیک ترین متحدان اروپایی واشنگتن خواست تا قراردادهای جدید تجاری با ایران را لغو کنند.

مشکل اینجا است، چرا که توافق هسته ای آمریکا و اتحادیه اروپا را در مسیر اجرای سیاست خاصی قرار می دهد که به طور مستقیم به سمت عادی سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران پیش می رود؛ مادامی که تهران به توافق هسته ای متعهد باشد. اوایل این هفته، دولت آمریکا با اکراه اذعان کرد که ایران به این توافق پایبند بوده است.

با این حال، فشار ترامپ برای توقف روابط تجاری رو به رشد ایران با اروپا خشم تهران را برانگیخته است تا جایی که مقامات این کشور آمریکا را به نقض توافق متهم می کنند.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در مصاحبه با «فرید زکریا» در سی ان ان با اشاره به تلاش ترامپ در طول اجلاس گروه 20 گفت: «آمریکا شکست خورده است برای پیاده سازی فناوری اطلاع در شهر «هامبورگ» آلمان برای فشار آوردن بر رهبران دیگر کشورها برای توقف تجارت با ایران گفت: «آمریکا در ایفای نقش خود در پایبندی به این توافق شکست خورده است.»

گفته های ظریف بر اساس شایعات نیست، بلکه مستقیما توسط کاخ سفید تایید شده است.

«سارا هاکبی ساندرس» سخنگوی کاخ سفید در حالی که فهرست دستاوردهای ترامپ در طول اجلاس سران گروه 20 را بر می شمرد، اعلام کرد که ترامپ در حاشیه این اجلاس تلاش کرد شماری از رهبران خارجی قدرتمند را به توقف تجارت با برخی کشورها به خصوص ایران وادار کند.

این دقیقا برخلاف تلاش های«جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما است. او در تلاش برای افزایش اثر بخشی توافق جدید، فعالانه سرمایه گذاران اروپایی را به انجام کسب و کار با ایران و کمک به رونق اقتصاد این کشور فرا می خواند.

اما اکنون کاخ سفید فعالانه تلاش می کند روابط اقتصادی ایران با کشورهای خارجی را محدود کند و تهران حق دارد از آمریکا عصبانی باشد.

«ریچارد نفیو» هماهنگ کننده سیاست تحریم ها در وزارت خارجه آمریکا در دوران یاست جمهوری اوباما گفت که ایران حق دارد.

نفیو که در حال حاضر کارشناس ارشد در دانشگاه «کلمبیا» است، گفت: «اگر او واقعا در اجلاس گروه 20 گفته باشد «با ایران تجارت نکنید» من فکر می کنم ایرانیان حق دارند معترض باشند.»

او افزود: «این کار نقض روح برجام است. بر اساس یک مرور ساده از متن توافق هسته ای، می توان دریافت که امریکا از تعهدات خود تخلف کرده است.»

هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اقدامات ترامپ به کمیسیون مشترک نظارت بر برجام شکایت خواهد کرد یا خیر. این کمیته از کشورهای مذاکره کننده توافق هسته ای تشکیل شده است: آمریکا، چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان.

شکایت ایران تاثیر فوری نخواهد داشت اما در دراز مدت، اقدامات ترامپ، امکان خروج ایران از توافق را تسهیل خواهد کرد و ایران این استدلال را مطرح خواهد کرد که چون واشنگتن وقیحانه پیمان را نقض می کرد، هیچ چاره ای برای تهران باقی نمانده بود. نفیو می گوید: «این همه چیز در مورد پیش بینی در صورت احتمال خروج از توافق است.»

و موضوع خنده دار اینجاست که ترامپ به طور مداوم ایران را به نقض توافق متهم می کند و در مبارزات انتخاباتی خود بارها به این توافق حمله کرد. اما رفتار او می تواند در نهایت کاسه صبر ایران را لبریز کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.