با انتشار گزارش هک شدن شبکه الجزیره توسط امارات متحده عربی، این سوال مطرح شده که آیا این کشور در پشت پرده تنش میان قطر و عربستان بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: مقام های اطلاعاتی آمریکا براساس ارزیابی های خود می ‌گویند که امارات رسانه های دولتی قطر را هک کرده بود تا اظهارات دروغ را به امیر قطر نسبت دهد.

شب گذشته روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که امارات متحده عربی، هک کردن وب سایت شبکه خبری دولت قطر (الجزیره) را سازماندهی کرده است.

بر این اساس گفته می شود که امارات متحده عربی یک داستان دروغ را به عمد روی وب سایت شبکه الجزیره قرار داده است که موجب بروز بحران کنونی بین قطر و چند کشور عربی شده است.

گزارش روز یکشنبه واشنگتن پست، به سرعت از سوی سفارت امارات در شهر «واشنگتن» دروغ خوانده شد. «یوسف العطیبه» سفیر امارات در آمریکا گفت که اطلاعات مطرح شده در روزنامه واشنگتن پست مبنی بر طراحی حمله سایبری از سوی امارات به آژانس خبری قطر در اواخر مه واقعیت ندارد. سفیر امارات در صفحه «توییتر» سفارت نوشت: «مطالب واشنگتن پست دروغ است. امارات به هیچ وجه در حمله سایبری به آژانس خبری دست نداشته است». وی در ادامه اشاره کرد که قطر از فعالیت های افراطی گرایان حمایت مالی کرده و امکانات و فرصت هایی را برای آنها فراهم می کند.

در 2 ژوئن (12 خرداد) گزارش شده بود که به دنبال درخواست دولت قطر از اداره تحقیقات مرکزی آمریکا در مورد «حملات سایبری»، یک تیم از کارشناسان اف ‌بی ‌آی به قطر رفته ‌اند. واشنگتن ‌پست می ‌نویسد مقام‌ های آمریکایی، هفته گذشته برآوردهای تازه ‌ای از اطلاعات به‌ دست آورده اند که حاکی‌ است «مقام‌های ارشد دولت امارات، در 23 مه (2 خرداد) در مورد این موضوع گفت‌ و گو کرده‌ اند». حملات سایبری یک روز بعد انجام شد و یک مطلب بر روی وب سایت این شبکه قرار گرفت که در آن به نقل از امیر قطر از اسرائیل و ایران تمجید شده بود. شبکه الجزیره اعلام کرد که وبسایت آن هک شده بود و سریعا گزارش را از روی سایت برداشت. اما عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب، خبرگزاری الجزیره را مسدود و در پی آن روابط دیپلماتیک خود را نیز با قطر قطع کردند.

مقام ‌های آمریکایی می ‌گویند مشخص نیست آیا هک وب‌ سایت‌ ها توسط امارات انجام گرفته و یا به گروه یا افرادی برای انجام آن پول پرداخت شده ‌است. همچنین مشخص نیست که آیا دیگر کشورهای عربی از جمله خود عربستان هم در پروژه هک مشارکت داشته ‌اند یا خیر.

سناریوی احتمالی این است که کشورهای امارات، عربستان سعودی و مصر با کمک یکدیگر این حمله سایبری را سازماندهی و عملیاتی کرده باشند.

روزنامه واشنگتن‌ پست نامی از مقام‌ های امنیتی طرف گفت‌ و گو با خود نبرده ‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.