چهار کشور تحریم کننده قطر که شمشیر را برای قطر از رو کشیده اند یعنی عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین پا را فراتر هم گذاشتند زمانی که اعلام کردند آمادگی آن را دارند که اسناد و مدارکی به جامعه جهانی بدهند که ثابت کند قطر از تروریسم حمایت کرده است و اشاره کردند که تحریم ها و مجازات هایی را علیه هر شرکتی که با قطری ها همکاری کند، اعمال می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به کشیده شدن نزاع و بحران میان عربستان و متحدانش با قطر به مساله ورزش و میزبانی جام جهانی فوتبال توسط قطر پرداخت و نوشت: گزارش خبری که پایگاه اینترنتی «ذا لوکال» سوئیس منتشر کرد و در آن سخنان منسوب به «جیانی انفانتینو»رئیس فدراسیون جهانی فوتبال«فیفا» بود که گفت شش کشور عربی تحریم کننده قطر نامه ای به این این فدراسیون ارسال کردند و در آن خواستار پس گرفتن میزبانی جام جهانی سال 2022 از قطر به موجب ماده 85 میثاق این فدراسیون شده و نسبت به خطراتی که امنیت و سلامت تماشاگران و بازیکنان در کشوری که پایگاهی برای تروریسم به شمار می رود، هشدار دادند ما را شگفت زده نکرد و تکذیب دریافت چنین نامه ای در این زمینه توسط سخنگوی فیفا نیز ما را شگفت زده نکرد؛ امری که باعث به وجود آمدن ابهاماتی درباره این مسأاله شد.

می گوییم این گزارش ما را شگفت زده نکرد آن هم جدای از صحت یا سقم آن، این را می گوییم زیرا چهار کشور تحریم کننده قطر که شمشیر را برای قطر از رو کشیده اند یعنی عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین پا را فراتر هم گذاشتند زمانی که اعلام کردند آمادگی آن را دارند که اسناد و مدارکی به جامعه جهانی بدهند که ثابت کند قطر از تروریسم حمایت کرده است و اشاره کردند که تحریم ها و مجازات هایی را علیه هر شرکتی که با قطری ها همکاری کند، اعمال می کنند.

آن چه اکنون رخ می دهد جنگ«سختی» است که از همه خطوط قرمز عبور کرده و بعید نمی دانیم که کسی که این خبر را به روزنامه الکترونیکی سوئیسی درز داده به دنبال آن بود که فیفا را در عمل انجام شده قرار دهد ولی فیفا عقب نشسته و رسیدن چنین نامه ای را تکذیب کرده است و همچنین قصد و نیت هایی جدی در این چارچوب وجود دارد و چه بسا رسما در روزها یا هفته های آینده این مساله مطرح می شود به ویژه طی نشست دوره ای رسمی فیفا در «زوریخ» سوئیس.

زمانی که می گوییم این یک جنگ «سخت» است این توصیف را برای اغراق به کار نمی بریم. هر کسی جنگ رسانه ای که دو طرف به راه انداخته اند و شکست میانجی گری های عربی و بین المللی برای رسیدن به آتش بس، جدای از راه حل ها برای بحران را دنبال کرده باشد به خوبی درک می کند که روابط به طور کلی میان قطر و دشمنان چهارگانه اش قطع است و مرزهای زمینی و دریایی و هوایی بسته است و از مسئولان عربستانی و اماراتی شنیدیم که تأکید می کنند که تحریم ها برای چندین دهه و چه بسا تا ابد ادامه پیدا می کند و تدابیر شدیدتری در راه است.

بسیار دشوار است که میان سیاست و ورزش جدایی افکند و این دو را دور از هم دانست به رغم چیزهایی که در این زمینه گفته می شود و کشورهای خاورمیانه استثنا نیستند. اروپا در دوره حاکمیت نازی ها بازی های المپیک را تحریم کرد و مشارکت نظام نژاد پرست آفریقای جنوبی را در مسابقات بین المللی تحریم کرد و آمریکا هر گونه مسابقات مشابهی را در اتحاد جماهیر شوروی سابق تحریم کرد. همچنین عرب ها و هم پیمانان شریف آن ها دولت اشغالکر اسرائیل را تحریم کردند و مشارکتش در مسابقات آسیاسی را ممنوع کردند البته قبل از آن این ممنوعیت به شیوه غیر مستقیم و به بهانه امضای معاهده های صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها و میان دولت اشغالکر و کشورهای عربی مانند مصر و اردن ذوب شود.از تحریم اسرائیل توسط عرب ها چیزی جز بازیکنان شریف عرب نمانده که حاضر نیستند با همتاهای اسرائیلی خود در مسابقات بین المللی به میدان بیایند.

آرزو نمی کنیم که روزی فرا برسد که برادران عرب بکدیگر را در مسابقات عربی یا بین المللی به هر دلیلی تحریم کنند ولی بر این باوریم که و با تمام تلخی این را می گوییم که چه بسا ما در برابر این صحنه در ماه ها یا سال های آینده قرار می گیریم.اگر بحران کنونی خلیج فارس حل نشود تعلیق عضویت قطر نه فقط در شورای همکاری خلیج فارس بلکه از بازی های فوتبال سالیانه کشورهای خلیج فارس در سال آینده نیز آن هم با توجه به حملات تحریک و نفرت متبادل میان دشمنان که نشانه های آن را در شبکه های اجتماعی می بینیم،محروم شود.

جلوگیری از شهروندان حاشیه خلیج فارس برای سفر به قطر و جلوگیری از ورود قطری ها به کشورهای چهارگانه ضد قطر چه بسا به اعمال تحریم شهروندان این کشورها از مسابقات جام جهانی در صورت برگزاری آنها در قطر به اجرا در بیاید و این یعنی سی میلیون نفر از سعودی ها و افراد مقیم در این کشور نمی توانند در سایه تحریم و بستن مرزها و منفذهای زمینی و هوایی و دریایی به دوحه بروند.  اگر برای این سی میلیون ممنوع است که شبکه های ورزشی«الجزیره» که مسابقات جام جهانی را پخش می کند دنبال کنند پس چگونه است حال و روزشان اگر مهم ترین مسابقه ورزشی یعنی جام جهانی در اراضی قطر برگزار شود؟

قطر بیش از 150 میلیون دلار برای ایجاد زیرساخت های لازم برای جام جهانی اختصاص داد و با حملات سختی از جانب  ایالات متحده و انگلیس که قطر بر آنها برتری یافته و برای برگزاری مسابقه برنده شد رو به رو شد و این حملات شاهد اتهام قطر به دادن رشوه و نقض حقوق بشر کارگران خارجی شرکت کننده در پروژه های زیرساختی بود.روزنامه «ساندی تایمز» انگلیس یک ویژه نامه متشکل از هشت صفحه منتشر کرد که شامل مکالمه ها و ایمیل های مسئولان قطری و روسای فدراسیون های فوتبال آفریقایی و آسیاسی می شود و نیز شامل اعتراف های خطرناکی است.

چهار کشور یا به عبارتی دیگر سه کشور از این چهار کشور یعنی عربستان، امارات و بحرین اسرار زیادی دارند که در زمانی که روابط میان آنها و قطر قوی و برادرانه و سرنوشت مشترک در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس توصیف می شد، به آنها دست یافتند و در سایه حملاتی که اکنون می بینیم و در سایه سخنان و رویارویی های رسانه ای و سیاسی که می بینیم بیم آن داریم که از همه خطوط قرمز عبور شود و این اسرار مرتبط با جام جهانی فاش شود.

بار دیگر تأکید می کنیم که آرزو داریم که به راه حل های سریعی برای این بحران خلیج فارس رسیده شود و اگر هم چنین چیزی دست یافتنی نشد خواستار احترام به اصول دشمنی و آداب آن توسط همه طرف بدون استثنا هستیم. خسارت های این دشمنی به همه به ویژه به همه امت عرب می رسد این را در این روزنامه با احترام به همه دیدگاه ها اگر چه با آنها اختلاف نظر داریم، می گوییم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.