دوران طلایی که پول کشورهای حاشیه خلیج فارس منطقه عربی را طی دو دهه گذشته هدایت کرد به شکل سریعی رو به افول است و این نه فقط به دلیل کاهش درآمدهایی نفتی و بخار شدن بیشتر ذخایر مالی بلکه همچنین به دلیل طرح های آمریکا برای انتقال ناآرامی و بی ثباتی به منطقه خلیج فارس و آمادگی برای محاکمه سه کشور حاشیه خلیج فارس(عربستان، قطر و امارات) به اتهام حمایت از تروریسم رخ داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات در خاورمیانه پرداخت و نوشت: چه بسا همزمان شدن بازپس گیری شهر« موصل» با جشن یازدهمین سالروز پیروزی بزرگ مقاومت بر اسرائیل در تجاوز این رژیم در ماه جولای سال 2006 کاملا اتفاقی باشد لیکن ربط دادن میان این دو دستاورد و موفقیت، بازتاب دهنده بروز محور ایران در منطقه و به دست آوردن موفقیت های پی در پی این محور و هم پیمانانش در چندین جبهه است.

عطوان در ادامه نوشت: «سید حسن نصرالله» رهبر مقاومت لبنان در برابر اشغالگری اسرائیل در سخنرانی خود که به همین مناسبت ایراد کرد از پیروزی نیروهای عراقی در موصل در رویارویی با دولت اسلامی یا همان گروه داعش تمجید کرد و گفت:« این پیروزی عظیم و بسیار بزرگ است اگر چه برخی تلاش کردند که آن را کم اهمیت جلوه دهند» و در تحولی مهم افزود:« رهبران سنی در عراق موضع استثنایی در جنگ علیه داعش ثبت کردند» و تأکید کرد:« آن چه باعث شد فتنه در عراق راه به جایی نبرد موضع گیری شجاعانه علمای اهل سنت است».

عطوان نوشت: این جشن های  پیروزی ها توسط ارکان محور ایران در عراق، سوریه و لبنان در حالی صورت می گیرد که محور عربستان سعودی و پروژه اش به دلیل غرق شدنش در بحران های داخلی و نیز تنش در خلیج فارس که عنوانش به طور خاص قطر و یمن  است، در حال عقب نشینی است.

عطوان در تحلیل خود نوشت: کمربند ایرانی که از «مزار شریف» در افغانستان تا منطقه«ضاحیه جنوبی» در سواحل دریای مدیترانه در لبنان با عبور از عراق و سوریه امتداد دارد، قوی تر شده و تقویت می شود آن هم در سایه ضعف موضع محور مقابل و باختش در بیشتر جبهه ها از سوریه و عراق گرفته تا یمن. این کمربند به «مشروعیت» مقاومت علیه اشغالگر اسرائیلی تکیه دارد و این یکی از دلایل موفقیت اش است این در حالی که محور عربستان بر«قانونی کردن» عادی سازی روابط با دولت اشغالگر اسرائیلی تکیه دارد و تفاوت و تمایز در همین جا نهفته است.

این نویسنده مشهور عرب در ادامه نوشت: سید حسن نصر الله در تمجید از موضع گیری رهبران سنی عراق و نقش آن در جلوگیری از فتنه کاملا بر حق بود.این اقدام هوشمندانه بازتاب دهنده بیم از موفقیت تلاش های پیش بینی شده منطقه ای و بین المللی برای منفجر کردن بحران طایفه ای سنی شیعی در زمین عراق است که عنوان آن تشکیل گروه های مسلح جدید است برای پر خلائی است که در اثر ناپدید شدن دولت خلافت یا همان داعش به وجود می آید و اجتناب شان از اشتباه هایی که این گروه مرتکب شد.

عبدالباری عطوان در ادامه نوشت: رویکرد ایران برای تشکیل نیروهای نظامی غیرنظامی و غیر کلاسیک، که نمونه ای از سپاه پاسداران ایران باشند مستحکم تر شده و توسعه می یابد و نتیجه و ثمره هم داده است . پس از موفقیت تجریه« حزب الله » در لبنان اکنون ما در برابر یک نیروی عراقی موازی هستیم به نام «الحشد الشعبی» که نقش بزرگی در شکست داعش در موصل ایفا کرد.

نویسنده مشهور عرب همچنین نوشت: در حالی که درباره برخی از ویژگی های مشترک میان دو الگوی حزب الله در لبنان و الحشد الشعبی در عراق سخن می گوییم، نمی توانیم برخی از اختلاف ها میان آنها را نادیده بگیریم.حزب الله منضبط تر و از تسامح بیشتری برخوردار است اگر چه الحشد الشعبی نیز به دلیل وجود فرماندهان و مبارزانی از طایفه اهل تسنن عراق در صفوف خود متمایز شده است.

نویسنده عرب نوشت: اگر ایالات متحده آمریکا و نیروهایش که عراق را مورد حمله قرار داده و اشغال کردند به این مباهات می کنند که «عراق جدید»ی روی ویرانه های حاکمیت بعث قومی عراق  فراطایفه ای ایجاد کردند اکنون ما خودمان را در برابر «عراق جدید»ی پس از آزادی موصل می بینیم که نقش خود را به عنوان قدرت منطقه ای اصلی زیر چتر محور ایرانی-سوری باز می یابد.

تحلیلگر مشهور عرب در ادامه نوشت: منطقه عربی در آستانه سازماندهی دوباره منطقه ای جدید برای نقشه سیاسی و جغرافیایی آن است آن هم با توجه به تحولات سریع در سوریه  و نقش روز افزون این کشور و سقوط بسیاری از نظریه هایی که در طول شش سال گذشته به سقوط نظام در سوریه دل خوش کرده بودند.

عطوان نوشت: دوران طلایی که پول کشورهای حاشیه خلیج فارس منطقه عربی را طی دو دهه گذشته هدایت کرد به شکل سریعی رو به افول است  و این نه فقط به دلیل کاهش درآمدهایی نفتی و بخار شدن بیشتر ذخایر مالی بلکه همچنین به دلیل طرح های آمریکا برای انتقال ناآرامی و بی ثباتی به منطقه خلیج فارس و آمادگی برای محاکمه سه کشور حاشیه خلیج فارس(عربستان، قطر و امارات) به اتهام حمایت از تروریسم رخ داده است. در آمریکا 15 شکایت وجود دارد که در دادگاه های این کشور علیه این سه کشور به دلیل دست داشتن آنها و نقش شان در حملات یازدهم سپتامبر 2001 وجود دارد که قیمت غرامت به خانواده های قربانیان آن به بیش از سه تریلیون دلار می رسد.

این نویسنده در تحلیل خود نوشت: اذعان می کنیم که بیشتر جنگ ها و طرح ها برای تجزیه که اکنون منطقه را فرا گرفته به نفع اسرائیل است لیکن در کوتاه مدت زیرا تغییرات جدید در معادلات قدرت صورت گرفته( که در بالا به آن اشاره کردیم) برای این رژیم تهدیدی وجودی به شمار می رود و اسرائیل در حال حاضر از بیشترین چیزی که می ترسد رسیدن بازوهای غیرکلاسیک نظامی ایران به مرزهای فلسطین اشغالی در جنوب سوریه است و منظور ما از این بازوها حزب الله، سپاه پاسداران و نیروهای الحشد الشعبی هستند. نارضایتی ایران از تفاهم های روسیه و آمریکا در زمینه آتش بس در جنوب سوریه یکی از این نشانه ها در این زمینه است امری که باعث می شود به قطع و یقین بگوییم که فرصت های موفقیت این تفاهم ها و پایداری آنها مورد تردید قرار گیرد.

وی همچنین نوشت: اینکه مصر روابط خود با سوریه را حفظ کند و وزارت خارجه اش پیروزی موصل را تبریک گوید و شدت حملات رسانه ای علیه ایران کاهش پیدا کند به رغم آن که قاهره یکی از اعضای ائتلاف چهارگانه عربستانی،اماراتی و بحرینی علیه قطر است ولی همه اینها عواملی است که نشان می دهد مصر نمی خواهد هم تخم مرغ های خود را در سبد سوراخ عربستان بگذارد.

عبدالباری عطوان در پایان تحلیل خود نوشت: منطقه خاورمیانه در آستانه تغییراتی است که سلطه آمریکا را تضعیف می کند اگر نگوییم آن را به پایان می رساند و اختلال در موازنه های قدرت را به نفع محور پیروز تغییر می دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.