این ترافیک دیپلماتیک که شامل سفر وزرای خارجه انگلیس و آمریکا می شود، نشانه ای برای تشدید بحران و تنشی است که در آستانه منفجر شدن است و باید جلوی آن را گرفت.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: « رکس تیلرسون»وزیر خارجه آمریکا سفر دوره ای خود به منطقه خلیج فارس را امروز دوشنبه با سفر به کویت آغاز می کند و در این سفر تلاش می کند که راه حلی برای بحران خلیج فارس پیدا کند و از تبدیل شدن آن به جنگ منطقه ای در سایه سختگیری طرف قطری و رد هر گونه دادن امتیازی که آن را نقض حاکمیتش می داند و مخالفت محور عربستان، امارات، مصر و بحرین با هر گونه مذاکراتی بدون بر آورده کردن فوری 13 خواسته اش توسط دوحه، جلوگیری کند. خطرناک تر از آن این است که بر اساس بیانیه ای که در این زمینه صادر شده است چهار کشور تحریم کننده قطر این شروط را به طور کامل در شب پنجشنبه گذشته در پی پاسخ منفی قطر به این شروط، بازپس گرفتند.

انتخاب کویت توسط تیلرسون به عنوان ایستگاه اول برای حمایت از طرح این کشور و میانجی گیری شیخ« صباح الاحمد» امیر کشور برای رسیدن به راه حل سیاسی صورت گرفته است لیکن فرصت موفقیت این تلاش ها به نظر کاملا محدود است و این همان نتیجه ای است که «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس طی سفر دوره ای مشابه خلیج فارس که در کویت به پایان رسید، به آن رسید. جانسون به این باور رسید که احتمال های حل بحران بسیار دور از دسترس به نظر می رسد.

یک مسئول غربی بلندپایه به روزنامه رأی الیوم گفت که این تحرک دیپلماتیک آمریکایی و  انگلیسی برای آرام کردن اوضاع صورت می گیرد آن هم پس از آن که گزارش هایی رسیده حکایت از آن دارد که بحران احتمال دارد به مرحله دخالت نظامی منتقل شود و احتمال دخالت نظامی بسیار زیاد شده است به ویژه پس از نشست رؤسای دستگاه های اطلاعاتی عربستان، امارات،مصر و بحرین که در این نشست طرح هایی برای بی ثبات کردن کشور قطر و ایجاد اختلاف و چند دستگی در خاندان حاکم و بسیج کردن برخی از قبایل علیه نظام حاکم تدوین شد.

اگر گزارش هایی که روزنامه «الانباء» کویت منتشر کرده درست باشد که می گوید امیر«تمیم بن حمد آل ثانی»فرستاده ویژه ای  به کشور کویت فرستاد تا با امیر کویت دیدار کند و با خود نامه ای حاوی پیشنهادهای جدید قطر دارد، این مساله را این گونه می توان تفسیر کرد که دولت قطر اطلاعاتی درباره طرح های دخالت خارجی به دست آورده است به همین دلیل می خواهد که انعطاف نشان دهد و برگه هایی را از طریق میانجی گر کویتی به وزیر خارجه آمریکا بدهد تا بتواند کانال های گفت و گو را با محور دیگر باز کند.

«سیمون هندرسون» پژوهشگر متخصص در امور خلیج فارس در پژوهشکده سیاست خاورمیانه واشنگتن در مقاله ای که در مجله «فارین پلیسی» آمریکا منتشر کرد وقوع جنگ منطقه ای در بستر بحران قطر را بعید ندانست و از آن فراتر رفت زمانی که تنش کنونی را با تنش مشابه در سال 1914 پس از ترور دوک« فرانز فردیناند» در سارایوو که منجر به آغاز جنگ جهانی اول شد، شبیه دانست.

وزرای خارجه چهار کشور که چهارشنبه پیش در قاهره نشست برگزار کردند تا اقدامات تنش زای اقتصادی و چه بسا نظامی را به عنوان واکنش به پایان دو مهلت داده شده به قطر بدون آن که امتیازی دهد، نشست اتخاذ کنند چه بسا هیچ کدام از تهدیدهای خود برای تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس یا حتی تشدید تحریم های اقتصادی علیه این کشور را عملی نکنند تا مبادا چوب لای چرخ سفر دوره ای تیلرسون بگذارند و مبادا توسط آمریکای ابرقدرت متهم به شکست این سفر شوند.

اطلاعاتی به روزنامه رأی الیوم رسیده است که حکایت از آن دارد که چهار کشور همچنان بر موضع خود برای تن دادن قطر به همه خواسته های شان بدون رایزنی و بررسی آنها اصرار دارند و نشست منامه که بلافاصله پس از پایان سفر دوره ای تیلرسون برگزار می شود تحریم های جدیدی را آغاز می کند و دستور دولت مصر برای جلوگیری از کشتی های قطری برای استفاده از تسهیلات اقتصادی در منطقه کانال سوئز چیزی جز نشانه ای در این خصوص نیست.

توییت هایی که «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی که روز گذشته منتشر کرد و خواستار نظارت بر دارایی های قطر و قرار دادن قطر به طور کامل تحت قیمومیت بین المللی چیزی نیست جز طرح های مطرح شده که در روزهای آینده اجرای آنها عملی می شود. ضاحی خلفان به دایره  حاکمیت در امارات نزدیک است و این توئیت ها را با اشاره رهبران این کشور به منظور تنش زایی آینده منتشر می کند.

این ترافیک دیپلماتیک که شامل سفر وزرای خارجه انگلیس و آمریکا می شود، نشانه ای برای تشدید بحران و تنشی است که در آستانه منفجر شدن است و باید جلوی آن را گرفت لیکن همانطور که یک دپیلمات بلندپایه بازنشسته خلیجی(خلیج فارس) که منطقه را به خوبی می شناسد به روزنامه رأی الیوم گفت ،هر گونه آرامشی که از دل آن بیرون می آید چه بسا موقتی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.