با توجه به گزارش های غلط رسانه ها، کلیشه هایی علیه مسلمانان و اسلام در ذهن بسیاری شکل گرفته که برخی از سیاستمداران به آن دامن می زنند.

مطلب زیر را «مه‌لقا بافهم» از ایالت کالیفرنیا آمریکا برای «باشگاه مخاطبان» جماران، ارسال کرده است:

برخی رسانه ها گزارش هایی را ارائه می کنند که بر آن اساس سوء برداشت هایی از مسلمانان سراسر جهان صورت می گیرد. داعش، القاعده و دیگر گروه های رادیکالی، ترس و نفرت نسبت به مسلمانان را گسترش داده اند. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا که نه تنها علاقه مند به ممنوعیت سفر مسلمانان است بلکه نسبت به دیگر ادیان و فرهنگ ها نیز رفتار نژادپرستانه ای دارد، در این مسیر به رسانه ها کمک می کند. در حال حاضر بسیاری در آمریکا معنای واقعی اسلام و اینکه مسلمانان چه می گویند را نمی دانند و در نتیجه این افراد کلیشه هایی را ایجاد می کنند که به واقعیت نزدیک نیستند. این کلیشه ها بر آنچه اکثریت در مورد اسلام می دانند؛ تاثیر گذار است و البته که دروغ هستند. بر اساس این کلیشه ها و دروغ ها، همه مسلمانان عرب هستند، همه مسلمانان چهار زن دارند و همه مسلمانان تروریست هستند!!!

مسلمانان 1،6 میلیارد نفر یعنی حدود 23 درصد از جمعیت سراسر جهان را تشکیل می دهند. اسلام دومین دین در کنار مسیحیت و همچنین سریعترین دین رو به رشد در جهان است. علیرغم این واقعیت، هنوز درک دقیقی از مسلمانان و اسلام وجود ندارد. گرچه گروه های تروریستی وجود دارند که دست به اقدامات غیر انسانی می زنند، اما آنها نمایندگان اسلام نیستند. اشتباه است که 1.6 میلیارد نفر بر اساس اقدامات این گروه های تروریستی قضاوت شوند. این مثل این است که بگوییم چون «آدولف هیتلر» آلمانی است همه آلمانی ها بد و شیطان صفت هستند. هیچ اقلیتی نمی تواند نماد یک گروه باشد.

«باشگاه مخاطبان» پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران آماده دریافت خبر، عکس، فیلم و سوژه های مخاطبان گرامی است. تمامی مخاطبان می توانند از طریق پست الکترونیکی News@jamaran.ir با جماران در ارتباط باشند.

اینکه همه مسلمانان عرب هستند، کاملا بی معنی است زیرا هیچ مذهبی متعلق به یک قوم خاص نیست. ما کشورهای مسلمانی مانند مالزی، اندونزی و ایران داریم که کشورهای عربی نیستند. تنها 3.3 میلیون مسلمان در آمریکا وجود دارند که بسیاری از آنها در خانواده های اسلامی متولد نشده اند بلکه بعدها به اسلام گرویده اند. جمعیت مسلمانان آمریکا به طور قابل توجهی جوان تر و از لحاظ نژادی متنوع تر هستند: 30 درصد از آنها سفیدپوست، 23 درصد سیاهپوست، 21 درصد آسیایی تبار، 6 درصد اسپانیایی تبار و 19 درصد نژادهای دیگر و یا دو نژادی هستند. اسلام از سوی بسیاری از مردم در سراسر جهان پذیرفته شده است. همچنین باید توجه کرد که همه اعراب مسلمان نیستند. بسیاری از مردم کشورهای عربی مسیحی، یهودی و... هستند. لبنان یک کشور عربی است و جمعیت مسیحی آن 40.4 درصد و جمعیت مسلمان آن 54 درصد است؛ یعنی تقریبا نیمی از این کشور مسیحی است. با توجه به این مطلب، نمی توان گفت که همه مسلمانان عرب، و همه اعراب مسلمان هستند.

دیدگاه غلط رایج این است که زنان مسلمان توسط مردان مسلمان تحت ظلم و ستم قرار می گیرند و به آنها زور گفته می شود. نقش و موقعیت زنان مسلمان را نمی توان از زنان در جوامع بزرگ تر جدا کرد، چرا که زنان از سراسر جهان از همه ادیان، نژادها و قومیت ها، در سطوح مختلف با نابرابری هایی مواجه هستند. قرآن به وضوح به ما می گوید که مردان و زنان از دید خداوند برابر هستند ونوزادان دختر نباید زنده به گور شوند. اسلام دختران و پسران مسلمان را به سمت آموزش هدایت می کند، اصرار دارد که زنان همچون مردان از بسیاری از حقوق از جمله حق انتخاب همسر و حق طلاق برخوردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.